וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "הטענה שלא עסקנו באיום המנהרות הפוכה מן האמת"

25.7.2016 / 19:55

על רקע הטענות הנוגעות להיערכות המדינית והביטחונית לפני המבצע בכל הנוגע למנהרות הטרור של חמאס, אמר ראש הממשלה בשיחות סגורות כי צה"ל עסק בנושא כבר מינואר 2013. על משפט אלאור אזריה: "לא יודע מה קרה ולא רציתי להתערב"

עריכה: ניר חן

(ליברמן על דוח המבקר על "צוק איתן" לאולפן וואלה! NEWS, מאי)

צה"ל פעל לאיתור פתרונות מבצעיים להשמדת מנהרות מינואר 2013 ומערכת הביטחון דנה עשרות פעמים בנושא - כך אמר היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחות סגורות, על רקע הביקורת החריפה שהופנתה למערכת הביטחון ולממשלה בכל הנוגע להיערכות נגד איום המנהרות לפני מבצע "צוק איתן" ובמהלכו. "הטענה שלפיה לא היו דיונים בקבינט הפוכה מן האמת", אמר.

בעת המבצע ובתקופה ממושכת גם אחריו, נמתחה ביקורת במערכת הפוליטית ואף מצדם של חברי קבינט נגד נתניהו ושר הביטחון בזמן "צוק איתן" משה יעלון, על כך שהשרים וחברי הקבינט לא הכירו את איום המנהרות ולא דנו בפתרונות לו. לוואלה! NEWS נודע כי הקבינט קיים שמונה דיונים בנושא ויותר מ-20 דיונים מקצועיים כונסו בנוכחות נתניהו ומערכת הביטחון, שכללו את ראשי המחקר והפיתוח של האמצעים הטכנולוגיים, נציגי צה"ל וגורמי המודיעין שעסקו בפתרון איתור והשמדת מנהרות. תוכן הדיונים בקבינט נותר חסוי ולא הותר לפרסום.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
משפחות חללי "צוק איתן" לנתניהו וליברמן: הקימו ועדת חקירה ממלכתית
תותחים ומסכי מגע: מכונת הלחימה שתחליף הנגמ"שים המיושנים מ"צוק איתן"
משפחתו של אורון שאול חסמה סחורות בגבול עזה: "לא נשב בשקט"

פיר מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה, אפריל 2016. דובר צה"ל
פיר מנהרה שנחשף באפריל בדרום הרצועה/דובר צה"ל

אתמול קראו 32 משפחות משפחות שכולות של חללי מבצע "צוק איתן" להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט שתבדוק את ההתנהלות לפני המבצע בן 50 הימים, במהלכו ואחריו. המשפחות פנו במכתב לנתניהו ולשר הביטחון אביגדור ליברמן, והבהירו כי יש להקים ועדה חיצונית לממשלה שתחקור את אירועי המבצע, שבו נהרגו 67 לוחמים וחמישה אזרחים.

לא ברור אם הדיון היום התקיים לנוכח המכתב של ההורים השכולים, או כהכנה לדוח מבקר המדינה שצפוי להתפרסם בחודשים הקרובים. הדוח אמור לעסוק גם בהכנות של הקבינט הביטחוני מדיני והמערכת הביטחונית לאיום המנהרות ההתקפיות שחלקן חדר את שטח מדינת ישראל, וכתוצאה מכך נהרגו 16 חיילים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת הממשלה. יולי 2016. רויטרס
נתניהו/רויטרס

בשיחות סגורות נתניהו התייחס גם למשפטו של החייל אלאור אזריה, המואשם בירי למוות במחבל מנוטרל בחברון, ולכך שהתקשר לאביו עם תחילתו. "אמרתי לאבא של אלאור דבר פשוט, 'שים יהבך בצה"ל, ברמטכ"ל, במפקדים'. אני מאמין במערכת השיפוט שהיא חסרת פניות. מה קרה ואיך קרה - עכשיו מבררים. אינני יודע מה קרה ולא רציתי להתערב", אמר.

בהתייחס להסכם הפיוס עם טורקיה, אמר נתניהו כי מעולם לא הייתה התחייבות לסגור עסקה שתכלול את החזרת הגופות של חללי "צוק איתן" אורון שאול והדר גולדין. "זה עלה בשיחות אבל לא כתנאי", אמר, "כי אני יודע שלטורקיה אין שליטה על החמאס".

על המצב בסוריה: "אי אפשר להחזיר את החביתה לביצה"

בכל הנוגע לאיום הגרעין, אמר נתניהו כי איראן לא שינתה את דרכה ולולא התנהלותה של ישראל בעניין "כבר מזמן היה לה נשק גרעיני". "הגרעין האיראני רחוק מלהיעלם. בעוד עשר שנים הם יהיו חופשיים להעשיר אורניום עם 200 אלף צנטריפוגות משוכללות יותר", אמר בשיחות הסגורות. "הבעיה שלנו היא לא שהם יפרו את ההסכם, אלא מה שהם יעשו אחרי שיחתמו עליו - זה היה הבסיס לוויכוח עם האמריקנים. האם זה נעלם? לא. האם אנחנו דנים בזה? כן. איראן לא שינתה את התנהגותה. היא תוקפנית מאוד באזור. אלמלא הפעילות שלנו, כולל המדיניות ההסברתית והסנקציות לאיראן, כבר מזמן היה נשק גרעיני".

נתניהו התייחס גם למלחמת האזרחים בסוריה וטען כי הוא "לא רואה שסוריה תאוחד מחדש". "אולי אוסף של מובלעות. אמרתי כבר, לא תצליחו להחזיר את החביתה לביצה". על דעאש, אמר: "צריך לאחד כוחות ולהביא לסופה של דעאש. זה לא כזה מסובך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully