וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדרס בוועידה הדמוקרטית: "קלינטון תהיה נשיאה יוצאת מן הכלל"

יריבה של הילרי ציין כי הוא "גאה לעמוד לצדה" והוסיף: "אנחנו לא צריכים הנהגה שתפלג אותנו". טראמפ: "עצוב לראות את ברני נוטש את המהפכה שלו". מישל אובמה: "הנשיאות היא לא משהו שאפשר לפתור ב-140 תווים"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין.

ועידת המפלגה הדמוקרטית נפתחה אמש (שני) בפילדלפיה. בין הנואמים באירוע היו אשת הנשיא ברק אובמה, מישל, ויריבה של קלינטון, ברני סנדרס, שעלה לבמה והתקבל בקול תשואות רמות שנמשכו דקות ארוכות. מאות מתומכיו סירבו להשלים עם הפסדו והניפו שלטים שנושאים את שמו. בסיום הוועידה, ביום חמישי, תקבל על עצמה קלינטון באופן רשמי את מועמדותה לנשיאות.

"כבוד להיות פה הלילה", פתח ברני בהודיה למתנדבי הקמפיין שלו ולאזרחים שהצביעו עבורו בתקופת הפריימריז, "תודה ל-1,846 הצירים שאיתי, תודה על כל העבודה שעשיתם". הוא הוסיף: "אני מבין שהרבה אנשים בוועידה הזו ובמדינה מאוכזבים מתוצאות המועמדות, אבל תהיו גאים בהישג ההיסטורי שלנו. התחלנו מהפכה פוליטית שתשנה את אמריקה".

"תנו לי להיות הכי ברור שאני יכול", המשיך סנדרס, "הבחירות האלה מעולם לא היו על הילרי או טראמפ או ברני או אף אחד אחר, הבחירות האלה הן לא על רכילות פוליטית, לא על סקרים, לא על גיוס כספים ולא על מה שהתקשורת משקיעה כל כך הרבה זמן כדי לדון בו - הבחירות האלה הן על הצרכים של העם האמריקני וסוג העתיד שניצור עבור ילדינו. הבחירות האלה הן על 47 מיליון איש שחיים בעוני, הבחירות הן על חלוקת ההון הלא צודקת באמריקה".

עוד בוואלה! NEWS:
סקר חדש: טראמפ מוביל על קלינטון לאחר הופעתו בוועידה
דליפת מיילים, האשמות והתפטרות: הוועידה הדמוקרטית נפתחת ברגל שמאל
בעקבות הדלפות המיילים: יו"ר ועידת המפלגה הדמוקרטית מתפטרת

ברני סנדרס בוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה ארצות הברית 26 יולי 2016. רויטרס
"אם אתם לא מאמינים שהבחירות חשובות, אתם יכולים לשבת בבית". סנדרס, הלילה/רויטרס

"אנחנו צריכים הנהגה במדינה שתשפר את חייהם של האנשים העובדים, הנשים, הילדים והחולים", המשיך סנדרס, "אנחנו צריכים מנהיגות שתעשה אותנו חזקים יותר, לא הנהגה שמחפשת לפלג אותנו. כל מתבונן אובייקטיבי יסיק שהילרי קלינטון חייבת להיות הנשיאה הבאה של ארצות הברית".

לקול קריאות "ברני" מהקהל, סיפר סנדרס על אם חד-הורית שפגש, שעם דמעות בעיניים סיפרה שאינה מסתפקת בשכר המינימום שהיא מרוויחה. "הילרי מבינה שאם מישהו בארץ הזו עובד 40 שעות בשבוע, הוא לא צריך לחיות בעוני", אמר. "דונלד טראמפ לא תומך בהעלאת שכר המינימום, שכר רעב. טראמפ מאמין בקיצוצי מיסים ענקיים לעשירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"חלה התקרבות ביני לבין קלינטון, אעשה הכל כדי שהיא תיבחר"

"אם אתם לא מאמינים שהבחירות חשובות, אתם יכולים לשבת בבית", הוסיף, "הבחירות האלה צריכות להיות על להביא אנשים יחד ולא לפלג אותנו. טראמפ עסוק בלהעליב קבוצה אחת אחרי השניה. קלינטון מבינה שהגיוון שלנו הוא אחד החוזקות הגדולות שלנו. שחורים, לבנים, היספאנים, אסיאתים, כולם יעמדו יחד. גברים, נשים, סטרייטים וגייז ייאבקו יחד ליצור את המדינה שכולנו רוצים".

את דבריו הוא סיכם בכך ש"זה לא סוד שאני והילרי קלינטון לא מסכימים על כמה דברים. זה כל הרעיון בדמוקרטיה. אבל אני שמח לבשר לכם שאחרי המשא ומתן חלה התקרבות בינינו וזה יהיה המצע הכי פרוגרסיבי בהיסטוריה של המפלגה הדמוקרטית. אני הולך לעשות כל מה שאני יכול כדי לגרום לכך שקלינטון תיבחר. קלינטון תהיה נשיאה יוצאת מן הכלל ואני גאה לעמוד לצידה".

אחרי נאומו, צייץ המועמד הרפובליקני טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי "עצוב לראות את ברני סנדרס נוטש את המהפכה שלו". הוא הוסיף: "אנחנו מקבלים בברכה את כל הבוחרים שרוצים לתקן את המערכת".

נאום אליזבת וורן בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 26 ביולי 2016. AP
"הילרי תבטיח שאין מקום לאפליה באמריקה". אליזבת וורן, הלילה/AP
"הילרי אף פעם לא פרשה משום דבר בחייה"

רעייתו של נשיא ארצות הברית, מישל אובמה, נאמה הלילה בפתח הוועידה. "יש רק אדם אחד שאני בוטחת בו, שבאמת מוכשר לתפקיד, וזו הילרי קלינטון", אמרה אובמה. "אני בוטחת בהילרי להוביל את הארץ הזו כי ראיתי איך הקדישה את חייה למען ילדים. כשהילרי לא נבחרה, היא לא הלכה הביתה, היא הבינה שהיא חלק ממשהו גדול יותר ונשארה לשרת את המדינה".

"מה שאני מעריצה בה יותר מכל, זה שהיא לא קורסת תחת לחץ", המשיכה הגברת הראשונה של ארצות הברית. "היא אף פעם לא פרשה משום דבר בחייה. זה מה שאני רוצה, מישהי עם החוזק הזה, שמכירה את התפקיד ולוקחת אותו ברצינות, שיודעת שזה תפקיד מורכב, ולא שחור או לבן. זה לא משהו שאפשר לפתור ב-140 תווים. כשיש לך את הקודים הגרעיניים בידיים ואת הצבא תחת פיקודך, אתה לא יכול לעשות בחירות נמהרות. אתה צריך להיות שקול".

לדבריה של אובמה, "אני רוצה נשיא שילמד את ילדינו שכל ילד במדינה הזו נחשב. שבאמת מאמין בחזון של אבות האומה, שכולנו שווים. כשיש משבר, אנחנו לא פונים אחד נגד השני, אנחנו נשענים אחד על השני כי אנחנו תמיד חזקים יותר יחד. הילרי מבינה שמדובר על להשאיר משהו טוב יותר לילדינו".

"הסיפור שהביא אותי לבמה הערב, זה הסיפור של דורות של אנשים שחשו את הבושה של ההפרדה הגזעית והאמינו שצריך לעשות את מה שצריך כדי שאני אתעורר בכל בוקר בבית שנבנה על ידי עבדים. אני רואה את שתי ילדותיי, בנות שחורות יפהפיות, משחקות עם הכלב שלהן במדשאת הבית הלבן. בגלל הילרי קלינטון, הבנות שלי וכל הילדים שלנו ייקחו את זה כמובן מאליו שאישה יכולה להיות נשיאה".

נאום מישל אובמה בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 26 ביולי 2016. AP
"אני רוצה נשיא שמאמין שכולם שווים". מישל אובמה, הלילה/AP

הסנאטורית אליזבת וורן נשאה אף היא דברים בוועידה והתייחסה לנאומיו של דונלד טראמפ בוועידה הרפובליקנית בשבוע שעבר. "טראמפ דיבר בשבוע שעבר יותר משעה, אבל האם שמעתם רעיון אמיתי כלשהו? הצעה יסודית להגדלת ההכנסות? שיפור החינוך? או יצירת עבודה עם שכר טוב? לטראמפ אין תכנית".

"טראמפ חושב שהוא ירוויח קולות על ידי הבערת להבות השנאה והפחד, על ידי הסתה", המשיכה, "לבנים נגד שחורים, סטרייטים נגד גייז, נוצרים נגד מוסלמים ויהודים, כולם נגד מהגרים. אבל מי באמת ירוויח מזה? אומה מחלוקת היא היסטוריה ישנה באמריקה. כשאנחנו פונים אחד נגד השני, אנחנו לא יכולים להיות מאוחדים נגד המערכת המושחתת. יש לי חדשות עבור טראמפ - העם האמריקני לא נופל בזה. אנחנו מאמינים שלא משנה מי אתה, מאיפה אתה ואת מי אתה אוהב, שוויון זה שוויון. הילרי תבטיח שאין מקום לאפליה באמריקה".

במהלך הערב עלתה לבמה הקומיקאית שרה סילברמן, תומכת של סנדרס, וקראה להצביע לקלינטון תוך שהיא מעבירה מסר של אחדות. סילברמן נתקלה בקריאות "בוז" והגיבה לקוראים: "אתם מגוחכים".

נאום ברני סנדרס בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 26 ביולי 2016. AP
"אל תטעו, עשינו היסטוריה". תומכי סנדרס, הלילה/AP

עם פתיחת הוועידה, יותר מאלף פעילים תומכי ברני סנדרס, שהפסיד בבחירות המקדימות לשרת החוץ לשעבר, הפגינו במרכז העיר נגד קלינטון, ובקריאה לצירי המפלגה להחליף אותה ברגע האחרון בסנדרס, למרות שהסיכויים למהלך כזה אפסיים.

רק לפני כמה ימים היה נראה כי ההפגנות, שתוכננו כבר לפני כחודשיים, יהיו נחלתם של כמה עשרות פעילים קיצוניים. עם זאת, חשיפת תכתובות המייל של בכירי המפלגה באתר "ויקיליקס" בסוף השבוע האחרון, שהעידו כי הממסד הדמוקרטי התערב באופן פעיל לפגוע בסיכוייו של סנדרס, הציתה מחדש את המחלוקת הפנים-מפלגתית. לאחר חשיפת תכתובות המייל, התנצלה ועידת המפלגה הדמוקרטית בפני סנדרס ותומכיו.

הילרי קלינטון במפגש עם תומכיה בשרלוט, קרוליינה הצפונית, 25 ביולי 2016. רויטרס
"חייבים להביס את טראמפ". קלינטון במפגש עם תומכיה בקרוליינה הצפונית, אתמול/רויטרס

בנאום שנשא בפני תומכיו לפני פתיחת הוועידה, סנדרס שב וקרא לתמיכה בקלינטון, במטרה למנוע מהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לנצח בבחירות הכללית. "אנחנו חייבים לבחור בהילרי קלינטון", קרא סנדרס, לקול קריאות בוז מצד חלק מהנוכחים. לדבריו, "אחים ואחיות, אנחנו חיים בעולם האמיתי. טראמפ הוא בריון ודמגוג, וחייבים להביס אותו". לכך השיב אחד מתומכיו: "גם הילרי".

"אל תטעו, עשינו היסטוריה", הבהיר סנדרס לתומכיו. "אנחנו כבר לא שחקני ספסל. הראנו לעולם כולו שהרעיונות שלנו הם לא פנטזיה אוטופית משוגעת ופרועה". בין היתר, סנדרס הצליח להותיר את חותמו על מצע המפלגה, שיוצג רשמית במהלך הוועידה, וכולל כמה קווי מדיניות המזוהים עם הסנאטור הסוציאליסט, בהם העלאת שכר המינימום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטרת הנאומים הלילה של סנדרס אובמה הם לאחות את הקרע שנוצר בין אנשי האגף הפרוגרסיבי במפלגה, הכולל צעירים רבים, ובין המועמדת המיועדת וסגנה, שנתפס על ידם גם באופן שלילי, ביו היתר בשל עמדתו בנוגע להסכמי סחר שנויים במחלוקת, לראייתם, שעליהם חתומה ארצות הברית.

יו"ר המפלגה דבי ווסרמן שולץ, שהייתה אמורה לפתוח את הוועידה, הודיעה כי לא תעשה זאת, בשל חלקה בפרשת המיילים שהודלפו. כמו כן, היא התחייבה להתפטר מתפקידה בסיום הוועידה. "החלטתי שלטובת פתיחת הוועידה ברוח טובה, אני לא אפתח אותה", הסבירה בריאיון לעיתון "סאן סנטינל" היוצא לאור בפלורידה. לדבריה, הוועידה "צריכה להתרכז בכך שנבטיח שכולם יודעים שהילרי קלינטון תהיה הנשיאה הטובה ביותר".

נאום מישל אובמה בוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 26 ביולי 2016. AP
הקהל במהלך נאומה של הגברת הראשונה מישל אובמה, הלילה/AP

על פי סקר שפורסם מוקדם יותר ברשת CNN, המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ שיפר את מעמדו לאחר ועידת מפלגתו בקליבלנד, כשהוא מוביל על יריבתו ב-5%. לפי הסקר, המיליארדר זוכה ל-44% לעומת 39% של שרת החוץ לשעבר. הסקר נערך בטלפון בין 22 ל-24 החודש בקרב 1,001 מבוגרים אקראיים.

זאת התוצאה הטובה ביותר של טראמפ בסקר של הרשת מאז ספטמבר האחרון. בין היתר, גברה התמיכה באיל הנדל"ן בקרב מצביעים המגדירים את עצמם עצמאיים ובקרב לבנים ללא השכלה על-תיכונית. לעומת זאת, התמיכה בקלינטון בקרב לבנים בעלי תואר אקדמי גברה מאז הוועידה.

גם באתר הסקרים "ריל קליר פוליטיקס" טראמפ מחזיק כעת ביתרון קל בממוצע הסקרים האחרונים, 44.1% תמיכה מול 43.9% לקלינטון. כמו כן, על פי התחזית של נייט סילבר, לטראמפ יש כרגע סיכוי של 46% לנצח את הבחירות, ולקלינטון 53%. המודל משקלל את הסקרים הארציים, בנוסף לסקרים מהמדינות השונות לפי חלקה היחסי של כל מדינה. רק לפני חודש, כשהושק רכיב הסקרים, זכה המועמד הרפובליקני ל-22% בלבד.

(עדכון ראשון: 22:58)

תומכי סנדרס מחוץ לאולם הוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 25 ביולי 2016. רויטרס
"חופש". תומכי סנדרס מחוץ למרכז הקונגרסים שבו נערכת הוועידה/רויטרס
תומכי סנדרס מחוץ לאולם הוועידה הדמוקרטית, פילדלפיה, 25 ביולי 2016. רויטרס
"ברני". תומכי סנדרס ציירו על הרצפה סמוך למרכז הקונגרסים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully