וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "יוזמת השלום הצרפתית היא כרוניקה של כישלון ידוע מראש"

22.6.2016 / 16:51

נשיא המדינה התייחס ליוזמה במליאת פרלמנט האיחוד האירופי, יומיים לאחר ששרי החוץ שלו החליטו לאמץ אותה. ריבלין טען כי היא "מרחיקה את הצדדים מפתרון" ונשענת על ההנחה ש"הבעיה בסכסוך היא היעדר רצון טוב". לדבריו, "היוזמה תדחוף את העמים לחיק הייאוש"

עריכה: שניר דבוש

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס היום (רביעי) בנאומו במליאת פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל ליוזמת השלום הצרפתית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בדבריו, טען ריבלין כי היוזמה היא "כרוניקה של כישלון ידוע מראש" שמרחיקה את הצדדים מפתרון לסכסוך ואף עלולה לדרדר את המצב בקרב הקיצוניים. נאומו של ריבלין מגיע יומיים לאחר ששרי האיחוד האירופי הודיעו פה אחד כי החליטו לאמץ את יוזמת השלום.

"אני חושש שכבר שנים פועלת הקהילה הבינלאומית כמתווכת בין הצדדים מתוך פרדיגמה אחת קשיחה של חתירה לחידוש המשא ומתן להסדר קבע", אמר כשהסביר מדוע בעיניו היוזמה בעייתית ולא מעוגנת מספיק במציאות של הסכסוך הישראלי פלסטיני. "פרדיגמה זאת נשענת על ההנחה שהבעיה שעומדת ביסוד הסכסוך המדמם והכואב הזה היא פשוט היעדר רצון טוב של שני הצדדים. שלו רק נלחץ אותם, 'אותנו', בכוח, הם יתכנסו להסדר קבע ולמצב של שלום.

עוד בוואלה! NEWS:
משפחת מנגיסטו לנתניהו: אל תחתום על הסכם עם טורקיה בלי מידע על אברה
גורמי מודיעין אמריקניים: "פולארד עדיין מסוכן לביטחון ארה"ב"
המסר של ליברמן וכחלון: ישראל לא תקבל הסכם סיוע טוב יותר מארה"ב

נשיא המדינה ראובן ריבלין במליאת הפרלמנט האיחוד האירופי, בריסל, בלגיה. יוני 2016. European Union/Philippe BUISSIN,
"פרדיגמה אחת קשיחה". ריבלין בבריסל, היום/European Union/Philippe BUISSIN

"ואולם, בחלוף שנים ומשאים ומתנים שנכשלו בזה אחר זה כשהם גוררים אחריהם גלי אלימות וטרור רצחניים, נדמה שההנחה הזאת בדבר 'היעדר רצון טוב', לא רק שהיא שגויה מיסודה, אלא שהיא מתעלמת מהנסיבות, מהיכולת ומהמצב הנוכחי בשטח שבהגדרה יכשילו כל ניסיון למשא ומתן להסדר קבע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ראש ממשלת בלגיה שארל מישל, פרלמנט האיחוד האירופי, בריסל. יוני 2016. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין עם ראש ממשלת בלגיה שארל מישל, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

לדברי ריבלין, היוזמה הצרפתית סובלת מ"פגמים מהותיים" מאחר שהיא איננה אלא עוד ניסיון "לשוב למשא ומתן לשם משא ומתן". "לא רק שהוא לא מקרב אותנו לפתרון המיוחל - אלא שהוא מרחיק אותנו ממנו. חתירה זו להסדר קבע כעת היא כרוניקה של כישלון ידוע מראש שרק תדחוף את שני העמים עמוק יותר לחיק הייאוש", אמר.

"הייאוש הזה הוא הכר הפורה ביותר לקיצונים והוא ששומט את הקרקע תחת רגלי המתונים. והייאוש הזה רבותיי, אוחז היום לא רק בבני דורי, אלא גם בילדים ובילדות הגדלים בחבל הארץ הזה ושבהווה האלים הזה מתעצבת תפיסת עולמם ותודעתם. הייאוש הזה רבותיי, הוא הסכנה החמורה ביותר המרחפת מעלינו, ישראלים ופלסטינים כאחד".

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק אירו בוועידת השלום בפריז, יוני 2016. רויטרס
נשיא צרפת פרנסואה הולנד בוועידת השלום בפריז/רויטרס

בתחילת החודש התכנסה הוועידה בפריז בניסיון למצוא מכנה משותף שיביא את שני הצדדים לשולחן המשא ומתן עד סוף השנה. ביום שני, הובהר בהודעה שפרסמה הוועידה כי האיחוד האירופי ימשיך לפעול עם ישראל ועם הפלסטינים, "בשיתוף פעולה צמוד עם הקוורטט", ולצד גורמים נוספים המעורבים במגעים "במזרח התיכון ומעבר לו", על מנת לקדם פתרון של שתי מדינות. "שני הצדדים חייבים להפגין, במדיניות ובמעשים, מחויבות כנה לפתרון בדרכי שלום ולבניית אמון הדדי, למען יצירת תנאים למשא ומתן ישיר ומשמעותי, שיביא לפתרון כל הסוגיות".

על פי גורם מדיני ישראלי, בשיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו לאחר כינוסה הראשון בתחילת החודש, הבהיר נתניהו כי עדיף היה שצרפת ושותפותיה היו מעודדות את אבו מאזן להיענות להזמנה לשבת למשא ומתן ישיר באופן מידי. בשיחה, כך עולה מדברי הגורם, חזר נתניהו על עמדות ישראל ולפיהן כל תחליף למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים רק ירחיק את תהליך השלום.

בשיחה בין השניים הוסיף נתניהו כי יוזמת כינוס השלום עלולה לפגוע במאמצים האזוריים בעלי הפוטנציאל להשכין שלום בין העמים, ואף דחה את הקמתן של קבוצות עבודה שידונו באינטרסים החיוניים של ישראל, ובהם ביטחונה.

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בחתימה על ההסכם הקואליציוני, 25 במאי 2016. יותם רונן
נתניהו הבהיר לצרפת: מוטב היה לו הוועידה הייתה מעודדת את אבו מאזן לגשת למו"מ ישיר/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully