וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הפיוס יוכרז מחר: "טורקיה תסייע בסוגיית הנעדרים בעזה"

26.6.2016 / 20:10

לאחר סגירת הקצוות בין שני הצדדים, המדינות יודיעו מחר על פיוס ביניהן, שש שנים לאחר תקרית המרמרה. במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את אנקרה ותקל במצור על עזה. בתמורה, טורקיה תמנע פעילות טרור של חמאס משטחה

עריכה: ניר חן צילום סטילס: ראובן קסטרו צילום: רוני כנפו

בווידאו: דיווח באולפן וואלה! NEWS על הפגישה ברומא

ישראל וטורקיה יודיעו מחר (שני) על הסכם הפיוס ביניהן, שישים קץ למשבר ביחסים בין המדינות שהחל בשנת 2010. ההסכם יוכרז ברומא, בירת איטליה, שם נפגשים היום צוותי המשא ומתן של המדינות. בפגישה ייסגרו הקצוות האחרונים של ההסכם, המקיף תחומים מגוונים - החל מהמצב ברצועת עזה ועד לשיתופי פעולה בין המדינות בתחום הגז הטבעי.

במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית משט המרמרה, שבמהלכה נהרגו מירי צה"ל עשרה פעילים טורקים בארגון אסלאמיסטי שארגן משט לרצועה. בתגובה, טורקיה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו קשורים למבצע ההוא. בנוסף לכך, ישראל תבצע הקלה מסוימת במצור על עזה, בכך שתאפשר לטורקיה להעביר סחורות רבות לתחומי הרצועה דרך נמל אשדוד. טורקיה, מצדה, תגביל במידת מה את פעילות חמאס בתחומיה - הארגון הפלסטיני יוכל להמשיך לפעול על אדמתה, אך ייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

גורם ישראלי בכיר אמר הערב כי במסגרת ההבנות קיבלה ירושלים התחייבות ולפיה טורקיה תפעל, בין השאר באמצעות שירותי המודיעין שלה, כדי לנסות לסייע בפתרון סוגיית הנעדרים הישראלים בעזה. לדברי הגורם הבכיר, זה המירב שאנקרה יכולה לעשות בעת הזו בסוגיה הרגישה, שישראל מתכוונת להמשיך לפעול לגביה בכל האמצעים.

עוד בוואלה! NEWS
גם בלשכת נתניהו תוקפים את ביטן: "לא מעורה בהסכם עם טורקיה"
משפחות הנעדרים נגד ההסכם עם טורקיה: "מעניקים פרס לחמאס"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נוחתים ברומא, איטליה. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו נוחתים ברומא, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

אחד היתרונות המרכזיים שההסכם צפוי להניב לשתי המדינות, מלבד חידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים ביניהן, הוא היכולת לשתף פעולה בתחום הגז הטבעי. ישראל מעוניינת לייצא חלק גדול מהגז שהתגלה במים הטריטוריאליים שלה, ואילו טורקיה זקוקה לאנרגיה זולה כדי להמשיך את הצמיחה הכלכלית שלה. היא עשויה לשמש נקודת מוצא להעברת הגז הטבעי של ישראל לרחבי יבשת אירופה.

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

המשבר בין שתי המדינות שפרץ לאחר פרשת המרמרה ידע עליות ומורדות בשש השנים האחרונות. בשנת 2013 נראה היה שהמדינות כבר על סף פיוס, לאחר שנשיא ארצות הברית ברק אובמה ארגן שיחת טלפון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ועמיתו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן, שבמהלכה התנצל נתניהו על התקרית. אלא שגם לאחר מכן, הסכם פיוס לא הושג, בעיקר בשל מחלוקות בנושא גובה הפיצויים למשפחות המרמרה ובהמשך בנושא רצועת עזה.

ההסכם שעליו יוכרז ביממה הקרובה ישים קץ לסאגה הזו, אך טרם ברור אם היחסים המחודשים בין ישראל לטורקיה יחזרו למתכונת הקרובה והחמה שאפיינה אותם בעבר. ארדואן צפוי להמשיך להשמיע ביקורת על ישראל בנושא הפלסטיני, וכל הסתבכות עתידית בין ישראל לחמאס עשויה לגרור לתוכה גם את טורקיה כמי שממשיכה לתמוך בארגון. למרות זאת, בירושלים מביעים אופטימיות לקראת חידוש היחסים בין המדינות, ומקווים ששיתוף הפעולה בתחום הגז הטבעי יהווה תמריץ לקשר עם אנקרה.

(עדכון ראשון: 19:05)

כוחות השייטת משתלטים על ה"מרמרה". דובר צה"ל
תשעה טורקים נהרגו בתקרית/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully