וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד "המדינה הטובה": מי תורמת לאנושות – ומי "נטל על הכדור"?

163 מדינות דורגו על מנת לקבוע כיצד כל אחת מסייעת להתפתחות העולם – או מפריעה לה – ביחס לגודלה. ישראל מככבת במדד הסביבתי, אך צונחת במדד השלום. "במקום לשתף פעולה, מדינות מבזבזות אנרגיה על תחרות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(לפני שלושה חודשים: דנמרק העפילה לפסגת מדד המדינות המאושרות בעולם)

שבדיה, דנמרק והולנד הן המדינות שתורמות באופן המשמעותי ביותר לאנושות ולכדור הארץ – כך עולה ממדד "המדינה הטובה", שפרסם היום (חמישי) חוקר מדעי המדינה הבריטי סיימון אנהולט. המדד בוחן 163 מדינות בעולם בשבעה קריטריונים שונים, שנועדו לקבוע באיזה אופן כל מדינה תורמת לעולם, ביחס לגודלה.

המדד, שפורסם זו השנה הראשונה, דירג את מדינות העולם ביחס ל"מה שהיא תורמת לאנושות ומה היא גורעת ממנה". הנתונים המגוונים, שמבוססים על מידע של האו"ם ושל סוכנויות בינלאומיות נוספות, נועדו "לתת מושג אם מדינה מסוימת מסייעת לעולם, נטל על כדור הארץ, או משהו באמצע", לפי דברי ההסבר למדד.

עוד בוואלה! NEWS:
"עידן חדש של תעמולה": חופש העיתונות בעולם הידרדר בשנה החולפת
דוח: למרות "האביב הערבי" - השחיתות במדינות ערב רק החמירה
שוויץ כבר לא המדינה השמחה ביותר: מהפך במדד האושר העולמי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שלוש המדינות המובילות, את העשירייה הפותחת ממשיכות בריטניה, גרמניה, פינלנד, קנדה, צרפת, אוסטריה, וניו זילנד במקום העשירי. במקום ה-15, קפריסין היא הנציגה המזרח תיכונית המובילה, יפן היא האסייתית הראשונה, במקום ה-19, וארצות הברית במקום ה-21.

ישראל התברגה למקום ה-42, אחרי מרבית מדינות הבלקן ומזרח אירופה, ובין קוסטה ריקה לברזיל. בתחתית הרשימה ניצבות מדינות מתפתחות רבות, אולם בניגוד לדירוגים דומים, מדד "המדינה הטובה" אינו ננעל עם מדינות אפריקניות בלבד. ונצואלה, האיטי, צ'אד, סורינאם, סוריה, עיראק, הרפובליקה המרכז אפריקנית, מאוריטניה וגינאה המשוונית נמצאות בתחתית הרשימה, עם לוב במקום ה-163 והאחרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקריטריונים לתרומה עולמית שלפיהן דורגו המדינות כוללים מדע וטכנולוגיה, המתבסס בין היתר על מדדים של סטודנטים זרים, פרסי נובל, פטנטים ופרסומים בכתבי עת מדעיים; תרבות, שמתייחס לחופש העיתונות וייצוא תרבותי, וביטחון ושלום בינלאומי, שכולל השתתפות בכוחות שמירת שלום בינלאומיים, השתתפות בסכסוך אלים וייצוא נשק. במדד זה ישראל, שמובילה בייצוא הנשק, צונחת למקום ה-122.

כמו כן, נבחנת תרומתה של כל מדינה לסדר העולמי – מדד שכולל תרומות, קבלת פליטים, שיעור הילודה וחתימה על אמנות של האו"ם; במדד הסביבה והאקלים, שמתייחס לפליטת גזי חממה, ייעור ופגיעה באוזון, ישראל מככבת במקום העשירי; מדד השוויון והשגשוג כולל סחר חופשי, סחר הוגן ופיתוח בינלאומי, ומדד בריאות ורווחה מתייחס, בין היתר, לייצוא תרופות, סיוע הומניטרי וציות לתקנות בריאות בינלאומיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נראה כאילו הכול נהיה יותר גרוע כל הזמן", נכתב בדוח, "שינוי האקלים, טרור, מגפות, הגירה, כאוס כלכלי... הרשימה נמשכת". על פי כותבי הדוח, "כל הבעיות האלה הפכו לגדולות ולמורכבות מדי עבור מדינה בודדת. אולם במקום לשתף פעולה, מדינות מבזבזות את כל האנרגיה והמשאבים שלהן בתחרות זו עם זו. זה חייב להשתנות אם אנחנו רוצים שהעולם יצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully