וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל הטיפול השתנה": המערכת שעזרה להציל את חייה של הפצועה בפיגוע

8.7.2016 / 8:40

תוכנה שהותקנה בבית החולים הדסה עין כרם מאפשרת לרופאים לקבל תמונות מזירות. הטיפול בחוי מרק, שנפצעה קשה בפיגוע בדרום הר חברון, שונה לחלוטין לאחר שהתקבלה תמונה שהראתה כי מכוניתה התהפכה: "אנחנו בסרט אחר"

צילום: רוני כנפו וערוץ 7, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: הבת של מיכאל מרק שנפצעה בפיגוע סופדת לאביה)

מערכת חדשה שהותקנה בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים מאפשרת לצוותי החירום ולאזרחים בזירות פיגועים ותאונות דרכים להעביר תמונות מהשטח ישירות לעיני הרופאים. אחת ההצלחות של המערכת נרשמה בשישי בשבוע שעבר, עת הובהלה חוי מרק לבית החולים, לאחר שנפגעה באורח קשה בפיגוע הירי שאירע בדרום הר חברון, שבו נהרג בעלה מיכאל (מיכי) מרק ושני ילדיה נפצעו באורח בינוני-קשה וקל. בזכות תמונות של רכבם ההפוך של בני משפחת מרק שהתקבלו במערכת, הבינו הרופאים כי חוי סובלת גם מפגיעות פנימיות – דבר שסייע בהענקת הטיפול המיטבי שהצליח להציל את חייה.

כשחוי הובהלה לחדר הטראומה בבית החולים, המתינו לה הרופאים, בראשם מנהל המחלקה לרפואה דחופה פרופ' אבי ריבקינד, כשהם סבורים שהיא נפגעה מירי המחבלים בלבד. זמן קצר לאחר שהחלו בטיפול, התקבלה בבית החולים תמונה של כלי הרכב המשפחתי כשהוא הפוך, ואז הבינו הרופאים שחוי נפגעה גם מהתהפכות הרכב והחליטו להעביר אותה הדמיות סי-טי חזה ובטן.

"התמונה שינתה את כל עץ ההחלטות בטיפול", אמר פרופ' ריבקינד. "הבנתי שהיה פיגוע ירי, ותוך כדי טיפול מישהו שלח תמונה של החורים בתוך השמשה ואני אומר 'רגע, המכונית הפוכה. אנחנו בסרט אחר. אני רוצה סי-טי חזה ובטן'. האימא מורדמת ומונשמת ולא יכולה לדבר, והפרמדיק, שעשה עבודה מצוינת, לא סיפר את הפרט הזה".

מיכאל (מיכי) מרק שנהרג בפיגוע ירי בדרום הר חברון ואשתו חוי שנפצעה באורח קשה, יולי 2016. באדיבות המשפחה
המערכת החדשה סייעה בהצלתה. חוי מרק ובעלה מיכאל שנרצח בפיגוע/באדיבות המשפחה

המערכת החדשה, שמותקנת בחדר הטראומה, מציגה על מסך תמונות שמתקבלות דרך הווטסאפ. את התקנתה יזם פרופ' ריבקינד, שכבר ב-2004 חילק לכמה כונני מד"א בירושלים מצלמות דיגיטליות, כדי שיתעדו זירות וכשיגיעו עם הפצוע לבית החולים יעבירו לאנשי הטראומה את כרטיס הזיכרון עם התמונות.

"עוד לפני הסמארטפונים נתתי כמה מצלמות למד"א וביקשתי שיצלמו בשטח", ציין ריבקינד והוסיף: "היה לנו עמדה מיוחדת שבה הם היו מגיעים ועם כרטיס הזיכרון מטעינים אצלנו את התמונות". לדברי ריבקינד, "זה עבד לתקופה, אבל אחר כך ירד. ברגע שהבנתי שהווטסאפ עובד גם על המחשב התקנו מערכת חדשה ומאז אנחנו מקבלים את התמונות ישירות למסכים בטראומה".

חדר הטראומה בבית החולים הדסה עין כרם, יולי 2016. דוברות בית החולים הדסה,
תמונת המכונית ההפכוה שהגיעה דרך המערכת החדשה/דוברות בית החולים הדסה

פרופ' ריבקינד הדגיש את החשיבות שבתיעוד האירועים ואמר: "אחד הדברים שמעניינים אותנו בטראומה זה מנגנון הפציעה. חשוב לי לדעת אם תאונת הדרכים הייתה חזיתית או צדית, אם האיש היה חגור בחגורת בטיחות או לא, אם הוא נמצא מוטל מחוץ לרכב, או אם המכונית התהפכה. כל הדברים האלה חשובים מפני שאני יכול להיערך. הפצועים עצמם הרבה פעמים מגיעים מורדמים ומונשמים, הפרמדיקים מגיעים אחרי התאונה ומספרים לך את הסיפור ובמקום אלף מילים אפשר לחסוך בתמונה אחת".

השאיפה של ריבקינד היא לגייס את הטכנולוגיות החדישות במטרה לקבל תיעוד חי מהשטח תוך כדי הטיפול מגורמי החירום השונים, בהם המשטרה ומכבי האש. "אני רוצה צילומים לייב מהשטח", אמר. "אני רוצה שתוך כדי טיפול מד"א יעבירו צילומים ואני אוכל לראות מחדר הטראומה וגם להדריך אותם. במקרה הזה (הפיגוע בדרום הר חברון – מ"ש) הפרמדיק דיבר איתי מהשטח ואמרתי לו תעשה לה כך וכך ותמשיך לנסוע. אם היה מעביר לי גם תמונה בכלל ובא לציון גואל".

את המערכת תרמה לבית החולים חברת פלאפון ואזרחים שנקלעים לזירות יכולים לשלוח תמונות למספר 050-8800600. "הייתי מעדיף שיהיה לנו מספר של ארבע ספרות, ביקשתי בזמנו, זה היה מקל עוד יותר", אמר ריבקינד. "אפשר לשלוח וידאו ולשלוח מה שרוצים. מישהו מאיתנו יסתכל. זו עזרה הדדית, אנו עוזרים לציבור והוא יכול לעזור לנו, בכלום מאמץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully