וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרגדיה של חברת הלייבור עשויה להיות גורם מכריע בעתיד בריטניה

18.6.2016 / 0:30

הפוליטיקאים משני המחנות שבעד ונגד היציאה מהאיחוד האירופי לא ניצלו את רצח ג'ו קוקס לטובתם הפוליטית וגזרו על עצמם שתיקה. אך שישה ימים לפני המשאל, עשויה תווית האלימות לדבוק במחנה העזיבה ולערער את אלו ששוכנעו להצביע עמו

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

זה זמן רב שבריטניה מפולגת סביב השאלה אם להישאר באיחוד האירופי או להפוך למדינה הראשונה שפורשת מהגוש בן 28 המדינות, כששני המחנות מפזרים תחזיות קודרות ליום שאחרי משאל העם. תומכי העזיבה (Leave), "ברקסיט", רוצים להתנתק מ"הדיקטטורה של בריסל" ולהחזיר את הממלכה לימיה הגדולים, מחוץ לאיחוד. מן הצד השני, התומכים בהישארות (In), מזהירים מפני מלחמת עולם שלישית וקריסה כלכלית אם אכן יפסידו במשאל העם. אף שעוד לא ברור אם הרצח של חברת הפרלמנט מטעם הלייבור ג'ו קוקס שאירע שלשום (חמישי) אכן קשור לסוגיה, ייתכן שהוא יטה שוב את הכף בקרב דרמטי זה.

עד לפני כמה שבועות המגמה הייתה לטובת מחנה ה-In, שאותו מוביל ראש הממשלה דייוויד קמרון. לעזרתו התגייסו מוסדות פיננסיים בינלאומיים שצפו טלטלה בשווקים במקרה של פרישה מהאיחוד כמו גם מנהיגים מרחבי העולם ובעיקר בכירי ההנהגה בגרמניה. ברלין הבהירה בגלוי כי אם תחליט הממלכה לעזוב יהיה זה סופי ולא פתח לשיפור תנאיה היחודיים ממילא של בריטניה. הסקרים הצביעו על יתרון מבוסס של המתנגדים לעזיבה וההשוואה שעשה בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון לשעבר וחבר פרלמנט כיום מטעם מפלגתו השמרנית של קמרון, בין האיחוד לגרמניה הנאצית לא הוסיפה לו קולות רבים.

לקריאה נוספת:
לפני ההתנקשות: חברת הלייבור הבריטית קיבלה איומים על חייה
בבריטניה מחכים לתשובות: האם חברת הלייבור נרצחה בגלל משאל העם?

חברת הפרלמנט הבריטי ג'ו קוקס. פייסבוק, צילום מסך
מתנגדת בולטת ליציאה מהגוש. קוקס/צילום מסך, פייסבוק

התפנית בסקרים החלה עם פרסום נתוני ההגירה, הסוגיה שאולי מדאיגה יותר מכל את הבריטים. בניגוד להבטחתו של ראש הממשלה לצמצם את מספרם של המהגרים – גם של אלו המגיעים מתוך מדינות האיחוד – שבשנה האחרונה הם הגיעו לשיא של שנים. בתקופה שבה כל אירופה חותכת ימינה בשל משבר הפליטים, האפשרות שגם בריטניה "תוצף" באלפים שנמלטו ממלחמות בארצותיהם או שמחפשים עתיד טוב יותר ביבשת משחקת לידיהם של הגורמים השמרניים הרוצים לפרוש.

קוקס בת ה-42 הייתה מתנגדת בולטת ליציאה מהגוש, בדומה לקו הרשמי של מפלגת הלייבור ושל העומד בראשה ג'רמי קורבין. היא נחשבה להבטחה פוליטית גדולה כשנכנסה לפרלמנט אחרי הבחירות אשתקד והיא אף תמכה בהתערבות במלחמה בסוריה, בניגוד לעמדתו של יו"ר המפלגה. שלשום נגדעה הקריירה הפוליטית הקצרה שלה לאחר שאדם ירה בה ודקר אותה מחוץ לספרייה בבירסטול, עיירה במחוז מערב יורקשייר, שם הייתה אמורה לקיים את מפגש הבוחרים הקבוע שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אזרחים בבריטניה מניחים זרים ומבכים את מותה של חברת הפרלמנט ג'ו קוקס שנרצחה. רויטרס, רויטרס
ייתכן שרציחתה תטה את הכף. גלעד ונרות לזכרה של קוקס/רויטרס, רויטרס

המשטרה טרם פרסמה את המסקנות הרשמיות מהאירוע ומה היו המניעים שהובילו לרצח. אדם בן 52, שהתווכח עם אדם אחר מחוץ למקום, נעצר לאחר התקרית בחשד לרצח. עדי ראייה שהתראיינו לתקשורת הבריטית סיפרו כי התוקף – שזוהה כטומי מייר, המוכר כחסיד של רעיונות ניאו-נאציים – צעק לעבר קוקס "קודם כל בריטניה", סיסמה המזוהה עם מחנה ה-Leave וגם שמה של מפלגת ימין קיצוני, שגינתה את האירוע והתנערה ממנו. אתמול התברר כי קוקס כבר אוימה בעבר על ידי אדם אחר ודווח כי חברי פרלמנט התבקשו ליצור קשר עם המשטרה על מנת לבחון את סידורי האבטחה שלהם.

הרצח גרם לזעזוע עמוק בממלכה ושני המחנות הודיעו על השהיית הקמפיין שלהם בעקבותיו וכלל לא ברור מתי הם יחודשו. קמרון וקורבין נפגשו, בניסיון להפחית את המתיחות, והכריזו על כינוס מיוחד של הפרלמנט ביום שני לזכרה של קוקס, למרות הפגרה הנוכחית. קוקס היא חברת הפרלמנט הראשונה שנרצחה בבריטניה אחרי 26 שנה, אז המחתרת האירית התנקשה בחייו של איאן גואו. בשונה ממנו, קוקס נרצחה – ככל הנראה – על ידי קיצוני מבית, בתקופה מכרעת לעתידה של בריטניה.

משאל העם על עתיד בריטניה באיחוד האירופי - למגזין. רויטרס
לא מאשים את יריביו. קמרון/רויטרס

קמרון ותומכיו לא מאשימים את יריביהם בכך בשלב זה והפוליטיקאים גזרו על עצמם שתיקה פרט להספדים ולהוקעת הרצח. עם זאת, בששת הימים שנותרו עד למשאל העם תווית האלימות עלולה להידבק במחנה התומך בעזיבה ולערער את אלו שרק לאחרונה שוכנעו להצביע בעדו. מכוני הסקרים וכלי התקשורת דחו אתמול את פרסומם של סקרים חדשים, אך התחזקות הפאונד לעומת הדולר אתמול בבוקר - כפי שקורה בימים שבהם בשווקים חשים שהממלכה תישאר באיחוד - מרמזת על כך שלטרגדיה של חברת הפרלמנט הצעירה עשוי להיות חלק גדול בעיצוב עתידה של בריטניה.

(עדכון ראשון: 17:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully