וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מתחייבים לפתרון שתי המדינות: האיש ששינה את המצע הרפובליקני

14.7.2016 / 14:05

במצע השמרני שהציגה מפלגתו של טראמפ, מופיעה מדיניות חדשה גם בסוגיה הישראלית-פלסטינית, שמבטלת את מדיניות בוש. המחוקק ש"התאהב בישראל" ודחף לשינוי סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי ההתנגדות הגיעה דווקא מהשדולה הפרו-ישראלית איפא"ק

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: מיכאל ברגמן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: ניצן ליבנה.

(בווידאו: מייקל אורן ומארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית אימצה השבוע את המצע החדש שלה לקראת הבחירות לנשיאות, שהוא המצע הימני והדתי ביותר שהמפלגה הציגה לציבור האמריקני זה שנים, בנושאים כמו הפלות, יחס לקהילה הלהט"בית, שירות נשים בצבא, התחממות גלובלית ועוד. בהקשר הזה, המפלגה אימצה גם קו חדש במצע שלה לגבי ישראל, שחורג באופן משמעותי מהקו של הרפובליקני במערכת הבחירות הקודמת, ובכלל בעשור וחצי האחרון.

המפלגה החליטה למחוק מחלקו של המצע הנוגע לישראל כל התייחסות לפתרון שתי המדינות. מדובר בשינוי משמעותי, ובמיוחד כאשר לוקחים בחשבון את העובדה כי הנשיא הראשון בתולדות ארצות הברית שדיבר בפומבי על הקמת מדינה פלסטינית כמדיניות ממשלתית היה הנשיא הרפובליקני האחרון, ג'ורג' וו. בוש. יתרה מכך, המצע הרפובליקני בבחירות 2012 דווקא כן דיבר על פתרון שתי המדינות – וזאת עקב התעקשות של השדולה הפרו-ישראלית החשובה ביותר במדינה, איפא"ק.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת הוועידה הרפובליקנית: הוצג המצע "הכי פרו-ישראלי"
דוח של הסנאט: כספים של מחלקת המדינה מימנו קמפיין להדחת נתניהו
אינטרס משותף: מצרים מנסה לחדש את השיחות בין ישראל לפלסטינים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא הגיוני שהמצע הרפובליקני ידבר על פתרון שתי המדינות". קלמונס בביקור בישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

את השינוי במצע הרפובליקני דחף בארבע השנים האחרונות אדם שאינו מוכר כמעט לציבור בישראל: אלן קלמונס, חבר בבית הנבחרים של מדינת דרום קרוליינה. בשיחה עם וואלה! NEWS השבוע, לאחר שהמפלגה החליטה לאמץ את הקו שהוא מוביל לשינוי המצע כלפי ישראל, סיפר קלמונס כיצד הצליח להעביר את השינוי, ומה המשמעות שלו לגבי יחסי ישראל-ארה"ב והפוליטיקה הפנים-אמריקנית.

"ניסיתי לעשות את זה כבר בשנת 2012", הסביר קלמונס. "כבר אז חשבתי שזה לא הגיוני שהמצע הרפובליקני ידבר על פתרון שתי המדינות, כי זו לא עמדה שמקובלת על 'הבסיס' של הפעילים והתומכים של המפלגה. למרבה הצער, מי שסיכל את המאמץ שלי אז היו אנשי איפא"ק, השדולה החזקה והמפורסמת שעוסקת בישראל".

לדבריו, "הטענה שלהם הייתה שישראל צריכה להישאר נושא דו-מפלגתי, ולכן צריך לשאוף שיהיו כמה שפחות הבדלים בין המצע הדמוקרטי למצע הרפובליקני בנושא ישראל. המצע הדמוקרטי כולל התייחסות ברורה לפתרון שתי המדינות ולכן הם חשבו שזה צריך להיכלל גם במצע הרפובליקני". קלמונס הבהיר: "אני לא הסכמתי עם העמדה הזו אז, ואני לא מסכים לה גם היום".

המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ בכנס השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון. 21 במרץ 2016.. AP
"עובדה שהפעם זה הצליח". טראמפ בוועידת איפא"ק, מרץ/AP

"המצע הרפובליקני צריך לבטא את העמדה הרפובליקנית כלפי ישראל, והמצע של הדמוקרטים צריך לבטא את העמדות של הציבור שמצביע ומעורב במפלגה הדמוקרטית", הוסיף. "חשוב לנהל דיון פתוח על הדברים הללו, ובדיון הזה כל מפלגה צריכה להציג את האמת שלה. לצערי, ב-2012 העמדה הזו שלי לא התקבלה, ואנשי איפא"ק הצליחו להשפיע על המצע הרפובליקני לכיוון שלהם".

עם זאת, הוא לא ויתר: "יצאתי משם נחוש לחזור ולנסות בפעם הבאה, ועובדה שהפעם זה הצליח". לדבריו, בסיבוב הנוכחי, איפא"ק לא השקיעה את אותם מאמצים שהושקעו ב-2012 כדי למנוע את שינוי המצע. "אחת הסיבות לכך שהפעם הם לא ממש נאבקו בזה, היא שבשבוע שעבר, לפני ההצבעה על המצע בוועדות השונות, התפרסמו כתבות על מה שהם עשו ב-2012, וזה יצר מבוכה עבורם", הסביר קלמונס.

"בסופו של דבר הם הוציאו הודעה שהם מברכים על המהלך", הבהיר. מנגד, "הליגה נגד השמצה", אירגון מרכזי ביהדות ארה"ב הפועל נגד גזענות ואנטישמיות, הביעה אכזבה מההחלטה של המפלגה הרפובליקנית.

קלמונס החל להיות מעורב בענייני ישראל במהלך הקדנציה הראשונה של הנשיא ברק אובמה, כאשר העימותים בין המנהיג הדמוקרטי לבין ראש הממשלה נתניהו עלו פעם אחר פעם לכותרות. "ראיתי את אובמה מדבר על הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 כאינטרס אמריקני, ואמרתי לעצמי – האמריקנים שאני מייצג, לא שותפים לעמדה הזו", הסביר. "התחלתי להיות פעיל ומעורב יותר בענייני ישראל, הגעתי לשורה ארוכה של ביקורים בישראל, והתאהבתי במדינה הזו ובאנשיה". אחד האנשים הראשונים שקלמונס התחבר אליהם בארץ היה דני דיין, יו"ר מועצת יש"ע לשעבר ומי שיחל בקרוב את תפקידו החדש כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק.

"ההשפעה של איפא"ק בשתי המפלגות צפויה ללכת ולהיחלש"

ג'ייקוב קורנבלו, הכתב הפוליטי של אתר "Jewish Insider", הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אין ספק שאיפא"ק פעלו נגד השינויים האלה במצע הרפובליקני. הטיעון שלהם היה שחשוב לשמור על קונצנזוס דו-מפלגתי לגבי ישראל, לא להפוך את ישראל לסוגיה פוליטית". לדבריו, "הכישלון שלהם להשפיע על הניסוח במצע הרפובליקני משקף את ירידת ההשפעה של השדולה הזו בוושינגטון, בעיקר על רקע ההפסד שלהם במאבק לסיכול הסכם הגרעין עם איראן".

"יש תפיסה בקרב רפובליקנים רבים שאיפא"ק נכשלה בכך שהיא לא פועלת 'להעניש' מחוקקים שהצביעו בעד ההסכם עם איראן, ובכך שהיא לא מוכנה לתמוך בהצעות חקיקה שאין להן תמיכה בקרב דמוקרטים רבים", הוסיף קורנבלו. לדבריו, איפא"ק נחלשת גם במפלגה הדמוקרטית, שם יש אגף צעיר ומעורב של תומכי ברני סנדרס, שמעוניינים באימוץ גישה פרו-פלסטינית יותר. "הפוליטיקאים הבכירים במפלגה הדמוקרטית, כמו הילרי קלינטון וצ'אק שומר, מי שכנראה ינהיג את הדמוקרטים בסנאט, הם אוהדי ישראל ויישארו כאלה", אמר, "אבל ההשפעה של איפא"ק בשתי המפלגות, וגם מול הקונגרס, צפויה ללכת ולהיחלש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בבית הלבן עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"זה לא התפקיד של ארה"ב לקבוע איך ייפתר הסכסוך". נתניהו ואובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

כך או אחרת, בסיבוב הנוכחי, קלמונס ושותפיו – כולל שני עורכי דין יהודים המקורבים לטראמפ, וקואליציה של ארגונים נוצריים מרחבי ארצות הברית – הצליחו לגבור על איפא"ק ולחדד את התהום ההולכת ונפערת בין שתי המפלגות הגדולות בארצות הברית לגבי ישראל. אולם לקלמונס חשוב להבהיר כי דיווחים לפיהם המפלגה הרפובליקנית "מתנגדת לפתרון שתי המדינות" אינם מדויקים. "אנחנו לא נגד הפתרון הזה, ההבדל היחיד הוא שאנחנו לא בהכרח בעדו, ולא רואים בו את הפתרון האפשרי היחיד", הסביר.

"המצע החדש בעצם אומר, זה לא התפקיד של ארצות הברית לקבוע איך ייפתר הסכסוך", הוסיף קלמונס. "צריך להתקיים משא ומתן בין ישראל והערבים, והם צריכים להחליט בעצמם איך לפתור את זה. האם הפתרון הוא מדינה אחת? אולי. שתי מדינות? יכול להיות. שלוש מדינות? גם זו אפשרות. אנחנו לא צריכים לבוא ולהחליט מראש מה הפתרון הנכון עבור הצדדים. התפקיד שלנו הוא אחר: לתמוך בהם ברגע שהם ישיגו הסכם, ולעזור ליישם אותו".

השינוי במצע, לדברי קלמונס, לא נעשה תוך תיאום מול אף גורם רשמי בישראל. "השאלה כאן היא העמדה של המפלגה הרפובליקנית", הבהיר. "זה לא ראוי שאנחנו נדון בשאלות כאלה מול ישראל, בדיוק כמו שמפלגות בישראל לא מתאמות את המצע שלהן מול גורמים בארצות הברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully