וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיסול המאבק": תכנית רה"מ הפלסטיני לשעבר שקוראת תיגר על אבו מאזן

אבי יששכרוף ואילן זלאיט

14.7.2016 / 0:26

סלאם פיאד הציג תכנית לסיום הפיצול בין חמאס ופתח ולמו"מ עם ישראל בתנאי "הודנה". בסביבת אבו מאזן מיהרו לתקוף את היוזמה, שהתפרשה כביקורת ישירה על שלטונו: "אויבי הפלסטינים מאושרים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: שרת החוץ של האיחוד האירופי נועדה עם אבו מאזן)

עימות כמעט חזיתי בצמרת הרשות הפלסטינית: סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות תקפה אתמול (רביעי) את סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, לאחר שהציג אתמול תכנית לסיום הפיצול בין חמאס ופתח בדרך להקמת מדינה פלסטינית. הסוכנות, המופעלת בידי אנשיו של יו"ר הרשות אבו מאזן, תיארה את התכנית כ"ניסיון כושל לחסל את המאבק הפלסטיני בן עשרות השנים".

היוזמה של פיאד הוצגה שלשום בכנס שנערך ברמאללה בהשתתפות פוליטיקאים ואקדמאים פלסטינים. לפי פיאד, התכנית נועדה לשבור את הקיפאון הפוליטי ברשות הפלסטינית ולסיים את השליטה הישראלית בגדה המערבית. היא מתבססת, בין היתר, על הכרזה של תקופת ביניים מוגדרת, שבמהלכה יסתיים הפילוג בין הגדה לרצועה, במסגרתו "כלל הפלגים הפלסטיניים", ובהם חמאס, יכללו תחת מסגרת אש"ף.

בשלב השני של תכנית פיאד, תורכב הנהגה פלסטינית חדשה מנציגי כלל הפלגים. "יש מקום לשקול הרכבת הנהגה משותפת הזוכה לקונצנזוס, שבה כל הפלגים יהיו מחויבים להודנה (הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל), שתוכל לארגן מחדש את המוסדות הרשמיים והחוקתיים בגדה וברצועה לאחר תשע שנות פילוג ולשקם את רצועת עזה", אמר פיאד. לפי התכנית, בתוך חצי שנה מסיום תקופת הביניים ייערכו בחירות חופשיות לפרלמנט הפלסטיני ולתפקיד יו"ר הרשות.

עוד בנושא:
אינטרס משותף: מצרים מנסה לחדש את השיחות בין ישראל לפלסטינים
בתגובה לדוח: הרשות הקפיאה את שיתוף הפעולה עם הקוורטט
פתח לא מגנה, ופרס את חסותו על סוכות האבלים של המחבלים

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. AP
תכניתו נחשבת חריגה בנוף מאחר שהיא קוראת תיגר על אבו מאזן. פיאד/AP

חזונו של פיאד הוא שפיוס והעמדת חזית פלסטינית אחת יביאו לסיום השליטה הישראלית בגדה על בסיס הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל. בזמן הפסקת האש, יתקיים תהליך מדיני "על בסיס יסודות תהליך השלום המקובלים על הקהילה הבינלאומית, ובראשם יוזמת השלום הערבית". פיאד הציע שיוגדר לוח זמנים להליך ולסיום השליטה הישראלית בגדה, עם ערבויות לכך ממדינות במערב ובאזור.

תכניתו של פיאד נחשבת חריגה במיוחד מאחר שהיא מתפרשת כקריאת תיגר ישירה על שלטונו של אבו מאזן, שלאחר שנים של סבבי שיחות בין פתח וחמאס ושני הסכמים, לא הצליח להביא לפיוס פלסטיני. בסביבתו של אבו מאזן מיהרו לתקוף את היוזמה המפתיעה, ושעות ספורות לאחר הצגתה, פורסם מאמר מערכת בסוכנות הידיעות הרשמית "וואפא", ובו נמתחה עליה ביקורת מפתיעה. "מדובר בניסיון כושל לחסל את המאבק הפלסטיני בין עשרות שנים", נכתב.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
"אויבי הפלסטינים מאושרים למשמע היוזמה". אבו מאזן/רויטרס

כמו כן, נטען כי הרעיון לקיים תהליך מדיני עם ישראל על בסיס הודנה עומד בסתירה לעמדת ההנהגה הפלסטינית בראשות אבו מאזן, לפיה אין להסכים להקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים, אלא רק בהסדר קבע. "מדינה בגבולות זמניים פירושה ויתור על ירושלים, דבר שיוביל לייהוד שלה", נכתב. עוד נאמר כי "הקריאה של פיאד להנהגה מאוחדת היא ללא ספק חלק מהמאמצים, הן של חמאס והן של ישראל, ליצירת אלטרנטיבה לאש"ף, ולקיחה ממנו של הזכות לקבוע את עתידו של העם הפלסטיני". המאמר הסתיים בקביעה כי "אויבי הפלסטינים מאושרים למשמע היוזמה ה'יצירתית' החדשה, שמטרתה לערער את יסודות העם הפלסטיני".

פיאד מונה על ידי יו"ר הרשות אבו מאזן לתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני לאחר השתלטות חמאס על רצועת עזה ב-2007. הוא התפטר בשנת 2013 בעקבות חילוקי דעות אישיים עם אבו מאזן. פיאד, כלכלן העומד בראש מפלגה עצמאית, נחשב למקורב מאוד לבכירים בישראל ובבית הלבן. לנוכח הצלחותיו הרבות בתחום הכלכלי ובהשבת הביטחון בשטחי הגדה בשנות כהונתו, הוא עורר את קנאתם של אנשי פתח ואבו מאזן, שראו בו אויב פוליטי. לאחר התפטרותו, יצא פיאד נגד הנהגתו של אבו מאזן ואמר בראיונות כי "תנועת פתח מתמוטטת", וכי "ההיסטוריה הפלסטינית כולה היא סיפור של מנהיגות כושלת".

(עדכון ראשון: 21:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully