וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ספד לאלי ויזל: "הוא היה המצפון של העולם, חבר יקר"

הנשיא האמריקני ספד לניצול השואה זוכה פרס הנובל שהלך לעולמו בגיל 87, "מקולות המוסר הגדולים של זמננו". גם הנשיא לשעבר קלינטון ספד: "הוא לימד את על הסכנות שבאדישות"

צילום:רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

בווידאו: יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בשיחה על אלי ויזל באולפן וואלה! NEWS

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ספד אמש (שבת) לאלי ויזל, ניצול השואה וזוכה פרס הנובל לשלום, שהלך לעולמו בגיל 87, וכינה אותו "מצבה חיה", כשהוא נזכר במסע שערך עמו למחנה הריכוז בוכנוואלד בגרמניה. "אלי ויזל הוא מקולות המוסר הגדולים של זמננו, ובמובנים רבים, המצפון של העולם", אמר אובמה בהצהרה.

"כמו מיליוני מעריצים, הכרתי את אלי לראשונה בצל הזוועות שחווה בשואה רק בשל היותו יהודי", אמר אובמה. "אבל היה לי הכבוד והזכות לקרוא לו חבר יקר. במיוחד אני אסיר תודה על כל הרגעים שחלקנו ועל השיחות המשותפות שלנו במגוון נושאים, ממשמעות הידידות, ועד המחויבות המשותפת שלנו למדינת ישראל".

אובמה נזכר איך שוחח עם ויזל "סמוך לגדר התיל ומגדלי השמירה בבוכנוואלד, שם הוחזק כנער, במקום בו אביו נספה. אלי דיבר במילים שלעולם לא אשכח – 'הזיכרון הפך לחובה קדושה עבור כל אדם בעל רצון טוב'. שמירת החובה הקדושה הזו הייתה מטרת חייו של אלי... הוא הפציר בכל אחד מאיתנו, אומות ובני אדם, לזכור אותה, ולראות את עצמנו בנעלי הזולת, ולהפוך את הביטוי 'לעולם לא עוד' למציאותי".

עוד בוואלה! NEWS:
חתן פרס נובל לשלום אלי ויזל הלך לעולמו והוא בן 87
הצהרה מפתיעה מארדואן: "נעניק אזרחות לפליטים סורים"
אחרי הפיגוע: נתניהו וליברמן אישרו בניית 42 יחידות דיור בקריית ארבע

אלוי ויזל עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בוכנוולד, 2009. AP
ויזל בסיור בבוכנוואלד עם אובמה ומרקל ב-2009/AP

"אנחנו חייבים להמשיך להאמין בעתיד"

ויזל, יליד רומניה, איבד במהלך השואה את אמו ואחותו הקטנה באושוויץ. הוא ואביו הועברו למחנה עבודה, עד שנשלחו לצעדת המוות למחנה בוכנוואלד. לאחר מות אביו, ויזל שרד במחנה עד לשחרורו בידי בעלות הברית, ב-11 באפריל 1945. הוא הועבר לבית יתומים בצרפת לאחר המלחמה, ובשנת 1996 היגר לניו יורק.

הוא ערך ביקור משותף עם אובמה בבוכנוואלד ב-2009, יחד עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בהצהרתו, אמר אובמה כי בסוף המסע הזה, ויזל אמר לו כי לאחר שחווה את השואה, לו ולשאר הניצולים "הייתה הזכות לוותר על האנושיות". עם זאת, הנשיא נזכר כי הוא אמר שהוא "דוחה את האפשרות הזו... אמרנו – לא, אנחנו חייבים להמשיך להאמין בעתיד".

אובמה הוסיף ש"חייו, והכוח בדוגמה האישית שנתן, דוחקים בנו להיות טובים יותר מול פרצופו של הרוע. לנוכח השנאה, אנחנו חייבים לאהוב. לנוכח האכזריות, עלינו לחיות עם אמפתיה וחמלה. אסור לנו להיות עוברי אורח מול עוולות או אדישים מול סבל".

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון התייחס גם הוא לפטירתו של ויזל, ופרסם הצהרה משותפת עם הילרי רעייתו, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. "הילרי ואני מתאבלים ומצטערים על פטירתו של אלי ויזל", נכתב. "אנו מצטרפים לכל אלה ברחבי העולם המבכים את האובדן, ומודים לו על חייו".

"אלי נשא על כתפיו את הוקרת התודה ואת הנטל ההישרדות. במילים ובמעשים, הוא העיד, ובנה מצבה לזיכרון כדי ללמד את החיים ואת דורות ההמשך על הסכנות שבאדישות האנושית", כתבו.

אלי ויזל, וושינגטון, 2015. GettyImages
אלי ויזל, בשנה שעברה בוושינגטון/GettyImages

"כפי שהוא אמר פעמים רבות", נזכר קלינטון, "אדם אחד בעל יושרה יכול לעשות את ההבדל. עבור כל כך הרבה, הוא האיש שעשה את ההבדל – כולל בחנוכת מוזיאון השואה ב-1993, בה הוא דחק בי לעצור את הטיהור האתני בבוסניה; במהלך הרצאתו בבית הלבן שהתקיימה לבקשת הילרי, ובכל הספרים הנפלאים שלו ובהרצאותיו".

"אנחנו שולחים תנחומים עמוקים ותפילות למריון ואלישע, תמיד אסירי תודה על האהבה הגדולה שהם חלקו עם אלי ועל הכוח שהם נתנו לו, ועל כל החסד והידידות שהוא העניק לנו", הודו הזוג קלינטון.

הילארי קלינטון ובתה צ'לסי קלינטון עם אלי ויזל בבניין הפרלמנט האמריקאי בוושינגטון ב1996. AP
אלי ויזל עם הילרי קלינטון ובתה צ'לסי, ב-1996/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully