וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יזכה בתיק החוץ? השרים מפעילים שרירים לקראת חלוקת התיקים

17.7.2016 / 0:25

ראש הממשלה צפוי לחלק מחדש את התיקים בממשלה, והשרים מעלים הילוך. ישראל כץ החל ללחוץ על נתניהו בכינוס מזכירות הליכוד, ושר הרווחה חיים כץ צפוי לקבל לידיו את תחום התעסוקה שיחזור למשרד הרווחה

צילום: רוני כנפו, עורך: לירן מוסלי, עורכת משנה: סיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

(משדר באולפן וואלה! NEWS לאחר הצטרפות ישראל ביתנו לקואליציה, מאי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לערוך בקרוב סבב תיקים בקואליציה והדבר מעורר אי-שקט בליכוד, ומחזיר לשולחן את שאלת איוש תיק החוץ. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ לוחץ על ראש הממשלה למלא את ההתחייבות שנתן לו ולהעניק לו את התיק הבכיר בליכוד, ומשתמש בכוחו הפוליטי במפלגה כדי לקבל את התיק לידיו. ביום חמישי כינס כץ את מזכירות המפלגה, הגוף שמוגדר "דירקטוריון" הליכוד, לדיון על התנהלות מטה הבחירות של המפלגה בשנת 2015. מדובר בנושא שנחשב לא נוח עבור נתניהו, ולפי ההערכה תזמון הכינוס וההחלטות שהתקבלו בסופו נועדו להעביר לו מסר.

בשבועות הקרובים, לקראת תום מושב הקיץ של הכנסת, ראש הממשלה צפוי להודיע על סבב התיקים. במסגרתו, תיק הכלכלה צפוי לעבור לכולנו ותיק הגנת הסביבה צפוי לחזור לליכוד. לאחר צירוף ישראל ביתנו לממשלה והתפטרותו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי, דרש שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון לשדרג את חבילת התיקים שברשות מפלגתו. בעקבות דרישתו סוכם על הקפאת חלוקת התיקים למשך שלושה חודשים, שבסופן יתבצעו החילופין.

עוד בוואלה! NEWS:
ללחוץ ידיים במקומות שהיו בעבר עוינים לישראל: מסעו של נתניהו באפריקה
ארדואן דרש מאובמה בנאום ניצחון באיסטנבול: הסגר את יריבי הטרוריסט
גורם מדיני בכיר: "ההסכם עם טורקיה יציב, למרות ניסיון ההפיכה"

ישראל כץ, שר התחבורה, בתחילת החפירות של הרכבת הקלה בגוש דן. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
מחזיק בהתחייבות כתובה מנתניהו לקבל תיק בכיר. השר ישראל כץ/ניב אהרונסון

הסבב הצפוי כבר עורר השבוע אי-שקט גם בכולנו, על רקע דיווחים על כוונתו של כחלון להעביר את השר יואב גלנט ממשרד השיכון למשרד הכלכלה ובמקומו למנות את מקורבו, ח"כ אלי כהן. הדיווחים בנושא מלווים בהערכה גוברת בקרב שרים בכירים בליכוד שגלנט מכין את הקרקע למעבר למפלגת השלטון.

הרוטציה המתקרבת ערערה גם את שלוותם של השרים הבכירים בליכוד שלוטשים עיניהם לתיקים הפנויים, שאת חלקם מחזיק נתניהו בידיו זה חודשים במטרה להשאיר על השולחן את אופציית צירוף המחנה הציוני לקואליציה. כעת, כשנראה שהמסלול הזה נחסם כמעט לחלוטין, בכירי הליכוד, שלרבים מהם נתן נתניהו הבטחות לגבי תיקים אלה, החלו בשבועות האחרונים לאותת כי הם מצפים למימושן. "הליכוד קיבל 30 מנדטים בבחירות, אבל בינתיים משרדים חשובים ומשמעותיים מאוישים על ידי דרגי הפקידות במקום על ידי השרים הבכירים שלנו", אמר בכיר במפלגה, "מתבקש שנתניהו יפיג את המתחים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן – טקס החלפת מפקד מחוז ש"י. נועם מושקוביץ
לא בטוח שימשיך להימנע מביקורת על נתניהו אם האחרון יפר את הבטחתו. ארדן/נועם מושקוביץ

הקו התקיף של השר ישראל כץ

השר כץ מחזיק בהתחייבות כתובה מנתניהו כי יקבל את אחד משלושת התיקים הבכירים, אך משאת נפשו היא תיק החוץ. יש לו עוצמה פוליטית כדי להשיגו, והוא נקט קו תקיף כדי לאותת לנתניהו על כך. ח"כ דוד אמסלם התייחס ביום חמישי בישיבת מזכירות המפלגה בכפר המכביה ברמת גן לכך שכץ יזם את כינוסה, ועקץ: "המזכירות תמיד מתכנסת כשאתה בסכסוך עם נתניהו".

בראש סדר היום של המזכירות הציג כץ דוח נפיץ של מבקר הליכוד, שי גלילי, על קמפיין הבחירות של שנת 2015.

הדוח מעורר תחושות מרירות של פוליטיקאים ופעילים במפלגה שמרגישים כי מודרו מניהול הקמפיין לטובת אנשי מקצוע שמינה נתניהו. בדוח מואשם מקורבו של נתניהו, שלמה פילבר, שניהל את מטה הבחירות ומשמש כיום מנכ"ל משרד התקשורת, בחריגה מהתקציב שהוגדרה "דרקונית", על סך שמונה מיליון שקלים. בדוח מועלית דרישה לחייבו להחזיר את הכסף מכיסו.

ח"כ צחי הנגבי, הכנסת, 13 ביולי 2015. יותם רונן
הועלתה האפשרות שיקבל את התיק החדש. הנגבי/יותם רונן

בסיום הישיבה החליטה המזכירות על סעיפים המרחיבים את סמכויותיה ואת סמכויות האיש בראשה, השר כץ. מעתה כל מינוי או צעד בהקמת מטה בחירות ידרשו אישור מראש. הוחלט גם שהמזכירות רשאית לחייב את כל מי שפעל שלא כדין וללא סמכות לפצות את התנועה אישית.

משמעות המהלך היא כי כץ, שלו יש כוח מעוגן במזכירות הליכוד, יוכל להעביר החלטה המחייבת את פילבר להחזיר את הגירעון. עם זאת, הוחלט שהנתונים הספציפיים בדוח של גלילי והחיוב האישי של פילבר ייבחנו וייבדקו – ושיוגשו מסקנות בתוך 30 יום. כלומר, שר התחבורה שולף איום על נתניהו, אך גם מאפשר לו מרווח זמן להיעתר לדרישתו.

אבל לא רק כץ מחזיק בהתחייבות מנתניהו לקבל את תיק החוץ הנחשק. גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן חילץ אחת כזו מידיו של ראש הממשלה. בניגוד לכץ, ארדן נמנע מלבקר את נתניהו בפומבי אך כלל לא בטוח שהוא ימשיך לשמור על שתיקה אם נתניהו יפר את הבטחתו. ארדן, שהגיע במקום הראשון בפריימריז בליכוד, הוא בימים אלה סוג של מניית זהב עבור מי שהצהיר על תכניותיו להחליף את נתניהו בשלטון והוא מחוזר על ידי שר הביטחון לשעבר משה יעלון. יעלון היה שמח לקבל חיזוק בולט בדמות שר פופולרי מתוך שורות מפלגת הבית שיאותת על משבר אמיתי, ויערער עוד יותר את האמון בהנהגת נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, טקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי. 13 ביולי 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"מנסים להראות לו שהוא לא בעל הבית היחיד". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הצטרפות של ארדן למפלגת ימין וירטואלית חדשה משמעותה שכמעט כל הדור הבא בליכוד - הפוליטיקאים האהודים, החרוצים, השאפתניים ביותר במפלגה - איבד אמון מוחלט בנתניהו. בנוסף לשר התחבורה ולשר לביטחון הפנים, גם שר האנרגיה יובל שטייניץ רואה את עצמו ראוי לתפקיד. כך שתיק החוץ מייצר עבור נתניהו כאב ראש לא קטן - סוג של משפט שלמה, אומרים בליכוד, שבו ייתכן שיהיה לו נוח יותר לא להכריע.

חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
השר חיים כץ. קיבל מה שהוא רוצה/ניב אהרונסון

במקביל, בשבועיים האחרונים התרקמה חזית נוספת, שבה ניצבים שר הרווחה חיים כץ והשר לענייני ירושלים זאב אלקין. הראשון סיכם עם נתניהו בשנה שעברה על פיצול תחומי האחריות של משרד הכלכלה, שבמסגרתו תחום התעסוקה יחזור לאחריות משרד הרווחה. חיים כץ, העומד בראש ועדת החוקה של הליכוד, הודיע בסוף השבוע שעבר על כינוס ישיבה של הוועדה. מטרת הישיבה היא לקיים דיון בשורה של הצעות לשינויים בחוקת המפלגה שיסדירו את עבודת הגופים השונים שבה – ויגבילו את כוחו של היו"ר, הלא הוא נתניהו. הדיון היה אמור להתקיים ביום ראשון, אך לבקשת נתניהו, שר הרווחה דחה את הדיון בשבוע.

כמו כן, בעקבות התנגדותו של חיים כץ, נתניהו דחה בשבוע דיון בממשלה בתכנית שצפויה להעביר את האחריות על החינוך הטכנולוגי ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. ביום חמישי התקיימה פגישה נוספת בין כץ לנתניהו, ובמהלכה, כך לדברי גורם המעורה בפרטים, הם הגיעו להסכמות - לא רק על הקמתו מחדש על משרד העבודה והרווחה, אלא גם על מינויו של אלקין לשר להגנת הסביבה.

הצעד המתוחכם של זאב אלקין

כץ הכניס תחת כנפיו את אלקין, שנפרד מתיק הקליטה לפני כחודשיים לטובת ישראל ביתנו, וציפה לקבל פיצוי שלא הגיע בתמורה לנישולו מהתפקיד. ואולם, בינתיים הועלתה האפשרות שצחי הנגבי, שר ללא תיק, הוא זה שיקבל את התיק החדש בליכוד. אלקין נקט צעד מתוחכם כדי ללחוץ על נתניהו; בשבוע שעבר החל לאתגר את ראש הממשלה מימין, והושיב לצדו את שני האנשים החזקים במפלגה, הלא הם שני הכצים – ישראל וחיים. הוא היה ראשון השרים לבקר את החלטתו של ראש הממשלה על בנייה לפלסטינים במזרח ירושלים. יממה לאחר מכן השתתף בכנס של השדולה למען ארץ ישראל במעלה אדומים - לצדו ישב חיים כץ, שקרא לראש הממשלה להחיל את הריבונות הישראלית בהתנחלות.

"כץ וכץ מנסים להראות לנתניהו שהוא לא בעל הבית היחיד"

ביום רביעי שעבר אלקין כינס את לשכת הליכוד, גוף אידיאולוגי שבראשו הוא עומד. הלשכה היא אמנם מקום להחלפת רעיונות בלבד והוא נטול שיניים ממשיות, אך אלקין מקפיד לכנסו כל חודשיים כדי לערוך דיונים ערים בנושאים הבוערים. לדוגמה, ישיבתה האחרונה של הלשכה, הוקדשה לנושא הישראלי-פלסטיני. לצדו של אלקין הפעם היה הכץ השני, ישראל, שקרא לנתניהו "לבטל את מושג ההקפאה" ולחדש באופן מידי את הבנייה בשכונות היהודיות במזרח ירושלים. אך בעוד בין נתניהו לישראל כץ שורר נתק כמעט מוחלט, חיים כץ הלך על אסטרטגיה של דיאלוג, ותחת חסותו, אלקין ככל הנראה יקבל את מבוקשו.

"כץ וכץ מנסים להראות לנתניהו שהוא לא בעל הבית היחיד, שהם שולטים בליכוד בפועל מבחינת הכוח שלהם", הגדיר גורם בליכוד את המשחק הפוליטי המתנהל בימים האחרונים. על רקע הדיווחים על הבדיקה המשטרתית החדשה בה מעורב ראש הממשלה, אומרים בליכוד, יש מי שמריח חולשה – ועושה שרירים. הכינוסים של הגופים המפלגתיים נועדו להפגין עוצמה פוליטית, וגם להזכיר שקיימות מסגרות משפטיות שעשויות להקשות על חייו של נתניהו. "באירועים האלה יכולות להתקבל החלטות שהן לא נוחות לו", הסביר גורם אחר.

בסביבתו של נתניהו לא התייחסו עד כה בכלל לשלל ההשערות והדיווחים על סבב התיקים, אבל הכול צפוי להתברר בשבועיים הקרובים. בהכרעה על תיק החוץ נתניהו יצטרך לכלכל את צעדיו בזהירות יתרה – לכל שינוי במאזן האימה בין ישראל כץ לארדן – עשוי להיות מחיר.

(עדכון ראשון: 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully