וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעשה קיצוני": הוגשה בקשה לשלילת אזרחות המחבל מהפיגוע בגן שמואל

אלי אשכנזי ושלומי גבאי

29.5.2016 / 20:50

בעקבות פניית השר דרעי, הוגשה בקשה לשלילת אזרחותו של עלאא זיוד, תושב אום אל-פחם שהורשע בארבעה ניסיונות רצח וגזר דינו יינתן ביום רביעי. "ברור שאם זה היה יהודי לא היו שוקלים זאת"

צילום: ערן גילווארג, אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל

(אביו של זיוד בריאיון, כחודש לאחר הפיגוע: "הוא ילד מחונך")

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בעיר בקשה לביטול אזרחותו של עלאא זיוד, תושב אום אל-פחם בן 20, שביצע פיגוע דריסה ודקירה נגד חיילים ואזרחים בצומת גן שמואל בחודש אוקטובר והורשע על פי הודאתו בארבע עבירות של ניסיון לרצח ובעבירה של החזקת סכין שלא כדין ממניע גזעני. הבקשה הוגשה בעקבות פנייתו של שר הפנים אריה דרעי ובאישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

מהבקשה עולה כי ב-1 במרץ הודיע שר הפנים על כוונתו לביטול אזרחותו של זיוד, לפי סמכותו על פי חוק האזרחות, בגין הפיגוע שאותו ביצע זיוד ב-11 באוקטובר 2015, אז דרס ודקר ארבעה אזרחים ישראלים, ובהם שני חיילים, שאחת מהם נפצעה באורח קשה. שבוע לאחר הודעת דרעי, ב-8 במרץ, הורשע זיוד על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה, שם גם יינתן גזר דינו ביום רביעי הקרוב. הוועדה המייעצת לשר הפנים התכנסה בהמשך להרשעתו של זיוד והחליטה פה אחד להמליץ לפעול לביטול אזרחותו.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי 34 שנים: רוסיה תשיב לישראל טנק מקרב סולטן יעקב
נעצרה חוליית חמאס שעמדה מאחורי פיגוע ההתאבדות באוטובוס בי-ם
ירי טילים ופינוי יישובים: משרד הביטחון נערך למתקפה רחבה

כתב אישום לעלא זיוד, מבצע הפיגוע בגן שמואל, נובמבר 2015. ערן גילווארג
הורשע על פי הודאתו בארבע עבירות של ניסיון לרצח. עלאא זיוד/ערן גילווארג

בהחלטתה קבעה הוועדה כי "מעבר לאכזריות ולחומרת המעשים כשלעצמה ולכך שקדם להם תכנון מוקדם, נוכח העבודה שהמעשים נעשו על ידי הנדון כחלק מגל טרור ערבי נגד מדינת ישראל ותושביה היהודים, הם מהווים באופן מובהק הפרת אמונים למדינת ישראל. משקל משמעותי לחומרה טמון בכך שהנדון הינו אזרח ישראל, שניצל את חופש התנועה הנתון לו מתוקף אזרחותו על מנת לפגוע בחפים מפשע וזאת על רקע אידיאולוגי, תוך הזדהות עם ארגוני טרור הפועלים נגד המדינה, בעיצומו של גל טרור, שבמהלכו נרצחו ונפצעו אזרחים רבים".

"אפילו במקרה רצח ראש הממשלה נדחו עתירות לשלילת אזרחות"

בתגובה לפנייתו של דרעי לבית המשפט בבקשה לשלול את אזרחותו של עלאא זיוד, הודיעו בעדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, ובאגודה לזכויות האזרח, כי בכוונתם להגיש לבית המשפט התנגדות לשלילת אזרחותו. עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה ועו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח אמרו כי "ביטול אזרחות הוא מעשה קיצוני שפגיעתו בזכויות אדם חמורה וקשה מאוד, כיוון שהיא מותירה אדם ללא כל זכויות שהאזרחות מגנה עליהם".

לדבריהם, "ההליך הפלילי הוא הדרך של חברה להביע את הסתייגותה ממעשים חמורים, ואין לערב בכך את נושא האזרחות. אפילו במקרה חמור ביותר דוגמת רצח ראש ממשלה, בג"ץ דחה את העתירות לשלילת אזרחותו של הרוצח יגאל עמיר בשם ההגנה על הזכות לאזרחות. על כן ברור כי שלילת האזרחות במקרה הנדון הינה שרירותית, מפלה ונגועה בשיקולים זרים, שכן ברור כי אם היה מדובר ביהודי, איש לא היה שוקל לשלול את אזרחותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully