וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובר מסורת: בנאומו הראשון נמנע ליברמן מאיומים ובחר במסר פנימה

31.5.2016 / 23:33

שר הביטחון הטרי לא הקדיש את נאומו כנהוג בפני פורום מטכ"ל להצהרות המכוונות לאויבי ישראל. הוא בחר לעסוק במסרים מפייסים המופנים אל הבית, לתפקידו האזרחי של צה"ל. עם זאת, הוא לא חשך שבטו גם מקודמו בתפקיד

צילום: דו"צ, עריכה: אביב אירגז

עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון לא בזבז אביגדור ליברמן ולו רגע אחד באמירות מעורפלות. בנאומו היום (שלישי) בפני פורום המטה הכללי של צה"ל העביר ליברמן הפרגמטי מסרים ברורים, אך בד בבד לא שכח לקנטר את יריביו הפוליטיים. לפי המסורת, נהוג ששר ביטחון בנאומו הראשון למטה הכללי ישזור בדבריו בעיקר הצהרות חד-משמעיות ומרתיעות לאויבי מדינת ישראל כדי לחזק את ההרתעה של צבא ההגנה לישראל. אך ליברמן בחר לעסוק במסרים המופנים אל הבית. אין ספק שלא היה מדובר באלתור של הרגע אלא משנה מגובשת שהכין השר בימים הרבים שבהם התכונן לשבת בעמדת המפתח הממלכתית הזאת.

בפתח דבריו השתמש ליברמן במושג "צבא העם" והתייחס למשימות האזרחיות המוטלות על צה"ל, כפי שראה אותן ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון מאז קום המדינה. "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהמושג 'צבא העם' הוא לא קלישאה אלא מציאות", אמר שר הביטחון הטרי. "גם היום רוב הלוחמים בעת קרב הם אנשי מילואים, קרי אנשים שביום-יום הם אזרחים. לכן, גם תפקידו, משקלו ומקומו של צה"ל בחברה הישראלית הוא הרבה יותר משמעותי מצבאות במדינות אחרות. מאז הקמתו צה"ל הוא לא רק המגן של מדינת ישראל, אלא גם כור ההיתוך של החברה הישראלית ותפקידיו האזרחיים הם לא פחותים ממשימותיו הצבאיות. לכן, אני רואה את תפקידו הראשון של צה"ל בשמירה על החוסן הלאומי".

לקריאה נוספת:
מתרגלים לשר החדש: כך ייראה יומו הראשון של ליברמן במשרד הביטחון
רעשי המפץ הפוליטי לא דועכים, ואפקט הדומינו בממשלה טרם הסתיים
האתגר של ליברמן: הארגונים הסלפיים ברצועה מחממים את הגבול

טקס חילופי שרים במשהב"ט – הקרייה תל אביב, אביגדור ליברמן נכנס לתפקידו. ראובן קסטרו
"'צבא העם' הוא לא קלישאה". ליברמן בקריה, היום/ראובן קסטרו

דבריו של ליברמן הדהדו מאמר שכתב לפני כשנתיים דובר צה"ל לשעבר, תא"ל במיל' ד"ר אפרים לפיד, לביטאון "מערכות". במאמר המרתק, שעסק במשימות הלאומיות והחברתיות של צה"ל לצד אלה הצבאיות והביטחוניות, הוא ציין את התרומה המשמעותית של הצבא לחברה הישראלית, בעיקר בשילוב אוכלוסיות מיוחדות. ד"ר לפיד כתב כי עתה מונח לפתחן של מערכת הביטחון והחברה האזרחית האתגר להציב לצה"ל יעדים חברתיים חדשים כמו שילוב חרדים בצבא ובחברה, הרחבת החינוך הטכנולוגי הקדם?צבאי וחיזוק הזהות הישראלית בקרב הנוער. כעת מעניין לראות כיצד תשתלב גישתו של ליברמן לגבי חיל החינוך שעובר בשנה האחרונה קיצוץ משמעותי ונרחב במסגרת התכנית הרב שנתית של צה"ל.

ליברמן התייחס בנאומו גם לרובד הקלאסי של הצבא ואמר כי לגישתו אם כבר נכפתה על ישראל המלחמה יהיה על צה"ל לנצח. ביטוי זה בעייתי מעט משום שניצחון הוא מושג אמורפי הנמצא במוקד השיח הביטחוני-פוליטי-מדיני, שהרי אין תשובה ברורה המגדירה אותו. אך בצה"ל יודעים מהי הפרשנות שלהם למושג, והם תולים אותה בהשגת המטרות והיעדים שיציב הדרג המדיני לצבא במערכה הבאה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון אביגדור ליברמן עם חברי פורום המטה הכללי, משרד הביטחון 31 במאי 2016. דובר צה"ל
צה"ל צריך לנצח. ליברמן עם פורום מטכ"ל/דובר צה"ל

שר הביטחון הטרי לא חשך שבטו, ברמיזה אמנם, על קודמו בתפקיד ועל התנהלות צה"ל תחתיו. הוא מתח ביקורת מעודנת על סוגיית משך הלחימה של מבצע צבאי או מלחמה והדגיש כי אין למדינת ישראל את המותרות להיכנס למלחמות התשה מתמשכות. ליברמן למעשה כיוון למבצע צוק איתן שנמשך 52 ימי לחימה בניגוד גמור לתכניות האופרטיביות של צה"ל.

ואולם, המסר העיקרי של שר הביטחון הטרי היה כי הוא בא לעבוד בביטחון מלא מסביב לשעון עם ראש פתוח להצעות ורעיונות תוך שמירה על העוצמה הצבאית של ישראל. בהמשך דבריו הזכיר את המונח "נעליים גבוהות". אך לא ברור אם ניסה לעקוץ את השר לשעבר יעלון, שאמר בעבר כי נעל נעליים גבוהות בקריה בגלל הנחשים שיש שם, או ניסה להעביר מסר אחר. מסר של "אני לא חושש ומגיע לתפקיד עם המון ביטחון עצמי לקיים עשייה מרובה תוך שיתוף פעולה מהרמטכ"ל ושאר המטה הכללי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully