וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא להפוך אותם לעבריינים": הקרב על החוק להפללת לקוחות הזנות

7.7.2016 / 19:35

לוואלה! NEWS נודע כי בדיון של גורמים במשרד הרווחה, שלו חלק משמעותי בקידום החוק, טענו כמה מהם כי יש לנקוט בצעדים אחרים, כמו פעולות חינוכיות, ולא להפוך את הגברים שצורכים זנות לעבריינים. השר כץ צפוי לגבש את עמדתו הרשמית בנושא בקרוב

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בווידאו: אישור החוק להפללת צרכני הזנות בצרפת, מרץ האחרון

החוק להפללת לקוחות נשים בזנות הולך ומתקדם לקראת הבאתו בפני מליאת הכנסת, ובקרוב תיערך ישיבה ראשונה בנושא בצוות הבינמשרדי המיוחד שהוקם כדי לדון בחוק. אלא שלוואלה! NEWS נודע כי הדעות במשרד הרווחה על החוק חלוקות, וישנם גורמים המתנגדים להפיכת צריכת הזנות לעבירה פלילית. בשבוע הבא תתקיים פגישה בין שר הרווחה חיים כץ לבין יוזמות החוק - יו"ר מרצ זהבה גלאון וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), אז ינסו לשכנע אותו בצדקת החוק. השר מצדו צפוי להמתין למסקנות הוועדה הבינמשרדית כדי לקבל החלטה.

החוק במתכונתו הנוכחית מדבר על הפיכת צריכה של שירותי זנות לעבירה פלילית, עם אפשרות להמרת עונש המאסר בקנס, לצד תכנית גדולה לשיקום הנשים במעגל הזנות. החוק מגיע במתכונת חדשה, שבו הזרוע של שיקום הנשים בזנות יתפוס נפח נכבד יותר. משרד הרווחה אחראי על תהליך השיקום, ולכן הוא מאוד מהותי בקידום החוק.

בישיבה שנערכה לאחרונה בין הגורמים המקצועיים במשרד הרווחה הביעה נציגת המשרד בצוות הבינמשרדי את תמיכתה בהפיכת צריכת הזנות לעבירה פלילית. עם זאת, בשירות המבחן השייך למשרד הביעו חשש מההפללה, והעריכו כי מהלך שכזה הוא אינו הפתרון הנכון. לדברי גורמים בשירות, יש לנקוט בצעדים אחרים, בהם הטמעת תכניות חינוכיות בבתי הספר וקורסים להיכרות עם ההשלכות השליליות של עולם הזנות למבוגרים. במקביל, שירות ילד ונוער במשרד העלה סוגיה הנוגעת לכך שבחקיקה המוצעת אין אבחנה בין ילד לבגיר, ולכן לטענתן על המשרד לעמוד על כך שלא תהיה הפללה של קטינים עד גיל 18. בנוסף, מבקש משרד הרווחה לשים דגש בחוק על הפן השיקומי לעוסקות בזנות.

עוד בוואלה! NEWS:
חלקי כלי טיס התגלו מול חופי נתניה: ההערכה - שרידי המטוס המצרי
טרגדיה במעלה אדומים: האב התבשר על בנו שהתאבד - ושם קץ לחייו
"זה חגי - אבל הוא איננו": ההתמודדות של משפחת הפצוע האנוש מצוק איתן

זונות צרפתיות מחכות ללקוחות ברחוב בעיר ניס, מרץ 2013. VALERY HACHE/AFP, GettyImages
גורמים במשרד הרווחה מתנגדים להפללת הלקוח/GettyImages, VALERY HACHE/AFP

הצעת החוק להפללת לקוחות הזנות הוגשה בפעם הראשונה בכנסת ה-18, ומאז עלתה בכנסות נוספות ונפלה אחרי שעברה את ועדת השרים. מי שהניחה בכל פעם את הצעת החוק הייתה ח"כ זהבה גלאון, שמגישה גם את הצעת החוק הנוכחית. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, כמו גם שרת המשפטים איילת שקד, הביעו את תמיכתם בחוק. שקד הלכה בניגוד לעמדת משרדה, שהביע את התנגדותו, והורתה על הקמת הוועדה הבינמשרדית, שבין היתר תבחן גם את חוק הפללת הלקוח שעבר בצרפת במרץ האחרון. הוועדה כוללת את משרד המשפטים, הרווחה, האוצר וביטחון הפנים.

כנס שוברים שתיקה אוניברסיטת תל אביב, 17 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"משרד הרווחה מאמץ נורמות ישנות". גלאון/ראובן קסטרו

ח"כ גלאון התייחסה לדעות החלוקות במשרד הרווחה, ואמרה כי "הייתי מצפה שעם הקדמה תהיה במשרד הרווחה גם התקדמות, הבנה, תודעה, והם יאמצו את הנורמה הזאת כדי שתביא להפחתת הביקוש לזנות – דבר שיעביר מסר שנשים הן לא חפץ, שאי אפשר לסחור בהן ולהשתמש בהן לצרכים של גברים, והגברים הם אלה שמספקים את הביקוש. משרד הרווחה מאמץ נורמות ישנות שלא נותנות מענה להתמודד עם התופעה, שבה זנות היא חלק מפשע מאורגן. אני מקווה ששר הרווחה יאמץ את הנורמות המתקדמות שיש היום בעולם להפללת לקוח בזנות".

גלאון יצאה נגד הטענה כי יש לנקוט בפעולות חינוכיות במקום בהפללה. "אנחנו כבר היינו בקטע החינוכי", אמרה. "חקיקה מתווה נורמות חינוכיות, מסמנת את קו התיחום בין האסור למותר. הפללת לקוח באה להגיד שאנחנו רוצים להוציא את הלקוחות מהחיק החמים של הקונצנזוס. לכן העמדה של משרד הרווחה תמוהה בעיני. זנות היא לא פרנסה של נשים, היא תעשייה של עולם הפשע, אז לכן הפללת הלקוחות נועדה כדי לעמת את הלקוחות עם ההשלכות של המעשים שלהם, זנות היא לא פרנסה".

גלאון הדגישה כי בחוק החדש ניתן יהיה להחליף את עונש המאסר לקנס ולרישום פלילי. "אנחנו לא יכולים להכניס לכלא את כל הגברים", ציינה. "תהליך הפללת הלקוח מהווה עוד נדבך במאבק בפשע המאורגן". היא הביעה תמיכה בהכנסת הזרוע השיקומית לחוק ואמרה: "הדבר היחיד שאני יכולה להבין זה את הדאגה למצוקה של הנשים, כי חלק גדול מהנשים בזנות הן במצוקה כלכלית, ולכן אנחנו חושבים שצריך לעשות להן תכנית שיקום, תכנית שנותנת להן אפשרות להילחם בעוני, איך יעשו את זה אם לא ילחמו במי שמחוללים את התופעה?".

ח"כ שולי מועלם אמרה כי "מדובר בנשים שהרווחה מכירה, הן נשים שנמצאות סביב התמכרויות, דירות חירום, תכניות סיוע ולכן החלק של השיקום שלהן הוא מאוד חשוב בהעברת החוק. במקביל להפללה, שיש בה אמירה ערכית על כך שמדינת ישראל מתנגדת לזנות, המדינה אומרת שהיא לוקחת את שיקום הנשים במעגל הזנות עליה ומיישמת אותה. מדובר בהצעת חוק תקציבית של ממש, יהיה צריך לדאוג לאותן נשים בכל הקשור לתוכניות שיקום, תעסוקה, דיור וסיוע". מועלם הדגישה כי היא אופטימית וכי היא מאמינה שהחוק יעבור בסופו של דבר, שכן היא רואה לנגד עיניה תמיכה נרחבת מצד המשרדים, בניגוד לפעמים שבהם ניסו להעביר את החוק בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully