וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת מיילים, האשמות והתפטרות: הוועידה הדמוקרטית נפתחת ברגל שמאל

25.7.2016 / 9:15

הוועידה שתיפתח הלילה בפילדלפיה הייתה אמורה לסיים את המרוץ של קלינטון לראשות המפלגה בקול תרועה רמה. שרשרת אירועים מביכים, ובראשם פרסום ניסיונות בכירים בתנועה לחבל במועמדות סנדרס והתפטרות יו"ר הוועידה, מעיבה על האירוע החגיגי

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: קלינטון מציגה את סגנה המיועד הסנאטור טים קיין)

ועידת המפלגה הדמוקרטית שתיפתח היום (שני) בפילדלפיה הסתמנה רק לפני יומיים כאירוע בעל אופי חגיגי, לאחר שיריבה של הילרי קלינטון במרוץ לראשות המפלגה, ברני סנדרס, התייצב לפני שבועיים לצידה והבטיח לסייע לה להביס את יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ. ואולם, שרשרת של אירועים מביכים שאירעו בסוף השבוע האחרון העיבו על ההכנות לאירוע ההכרזה על קלינטון וסגנה, טים קיין, כצמד המועמדים מטעם המפלגה, וכעת נראה שהוועידה תיפתח ברגל שמאל.

הכול התחיל בכך שתכתובות מייל פנימיות של בכירים בוועידה הדמוקרטית, גוף שאמור להיות נייטרלי ולא לקחת צד במאבקי הפריימריז, דלפו לאתר וויקיליקס. מהתכתובות עולה כי הממסד המפלגתי התגייס מאחורי הקלעים כדי לעזור לקלינטון לנצח את סנדרס.

באחת התכתובות, שאותה שלח בראד מרשל, אחראי הכספים בוועידה, לשלושה בכירים אחרים בגוף המפלגתי, הוצע כי המפלגה תגרום לכך שסנדרס יישאל בסיטואציה פומבית אם הוא אתאיסט. "אולי זה לא יגרום לאיזשהו הבדל", כתב מרשל, "אבל עבור המצביעים בקנטאקי ובמערב ווירג'יניה - אולי כדאי שמישהו ישאל אותו אם הוא מאמין באלוהים. הוא אומר שיש לו מסורת יהודית. נדמה לי שקראתי שהוא אתאיסט. זה יכול להיות הבדל גדול לאנשים שלי. לאנשים שלי בדרום יש הבדל גדול בין יהודי ואתאיסט".

עוד בנושא:
מפוטין באהבה: למה בקרמלין רוצים דווקא את טראמפ בבית הלבן?
אחיו למחצה של אובמה תומך בטראמפ: "מאוכזב מהממשל של אחי"
קלינטון הציגה את סגנה: "מאחורי החיוך שלו יש עמוד שדרה מפלדה"

המועמדת לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון. 18 ביוני 2016. GettyImages
הפרסומים גרמו מבוכה רבה לה ולאנשיה. קלינטון/GettyImages

פרסום התכתובות גרם למבוכה עצומה לקלינטון עצמה ולממסד המפלגתי בכלל. "זאת שערוריה", אמר סנדרס כשנשאל בריאיון ב-CNN על תגובתו לפרסום. עם זאת, אמר יריבה של קלינטון בפריימריז: "אני חייב לציין שזה לא מפתיע אותי. לאורך כל הפריימריז אמרתי שאין ספק שהממסד המפלגתי תומך בהילרי קלינטון. לכן אני לא מופתע. זו גם הסיבה שכבר לפני שישה חודשים דרשתי את התפטרותה של יו"ר הוועידה הדמוקרטית, דבי ווסרמן שולץ. היא לא כשירה לתפקידה. איני אתאיסט, זה מזעזע ועצוב".

הלילה, ווסרמן שולץ אכן התפטרה מתפקידה. על אף שקיימת עדיין האפשרות שתישא דברי ברכה קצרים בפתיחת הוועידה ובסיומה, נלקחה ממנה משבצת הנאום שהוענקה לה במהלך האירוע.

כל הדרכים מובילות לפוטין

בכך לא תמה המבוכה. עוזריה של קלינטון האשימו כי מאחורי ההדלפה עומדים האקרים רוסים בשליחותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמבקשים להשפיע על תוצאות הבחירות לטובתו של טראמפ. רובי מוק, מנהל הקמפיין של קלינטון, אמר אמש ל-CNN כי "לפי מה שהמומחים שלנו אומרים, האקרים רוסים פרצו למחשבים של אנשי הוועידה, גנבו את המיילים האלה, וכעת הם מפיצים אותם כדי לעזור לדונלד טראמפ. אני לא חושב שזה מקרי שהמיילים הללו דלפו ערב הוועידה שלנו".

כדוגמה להוכחת אמינות דבריו, אמר מוק: "ראינו בשבוע שעבר את טראמפ משנה את מצע המפלגה כך שיהיה יותר פרו-רוסי, וראינו את טראמפ אומר שנאט"ו לא צריכה להתערב אם רוסיה תוקפת את אחת החברות בברית במזרח אירופה. כשמחברים את כל אלה, מתקבלת תמונה מטרידה".

דונלד טראמפ בנאום במנצס'טר, ניו המפשייר, 13 ביוני 2016. רויטרס
"האשמת מטה קלינטון דוחה וצבועה". טראמפ/רויטרס
מנהל הקמפיין של טראמפ: "שולץ התפטרה אחרי שלא הצליחה לשמור על ביטחון המידע של שרתי המיילים בארגון"

בנו של המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ ג'וניור, הגדיר את ההאשמה של מטה קלינטון "דוחה וצבועה". לדבריו, "האנשים האלה יגידו הכול כדי לנצח בבחירות. המיילים שנחשפו הוכיחו איזו מערכת מושחתת מתקיימת במפלגה הדמוקרטית. השקרים שלהם מזעזעים. הם צריכים להתבייש בעצמם". מנהל הקמפיין של טראמפ, פול מנפורט, הוסיף עקיצה משלו וכתב בהודעה לתקשורת כי "דבי שולץ התפטרה אחרי שלא הצליחה לשמור על ביטחון המידע של שרתי המיילים בארגון. הגיע הזמן שהילרי קלינטון תלך בעקבותיה".

רצף האירועים המביכים עבור קלינטון המשיך. לפי הניו יורק טיימס, יותר מאלף תומכי סנדרס השתתפו אמש בהפגנה נגד הממסד הדמוקרטי בכלל ונגדה בפרט, זאת למרות הודעת התמיכה של הסנאטור הסוציאליסט מוורמונט בקלינטון. ההפגנות, שתוכננו בקפידה מאז חודש מאי, צפויות להתקיים במשך כל השבוע הקרוב, והן צברו תאוצה במיוחד לאחר מינויו של טים קיין לסגנה המיועד של קלינטון. קיין נתפס בקרב אנשי האגף הליברלי כמועמד מרכזי ולא פרוגרסיבי מספיק לטעמם.

גם סנדרס עצמו התייחס למינוי קיין בריאיון לרשת MSNBC. "טים קיין הוא בחור נחמד וחביב. אני מכיר אותו מהסנאט כמובן. אבל ההשקפות שלנו שונות. האם הייתי מעדיף לראות מישהי כמו אליזבת וורן? בהחלט", אמר. וורן, סנאטורית ממדינת מסצ'וסטס, נחשבת אהודה מאוד בקרב צעירים ליברליים. היא הגיעה לרשימת המועמדים המצומצמת לתפקיד "מספר 2" של קלינטון, אך לא נבחרה לתפקיד.

ברני סנדרס מביע תמיכה בהילארי קלינטון בעצרת בחירות בניו המפשייר. רויטרס
מעדיף סגן אחר למועמדת לנשיאות. קלינטון וסנדרס בניו המפשייר, החודש/רויטרס

מי שינסה להיחלץ לעזרתה של קלינטון, שנמצאת גם כך בהיחלשות עקבית ומתמדת בסקרים, הם כל בכירי המפלגה הדמוקרטית, ובהם גם יריבה הפגוע סנדרס. הלילה הוא אמור לנאום בוועידה, ולחזור שוב על קריאתו ללכד את השורות ולהתייצב מאחורי המועמדת לבית הלבן. דוברת מרכזית נוספת שתדבר הלילה בפני באי הוועידה בפילדלפיה היא הגברת הראשונה, מישל אובמה.

הנואם המרכזי ביום שלישי הוא הנשיא לשעבר ובן זוגה של המועמדת המיועדת, ביל קלינטון. הוא לא יהיה בן המשפחה היחיד שינאם באירוע, שכן גם בתה של הילרי, צ'לסי, צפויה לדבר ביום חמישי, רגע לפני שקלינטון תעלה ותקבל על עצמה את המועמדות. האירוע יתנהל במתכונת דומה לוועידת המפלגה הרפובליקנית שהתקיימה בשבוע שעבר, אז הציגה בתו של טראמפ, איוונקה, את אביה לפני שעלה לנאום הניצחון שלו.

ביום רביעי יינאמו בוועידה נשיא ארצות הברית ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן. תמיכתו הפעילה של אובמה היא קריטית עבור קלינטון, במיוחד לאור נתוני האהדה להם הוא זוכה בשנתו האחרונה לכהונה, הגבוהים בכ-15% בממוצע מנתוני הפופולריות השליליים להם זוכה קלינטון.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully