וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא טורקיה טיהר את מעוז המורדים האחרון; אלפי שופטים הודחו

כוחות הביטחון נכנסו למפקדת המטה הכללי באנקרה והשלימו את המבצע נגד מתכנני הקשר. יותר מ-2,700 סולקו מתפקידם בשל ניסיון ההפיכה, כחלק מצעדיו של ארדואן לטהר את מתנגדיו

צילום: רויטרס

כוחות הביטחון של טורקיה השלימו את המבצע נגד מתכנני ההפיכה הצבאית במטה הכללי של הצבא באנקרה - כך דווח היום (שבת) ברשת CNN בשפה הטורקית. במהלך הלילה חלקים מהצבא ניסו לבצע הפיכה צבאית באמצעות טנקים ומסוקים, אך הובסו בידי תומכי הממשלה והנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שקרא לאזרחים לצאת לרחובות ולעצור את המרד.

לפחות 161 בני אדם נהרגו במהלך הקרבות שפרצו בין הפלגים היריבים בצבא באנקרה ובאיסטנבול, רבים מהם אזרחים. לפחות 2,839 חיילים וקצינים בכירים נעצרו מאז החל המרד אתמול בשעות הערב, כשקושרי הקשר התפרסו בשתי הערים הגדולות במדינה והכריזו על משטר צבאי.

ארדואן הבטיח לנקוט יד קשה נגד האחראים להפיכה נגדו, שהתרחשה בזמן ששהה בחופשה. לטענתו, הם ניסו לחסל אותו כשמלון שבו שהה במרמריס הופצץ עם תחילת האירועים. היום כבר הודחו 2,745 שופטים כחלק מצעדי המשטר לטהר את מי שהם מגדירים תומכי הקשר. צווי מעצר הוצאו גם ל-140 שופטים מבית המשפט העליון.

הנשיא מאשים את יריבו פתהוללה גולן בתכנון ההפיכה, אך המטיף הגולה בארצות הברית מכחיש זאת. אנקרה דורשת את הסגרתו ובוושינגטון מדגישים כי עליה להציג ראיות למעורבותו באירועים האלימים. לפי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, טרם הוגשה בקשת הסגרה רשמית.

עוד על ניסיון ההפיכה בטורקיה
המשבר שחיזק את ה"סולטן": הלילה שבו ארדואן ניצח את טורקיה החילונית
ראש ממשלת טורקיה: "ההפיכה היא 'כתם שחור', מארגניה הם טרוריסטים"

טורקים חוגגים את ניצחון הדחת הצבא, כיכר טקסים, איסטנבול. 16 ביולי 2016. רויטרס
תומכי ארדואן חוגגים את כישלון ההפיכה באיסטנבול, היום/רויטרס

הפרלמנט באנקרה התכנס היום לדיון חירום לאחר ניסיון ההפיכה. המבנה הופצץ אתמול במשך שעות בידי המורדים, בזמן שמחוקקים שהו במקום. ראש הממשלה בינאלי יילדרים נשא דברים והודה לכל מפלגות האופוזיציה שהתנגדו לניסיון ההפיכה. "אני מודה לחיילים ולשוטרים המחויבים לדמוקרטיה וגם לתקשורת על עמדתה נגד ניסיון ההפיכה", מסר ראש הממשלה, בעל בריתו הקרוב של הנשיא ארדואן. לדבריו, "מתכנני ההפיכה אינם חיילים, אלא טרוריסטים שפגעו בפרלמנט".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מבנה הפרלמנט באנקרה שהופץ בידי המורדים בצבא טורקיה, 16 ביולי 2016. רויטרס
התכנס לדיון חירום. מבנה הפרלמנט המופגז באנקרה, היום/רויטרס

בבסיס חיל האוויר הטורקי בעיר אינצ'רליק, שבו עושים שימוש כוחות הקואליציה בהנהגת ארצות הברית, נסגר והחשמל בו נותק. בבסיס עושים שימוש כלי טיס התוקפים בסוריה מטרות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). בעקבות זאת, הופסקו הגיחות נגד הארגון. לא ברור מה הסיבה לסגירת הבסיס האסטרטגי.

גם מחוץ לערים הגדולות התבצע גל מעצרים נגד תומכי ההפיכה. גורמים ביטחוניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפחות מאה קצינים נעצרו בבסיס חיל האוויר בדיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה, שמשמש לפעילות נגד המחתרת הכורדית (PKK). לפי עדי ראיה, היום לא אירעו נחיתות והמראות בבסיס. לפי הגורמים, התקיימו מעצרים נוספים בבסיסים במחוזות סנליאורפה, הקארי ובינגול, שגם בהם מתגוררת אוכלוסייה בעלת רוב כורדי.

מוקדם יותר היום נחת ביוון מסוק צבא ועליו שמונה חיילים, שביקשו מקלט מדיני לאחר כישלון ההפיכה. הם נעצרו על ידי הרשויות, שיבחנו את בקשתם. באנקרה הפצירו באתונה להסגיר אותם באופן מידי.

טורקים חוגגים את ניצחון הדחת הצבא, כיכר טקסים, איסטנבול. 16 ביולי 2016. רויטרס
המפגינים בכיכר טקסים/רויטרס

ברחבי העולם גינו הבוקר את ניסיון ההפיכה, כשהתברר שהיא נכשלה. מדינות המפרץ בירכו על חזרת תפקודה של הממשלה האזרחית וכך גם באיראן, שקראה לארדואן לכבד גם את משטרו של יריבו בשאר אסד, נשיא סוריה.

גם בארצות הברית גינו את הקושרים והנשיא ברק אובמה יכנס דיון עם יועציו לביטחון לאומי ולמדיניות החוץ כדי לדון במצב בטורקיה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה את תמיכתה בממשלה באנקרה ואמרה כי ברלין עומדת לצד אלו המגנים על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק בטורקיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול התחדשו היום חלק מהטיסות, בהובלת חברת התעופה הלאומית טורקיש איירליינס. כמה חברות תעופה זרות עדיין לא שבו להשתמש בנתיב התעבורה העמוס, שבו נחת במהלך הלילה ארדואן ומשם קרא לאזרחים לעצור את ההפיכה.

(עדכון ראשון: 16:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully