וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה של הכנות: דרכו הארוכה של טראמפ למועמדות הרפובליקנית

11.6.2016 / 17:06

משנות ה-80 מפלרטט איל הנדל"ן עם הרעיון של ריצה לתפקיד הבכיר ביותר בארה"ב. מההתייחסות העמומה לנושא בראיונות לאופרה וללטרמן, ועד לקריצה ממשפחת סימפסון, כך נסללה דרכו של המיליארדר לפסגה

עורכי תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, צילום: באמצעות סמרטפון וואוי, עריכת וידאו: ניר חן

עונת הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית הגיעה לסיומה, ובחודש הבא יתכנסו צירי המפלגה בקליבלנד שבאוהיו ויכריזו באופן רשמי: דונלד טראמפ יתמודד לתפקיד הנשיא ה-45 של ארצות הברית. בשבוע הבא יחגוג המיליארדר מניו יורק את יום הולדתו ה-70, וזהו זמן מצוין להסתכל לאחור על הדרך שעשה יזם הנדל"ן הניו יורקי, מאיש עסקים צעיר וחסר עניין בפוליטיקה, לאדם שעשוי לשבת בחדר הסגלגל בינואר 2017.

כשהודיע המיליארדר על התמודדותו לנשיאות בשנה שעברה, שיתפו מאות אלפי אנשים קטע נבואי מתוך משפחת סימפסון ששודר בשנת 2000, ובו הוא מודיע כי בכוונתו להשתתף במרוץ לבית הלבן. ואולם, חיפוש מעט יותר רחב מעלה כי טראמפ עצמו מפלרטט עם הרעיון כבר 29 שנה, וכי התקשורת בארצות הברית סימנה אותו כנשיא אפשרי כבר ב-1980, כשהיה רק בן 34.

עוד כתבות בנושא:
אחרי שגינה את הפיגוע: טראמפ מצהיר שיש להבטיח את ביטחון ישראל
קלינטון צייצה: "תמחק את החשבון שלך"; טראמפ: "איפה המיילים שמחקת?"
טראמפ על הפיגוע: כשהעולם הנאור ניחם את המשפחות – חמאס בירך על הירי

דונלד טראמפ ליד מסוקו הפרטי ב-198, ניו יורק. AP
טראמפ הצעיר ליד מסוקו הפרטי ב-1988/AP

באותה השנה הוא היה כבר מולטי מיליונר, אך כזה שנמצא רק בתחילת הדרך. אלה היו השנים הראשונות שבהן התמקד בנדל"ן במנהטן, והחל לצבור את הונו בקצב מהיר, אחרי כמה השקעות כלכליות כושלות, בין היתר במחזה בברודווי שאותו הפיק. בריאיון מאותה התקופה עם רונה בארט, שאלה המראיינת את היזם הצעיר והמבטיח אם בכוונתו להתמודד לנשיאות. הוא הגיב מעט בהפתעה: "אני לא מאמין שארצה להתמודד, אבל ארצה לראות נשיא שיכול לעשות את העבודה, יש אנשים עם יכולות במדינה הזו".

המראיינת לא ויתרה והקשתה עליו: "למה שלא תתמודד?". "כי אלה חיים מרושעים", השיב טראמפ. "אני כן רוצה להקדיש את חיי למען המדינה הזו, אבל אני רואה שאלה חיים מרושעים. אני גם חושב שלאדם עם דעות חזקות כמו שלי, שהן לא פופולריות, לא יהיה סיכוי להיבחר מול מישהו לא חכם אבל עם חיוך גדול".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

כעבור שבע שנים, ב-1 בספטמבר 1987, נראה היה כי טראמפ משנה גישה, ומכין את הקרקע לקראת מעבר לחיים הפוליטיים. מיליוני אמריקנים התעוררו בבוקר אותו היום, פתחו את הדלת לאסוף את עיתון הבוקר, וגילו להפתעתם כי עמוד שלם בשלושה מהעיתונים החשובים בארצות הברית הוא למעשה מודעה חתומה של טראמפ תחת הכותרת "אין שום בעיה במדיניות החוץ של ארצות הברית שאי אפשר לפתור עם קצת עמוד שידרה".

במכתב הפתוח שפרסם בוושינגטון פוסט, בניו יורק טיימס ובבוסטון גלוב, טען טראמפ שבעלות בריתה של ארצות הברית צריכות לשלם על הסיוע הביטחוני שהן מקבלות - הצעה שהעלה שוב בקמפיין הנוכחי. כמו כן, הוא העביר ביקורת משמעותית על מאזן הסחר מול יפן, וטען שמדובר במאזן לא הוגן משום שהשוק האמריקני מוצף במוצרים יפנים, בעוד שחברות אמריקניות מתקשות לחדור לשוק היפני. טענות דומות מאוד הוא משמיע גם היום - כלפי המסחר מול סין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב הפתוח שפרסם טראמפ בעיתונות האמריקנית, 1987/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שלמחרת, הכותרות באותם העיתונים ממש, תהו אם טראמפ מתמודד לנשיאות. "כשבנאדם פרטי מוציא 94,801 דולר על מודעה שכזו, עולה השאלה: לאן הוא רץ?", נכתב במאמר בוושינגטון פוסט. הבחירות לנשיאות הלכו והתקרבו אז, וטראמפ הוזמן לשורה ארוכה של ראיונות בכלי התקשורת שבהם התבקש לפזר את הערפל. הוא הקפיד שלא לומר שום דבר חד-משמעי, ולשמור את כל האופציות על השולחן.

"כנראה שלא ארוץ, אבל אני עייף מלראות את המדינה במצב הזה", הוא אמר בריאיון לאופרה ווינפרי, ששאלה מדוע למישהו לפרסם מודעה שכזו מבלי שבכוונתו להתמודד לתפקיד. "אין לי את הנטייה לעשות את זה, אני אוהב את מה שאני עושה. כנראה שלא אעשה את זה, אבל אם המצב יהיה גרוע? אני לעולם לא אשלול את זה לחלוטין, כי האחרים חיים כמו מלכים ואנחנו לא. אבל כנראה שלא אעשה את זה". בהמשך הביע ביטחון בפופולריות שלו ואמר: "אם הייתי מתמודד, היה לי סיכוי מצוין להיבחר, כי לא הייתי נכנס לזה כדי להפסיד. לאנשים נמאס לראות את המדינה שלנו נשדדת".

דונלד טראמפ חותם על ספרו בשנת 1990. AP
"כנראה שלא ארוץ". טראמפ חותם על ספרו, 1990/AP

בראיון אחר מ-1988, הוא אמר למראיין "הייתי מעדיף שמישהו אחר ירוץ לנשיאות, אבל אני לא יודע אם יש מישהו אחר. המדינה הזו חייבת ניתוח רציני". כשהוא נשאל "האם אתה המנתח?", הוא השיב: "אני אעשה עבודה מעולה, אבל אני מעדיף שלא לעשות את זה. מקווה שנמצא מישהו שיוכל לעשות את זה, כדי שהוא או היא יעשו עבודה מעולה".

סיבוב הראיונות נמשך, ובהופעה אצל דיוויד לטרמן הוא הודיע לראשונה רשמית כי אם יחליט להיכנס לפוליטיקה, יהיה זה במסגרת המפלגה הרפובליקנית. לאחר שהמראיין לא קנה את ההכחשות של טראמפ על כוונתו לרוץ, הוא אמר "אנשים יכולים לחשוב מה שהם רוצים. אני לא רץ לנשיאות. יש לי עניין בפוליטיקה, אבל אין לי עניין לרוץ בעצמי, אני נהנה ממה שאני עושה".

באותה השנה, לאחר הראיון, הופיע טראמפ לראשונה בוועידה הרפובליקנית שבה נבחר ג'ורג' בוש האב כמועמד המפלגה לנשיאות. הדבר מביא את ההתעניינות בטראמפ לשיא, והתקשורת לא מפסיקה לעסוק באפשרות שיתמודד בעתיד לתפקיד. "פלירטטת עם הרעיון הזה של פוליטיקה, ועכשיו אתה פה בוועידה, תרצה להיכנס לפוליטיקה?", הוא נשאל בראיון מתוך אולם הוועידה, וטראמפ היתמם: "מי אמר לך שפלירטטתי?". כשהכתב שואל אותו על האמירה שלו לפיה אם ירוץ ינצח, הוא משיב בלקוניות: "יש לי סיכוי טוב, אני אוהב לנצח".

בדיעבד התברר, כי מאחורי הקלעים התחוללה דרמה לא קטנה, כאשר מועמדותו של טראמפ נשקלה לתפקיד סגן הנשיא של ג'ורג' בוש. בשנה שעברה פרסם ג'ון מיצ'ם ביוגרפיה על תקופת הנשיאות של בוש, ובה סיפר כי טראמפ חתר לקבל את תפקיד סגן הנשיא. בוש, נכתב, הסכים לשקול את הרעיון אבל בסוף ויתר. טראמפ אישר בריאיון ל-CNN כי הדבר אכן נשקל, אך טען כי עוזרו של בוש הוא שפנה אליו ולא להיפך. "פנה אלי העוזר שלו, שאל אותי אם אסכים לשקול את זה, זה היה בתחילת הקריירה שלי, ובכנות אני זוכר במעורפל שאמרתי לו שבהחלט אסכים לשקול זאת, אבל לא יצא מזה דבר".

ג'ורג' בוש האב ודונלד טראמפ, 1988. GettyImages
היה מועמד לתפקיד סגן הנשיא? טראמפ וג'ורג' בוש האב, 1988/GettyImages

המפנה הגדול חל בשנת בשנת 1999, כאשר בריאיון ללארי קינג ב-CNN אמר טראמפ לראשונה בפה מלא כי הוא שוקל בשיא הרצינות לבטל את חברותו במפלגה הרפובליקנית, ולהתמודד על נשיאות ארצות הברית בתור מועמד של מפלגה שלישית, "מפלגת הרפורמה". מדובר במפלגה שהתפצלה מתוך המפלגה הרפובליקנית וניסתה לאתגר אותה.

"אני מתכוון לשקול את זה ברצינות, ולהקים ועדה שתבדוק את הסיכויים שלי בהתמודדות", אמר אז טראמפ. "אני בוחן את זה ברצינות, יש לי הרבה מה להפסיד. אני היזם הכי גדול במדינה. שאר החבר'ה שרצים, מה יש להם להפסיד? הם רצים ממשרה אחת לשנייה. השאלה היא אם מועמד של מפלגה שלישית יכול להיבחר. אם אני ארגיש שאני לא יכול לנצח, חד משמעית אני לא אתמודד. אני לא מתכוון רק לקבל הרבה קולות, אם אני רץ, זה כדי לנצח".

בריאיון זה טראמפ נשמע נחוש למדי. "תמכתי גם במועמדים רפובליקנים וגם במועמדים דמוקרטים, מה שחשוב לי זה האנשים", הדגיש. "אני רפובליקני, אני שמרן, אבל אני ליברלי בדברים שקשורים לביטוח בריאות וכולי. אני חושב שהדמוקרטים הם שמאלנים מדי, והרפובליקנים ימנים מדי. אף אחד לא פונה לרוב".

בסופו של דבר, בפברואר של שנת 2000 הודיע טראמפ כי החליט שלא להתמודד. "דיוויד דיוק (מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר) בדיוק הצטרף למפלגה, הוא גזען, אחרים עזבו, המפלגה מתפרקת. לא ארוץ בסיבוב הזה. תמיד אמרתי שארוץ אם יש לי סיכוי", אמר אז. לשאלתו של המנחה אם לא ויתר על ההתמודדות כי סקרי דעת קהל הראו שג'ורג' בוש ואל גור נמצאים בשוויון 40% ואילו הוא זוכה רק ל-3.2%, השיב: "לא הודעתי בשום שלב שאני רץ, אם הייתי רץ הייתי מקבל אחוזי תמיכה גדולים בהרבה".

מאז 1999 כבר היה טראמפ למעשה אדם בעל נוכחות בזירה הפוליטית, כאשר האפשרות שיתמודד על הנשיאות הייתה ברורה למדי. בשנת 2012 הוא שקל את האפשרות ברצינות, ונשא כמה נאומים עם טקסטים דומים למדי לאלה שהוא נושא היום. סקרי דעת הקהל היו דווקא מחמיאים, אבל טראמפ החליט בסופו של דבר לוותר. זאת, לא לפני עימות פומבי ומתוקשר עם ברק אובמה, שבמסגרתו דרש מנשיא ארצות הברית לחשוף את תעודת הלידה שלו. האחרון, מצדו, צחק על המיליארדר בעודו בקהל בארוחה השנתית עם כתבי הבית הלבן, כאשר הראה פוטושופ של הבית הלבן עם כיתוב צעקני עם שמו של טראמפ בענק על גבי המבנה, ואמר שכך תראה כהונתו בבית הלבן אם ייבחר.

ב-16 ביוני 2015, כינס דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים חגיגית במגדלים הנושאים את שמו בשדרה החמישית שבניו יורק, והודיע כי הוא מתמודד בפריימריז על תפקיד המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. מאז, הוא הצליח להכות את כל התחזיות ולכבוש בסערה, שלא לומר בקלות, את מועמדות המפלגה. לפחות בשלוש מערכות בחירות קודמות הוא שקל להתמודד, אך לבסוף ויתר ונימק זאת בכך שביום שיודיע על התמודדות, זה יהיה רק כאשר הוא בטוח שיוכל לנצח. עד כה, הכל עבד בדיוק לפי התכנית שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully