וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כחצי שנת מאסר - פטור משירות צבאי לסרבנית הגיוס תאיר קמינר

צה"ל החליט לשחרר את הצעירה מתל אביב בגין "אי התאמה בשל התנהגות רעה וחמורה". בקשתה לפטור על רקע מצפוני נדחתה, לאחר שבצבא לא מצאו קושי המונע ממנה לשרת

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, צילום באדיבות הטלוויזיה החברתית

(תאיר קמינר מתראיינת לאולפן וואלה! NEWS, יוני 2016)

סרבנית הגיוס תאיר קמינר תשוחרר משירות צבאי בשל "אי התאמה והתנהגות רעה וחמורה" - כך נמסר היום (חמישי) מדובר צה"ל. לפני ארבעה ימים נדחתה בקשתה של קמינר לפטור מטעמי מצפון, לאחר שבצה"ל לא מצאו קושי מצפוני המונע ממנה לשרת.

לאחר הדחייה הובא עניינה בפני ועדת התאמה לשירות, שהחליטה לשחררה מחמת אי התאמה לשירות בצה"ל. "זאת לאור התנהגותה, כליאתה הממושכת ונפקדויות משירות צבאי", נמסר.

קמינר בת ה-19 בילתה כחצי שנה בכלא צבאי בשש תקופות מאסר שנגזרו עליה. "הצבא לא מאפשר לי לקבל פטור משירות מבלי לשקר אצל קצין בריאות הנפש (קב"ן) או להצהיר שאני פציפיסטית – אבל זו לא אני", סיפרה קמינר לוואלה! NEWS בחודש שעבר בניסיון להסביר את המשמעות של סרבנות אידיאולוגית, בריאיון בסלון בית משפחתה שבמרכז תל אביב.

עוד בוואלה! NEWS:
בנט ולפיד הבטיחו מאות מעונות לילדים, הכסף עבר - אך רק 55 נבנו
ביקורת על החלטת בג"ץ: "מצעד הגאווה היה צריך להתקיים ברחוב הראשי בב"ש"
הותר לפרסום: שלושה נערים הציתו רכבים בנקמה על הפיגוע בשרונה

תאיר קמינר. שני קגן, מסרבות, מערכת וואלה! NEWS
לא תשוחרר על רקע מצפוני. קמינר/מערכת וואלה! NEWS, שני קגן, מסרבות

יסמין יבלונקו, רכזת פעילות ב"מסרבות - רשת סרבנות פוליטית" מסרה בתגובה כי "תאיר ביקשה להשתחרר מטעמי מצפון משום שעצם השירות בצה"ל מהווה השתתפות בפשעי הכיבוש המנוגדים למצפונה. העובדה שהחליטו לשחררה ימים ספורים לאחר שדחו את בקשתה מעידה על כך שהצבא בעצם מכיר בצו מצפונה, אך חושש לייצר תקדים. זה לא שתאיר לא מתאימה לצבא, זה הצבא שלא מתאים לה - הוא לא מוסרי".

קמינר למדה בבית הספר א.ד. גורדון בעיר ולאחר מכן בתיכון עירוני א'. בנערותה הייתה פעילה מאוד בתנועת הצופים, ולאחר שסיימה את התיכון עברה להתגורר בשדרות במסגרת שנת שירות עם התנועה. היא החליטה לסרב לשרת בצה"ל במהלך השנה שבה התגוררה בשדרות, עד שבינואר האחרון עמדה בלשכת הגיוס וסירבה להתגייס.

תאיר קמינר. שני קגן, מסרבות, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו יוצרים דורות של שנאה". קמינר בהפגנה/מערכת וואלה! NEWS, שני קגן, מסרבות
"מאז שהתחלנו לדבר על צבא, הרגשתי מחויבות לשקול את הדברים"

"מאז שהתחלנו לדבר על צבא ברצינות, הרגשתי מחויבות עמוקה לשקול את הדברים. הלכתי לצו ראשון ולא רציתי לשלול שום אפשרות, ואם הייתי מתגייסת, הכיוון היה לתפקיד חינוכי", היא סיפרה. "אבל במהלך שנת השירות הקדשתי לכך הרבה מחשב וחוויתי גם הרבה חוויות, כמו מבצע 'צוק איתן' בשדרות".

תחת אש ובעבודה צמודה עם ילדים תושבי העיר הדרומית, היא פיתחה עמדות מוצקות נגד פעולותיה של מדינת ישראל בכל הנוגע לפתרון הסכסוך. "בשבוע הראשון בשירות, שאל אותי אחד הילדים כמה זמן יש לנו בתל אביב באזעקה. עניתי שדקה וחצי והוא התפוצץ מצחוק. הוא אמר לי שבדקה וחצי הוא יכול להכין ארוחת צהריים, להכין משחקים, להספיק המון ולהגיע לממ"ד. ככה הם חיים", אמרה.

היא הוסיפה: "בנוסף, אי אפשר להאשים את הנוער שם בשנאה שיש להם כלפי פלסטינים, ומנגד ילד בעזה מפתח שנאה ליהודים בגלל המצב שבו הוא חי. זה גרם לי להבין שאנחנו יוצרים דורות של שנאה, ואם לא נעשה עם זה משהו – המצב יהיה גרוע יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully