וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל צירוף ליברמן: באיחוד ובאו"ם לוחצים להחריף דוח על ישראל

טל שלו

30.5.2016 / 19:09

ארצות הברית מנסה לבלום מהלך המבקש להחמיר ביקורת בדוח של הקוורטט על כישלון תהליך השלום, לאור חבירת ישראל ביתנו לממשלה. בוושינגטון מבקשים להמתין עם פרסום הדוח בנושא עד ועידת השלום

צילום: רוני כנפו, עריכה: אביב אירגז

בעקבות צירוף ישראל ביתנו לקואליציה והקמת ממשלת הימין הרחבה, באיחוד האירופי ובאו"ם לוחצים להקשיח את הטון כלפי ישראל בדוח הקוורטט הצפוי להתפרסם בקרוב - כך נודע לוואלה! NEWS. חברות הרביעייה הבינלאומית – ארצות הברית, האיחוד האירופי, האו"ם ורוסיה – נמצאות בשלבים סופיים של ניסוח דוח המקיף בנושא הקיפאון המדיני בין הישראלים והפלסטינים והמצב בגדה המערבית. ואולם, לדברי גורמים דיפלומטיים, הפערים בין חברות הקוורטט מעכבים את פרסום הדוח ואלו רק גדלו בעקבות מינוי אביגדור ליברמן לשר הביטחון.

בפברואר האחרון הודיעה שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני כי חברות הקוורטט יעבדו על דוח שיכלול המלצות על חידוש התהליך המדיני והתקדמות לקראת פתרון שתי המדינות. הוא צפוי לעסוק במצב בשטח, הפוגע בסיכוי ליישום הסדר מדיני עתידי, ולהמליץ לשני הצדדים על שורת צעדים שיפחיתו את האלימות ויחדשו את התהליך. הוא צפוי לכלול גם ביקורת קשה על הבנייה בהתנחלויות, על הריסות בתים ועל אלימות מתנחלים נגד פלסטינים, לצד ביקורת כלפי ההסתה והאלימות ברשות הפלסטינית. בשבועות האחרונים מקיימים שליחי הקוורטט מגעים אינטנסיביים על הניסוח הסופי של הדוח, שאמור היה להתפרסם בשבוע שעבר, ב-25 במאי.

עם זאת, לנוכח כניסתה המפתיעה של ישראל ביתנו לממשלה במקום הכוונה המקורית לצירוף המחנה הציוני, החלה דרישה להחרפת הטון בקרב חלק מחברות הקוורטט. לדברי דיפלומטיים מערביים, באיחוד האירופי ובאו"ם סבורים שיש להחריף את המסרים כלפי ישראל והן דוחפות להחמיר את הביקורת, בעוד וושינגטון מנסה לבלום זאת. במקביל, ארצות הברית מבקשת לדחות את פרסום הדוח לאחר ועידת פריז, שאמורה להתכנס בסוף השבוע הקרוב.

לקריאה נוספת בנושא
הממשלה אישרה את מינוי ליברמן לשר הביטחון; ליצמן: "לא רצינו בחירות"
תם המשבר בקואליציה: הממשלה תאשר היום את מינוי ליברמן לשר הביטחון
המשבר בקואליציה: בבית היהודי לוחצים על נתניהו לקבל את פשרת ליצמן

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בחתימה על ההסכם הקואליציוני, מאי 2016. יותם רונן
באיחוד ובאו"ם מודאגים. נתניהו וליברמן בשבוע שעבר/יותם רונן

"הנוסח היה מאוזן למדי עד לכניסת ליברמן, אך בשבועיים האחרונים חלק מחברות הקוורטט מבקשות להקשיח ניסוחים ולכן יש קרב על העריכה", אמר גורם המעורה בנושא לוואלה! NEWS. בתחילת החודש, עוד לפני השינויים הקואליציוניים, פרסמה סוכנות הידיעות אי-פי כי הדוח ישקף את הקשחת העמדה האמריקנית כלפי מדיניות הבנייה בהתנחלויות. ואולם, גורמים דיפלומטיים מערביים טוענים כי כעת ארצות הברית מנסה לשמור על האיזון בדוח.

בשבוע שעבר, לאחר החתימה על ההסכם הקואליציוני, וושינגטון אמרה כי הרכב הממשלה החדשה "מעלה שאלות לגיטימיות על הכיוון שאליו ייתכן שהממשלה הזו צועדת ולגבי המדיניות שהיא עשויה לאמץ". עוד נאמר כי הממשלה הבאה "תיבחן לפי מעשיה". בלשכת ראש הממשלה ובלשכתו של ליברמן לא הגיבו לדברים שנאמרו בתדרוך היומי של דובר מחלקת המדינה. גורמים מדיניים בירושלים אישרו כי הדוח צפוי להכיל מלים קשות כלפי ישראל וכי "מתנהל קרב איתנים לגבי התכנים והניסוחים".

עם זאת, הם טוענים כי לא ידוע להם כי דחיית פרסומו נבעה מהשינויים הפוליטיים בישראל, אלא מהרצון לייצר סמיכות עם ועידת פריז. "בכל דוח שכזה יש תהליך מורכב של אישור הנוסח הסופי ובחירה קפדנית של מלים. אין כל קשר להתרחשויות הפוליטיות", אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! NEWS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully