וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתנה מהאלים": הפגיון בקברו של תות ענח אמון – מהחלל החיצון

הרכב המתכות החריג בפגיון שנמצא בקברו של המלך המצרי עורר את סקרנותם של החוקרים במשך זמן רב. כעת, צוות חוקרים ממצרים ואיטליה קבע כי הוא חושל מברזל שמקורו במטאור, שנמצא לחוף הים התיכון

קבר תות ענח אמון/צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

פגיון שנמצא בקברו של תות ענח אמון חושל מברזל שמקורו במאטור – כך עולה ממחקר שפורסם השבוע בכתב העת המדעי "Meteoritics & Planetary Science". על פי העיתון הבריטי "גרדיאן", מדובר באחד משני פגיונות שנמצאו בשנת 1925 לצדו של המלך, שנקבר לפני יותר מ-3,300 שנים. הוא עורר את סקרנותם של חוקרים רבים ברבות השנים, מכיוון שלא החליד כלל.

צוות חוקרים מצרי-איטלקי ניתח את הרכב המתכות בפגיון באמצעות ספקטרומטר קרינת רנטגן, ומצא כי הוא מכיל רמות גבוהות של ניקל ושל קובלט, שיחד "מצביעים באופן ברור על מקור חוצני", לדברי החוקרים. הם השוו את הרכב המתכות לאלה של מטאורים מוכרים באזור הסמוך לחוף הים האדום, ומצאו מטאור אחד שהרכבו המתכתי היה כמעט זהה.

עוד בוואלה! NEWS:
המצרים חוקרים: איך הגיע מגן דוד למקדש עתיק באי בנילוס?
"סימן להתחממות היחסים": ישראל השיבה למצרים עתיקות שנגנבו
ארכיאולוג בכיר: פרעה לא היה מצרי - היהודים מאשימים אותנו לשווא

קבר תות ענח אמון, לוקסור, מצרים, אפריל 2016. AP
"המצרים העתיקים העניקו חשיבות גדולה לברזל מטאורי". חוקרים מחוץ לקבר תות ענח אמון, לוקסור, לפני כחודשיים/AP

אותו מטאור, שכונה חרגה, נמצא כ-240 קילומטרים ממערב לאלכסנדריה, בעיר הנמל מרסא מטרוח. בתקופה שבה חי תות ענח אמון, המצרים עיבדו נחושת, ברונזה וזהב, אולם ברזל היה נדיר מאוד מצרים באותה התקופה. בשנת 2013, תשעה חרוזי ברזל נמצאו בבית קברות אחר בצפונה של מצרים, וגם הם התגלו כבעלי מקור חוצני.

"להערכתנו, המצרים העתיקים העניקו חשיבות גדולה לברזל מטאורי, למטרות קישוט או לפריטים טקסיים", כתבו החוקרים. על פי המחקר, המצרים הכירו את מקורם השמיימי של המטאורים. ג'ויס טילדסלי, חוקרת מצרים העתיקה באוניברסיטת מנצ'סטר, הסבירה בשיחה עם "נייצ'ר" כי "השמיים היו חשובים מאוד למצרים. משהו שנופל מהשמיים נחשב למתנה מהאלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
קבר תות ענח אמון, לוקסור, מצרים, אפריל 2016. AP
"השמיים היו חשובים מאוד למצרים". קבר תות ענח אמון/AP

האיכות הגבוהה של הפגיון שנמצא, שעוטר בזהב ובאבני חן, מצביעה על כך שבחצרו של תות ענח אמון היו חרשי ברזל מיומנים, שידעו לעבד את החומר למרות העובדה שהיה נדיר מאוד באותה התקופה. אין זה הפריט היחיד שנמצא בסביבת המלך המצרי שמקורו אינו בכדור הארץ. בשנת 2006, חוקרים אוסטרים מצאו תכשיט נוסף בקברו שככל הנראה הורכב מזכוכית שנוצרה במהלך פגיעתו של מטאור בכדור הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully