וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר גבאי מתפטר: "מינוי ליברמן - הצפרדע שכבר לא יכולתי לבלוע"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית, ועדי חשמונאי

27.5.2016 / 11:15

השר להגנת הסביבה מתח ביקורת חריפה על הממשלה במסיבת עיתונאים שכינס לאחר התפטרותו. "קיים קשר הדוק בין מתווה הגז, החלטה שנשענת על חוסר ידע וספינים רבי עוצמה, למתקפה על הצבא". לדבריו, "היה לי קשה לראות את הפילוג בעם ושיבוש היחסים עם ארה"ב"

צילום: יותם רונן, עריכה: אוהד פיטר

אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, כינס הבוקר (שישי) מסיבת עיתונאים לאחר התפטרותו מן הממשלה ומתח עליה ביקורת חריפה. גבאי אמר כי החליט להתפטר בעקבות הדחתו של שר הביטחון משה יעלון ומינויו של אביגדור ליברמן למחליפו. הוא תיאר את המהלך כ"צפרדע שכבר לא יכולתי לבלוע", מתח ביקורת חריפה על מתווה הגז, שהיה היחיד מבין שרי הממשלה להתנגד לו, והתנצל בפני מי שהאמין כי עליו להמשיך בעבודתו.

גבאי אמר במסיבת העיתונאים כי כיהן בתפקידו על אף מחלוקות קשות עם עמיתיו לממשלה. "לא היה לי פשוט להיות חלק מהממשלה - ממשלה ששיבשה לחלוטין את מערכת היחסים עם המעצמה החשובה בעולם, זו ששומרת על האינטרסים הביטחוניים שלנו. התקשיתי לראות את הפילוג שהלך והתרחב בעם בשנה האחרונה ואת המתקפה על הצבא שלנו, שהוא המוסד הציבורי האחרון שנהנה מאמון ציבורי נרחב".

השר המתפטר התייחס למתווה הגז ומתח ביקורת על הבכירים שתומכים בו. "ראיתי מקרוב כיצד מתקבלת ההחלטה הכלכלית הגדולה בעשור האחרון, שנשענה בחלקה על חוסר ידע והבנה בסיסיים בכלכלה, על ספינים רבי עוצמה שמאחוריהם חולשה והתרפסות בפני אינטרסים".

השר אבי גבאי, ישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"בכירים בשירות הציבורי התקרנפו". גבאי/פול צלמים, אמיל סלמן

גבאי המשיך וקשר בין מתווה הגז לבין המהלכים הפוליטיים בחודש האחרון. "בעיניי, יש קו ברור אשר מחבר בין מתווה הגז לבין המתקפה על הצבא וסגן הרמטכ"ל, שמטרתו להחליש את השירות הציבורי ולמנוע ממנו לומר את דעתו לציבור, טרם קבלת ההחלטות. כך פוטרה מנהלת רשות החשמל שהיתה לה עמדה משל עצמה וכך ראיתי בכירים בשירות המדינה שהתקרנפו, וכעת מנסים למנוע מאנשי צבא מנוסים לומר את דעתם לציבור", אמר.

גבאי סיפר כי התלבט זה זמן מה לגבי התפטרותו מן הממשלה, עד אשר הגיע הקש ששבר את גב הגמל בדמות מינוי ליברמן לשר הביטחון. "לאחר שהצבעתי נגד המתווה התלבטתי אם להתפטר והחלטתי שחובתי להמשיך לנסות לפעול לשינוי. השבוע, שנה לאחר שמוניתי, הגיעה הצפרדע שכבר לא יכולתי לבלוע. הדחתו של יעלון ומינוי של ליברמן היא צעד יוצא דופן אפילו בעולם הציני של הפוליטיקה".

הוא הוסיף כי יעלון לא קיבל את התמיכה הראויה ועקץ את נתניהו. "שר ביטחון במדינה מוקפת אויבים הוא לא עוד שר, הוא השר החשוב ביותר. כפי שנאמר - אסור לשכוח את החיים עצמם. הזזה של שר ביטחון מקצועי ושקול הוא צעד שלא יכולתי להשלים איתו. כמובן שהמשמעות הנוספת היא הקצנה והרחבה של השסעים בעם, במקום שנפעל לחברם מחדש. לציבור יש זכות וחובה לקבל ממשלה בהתאם להצבעת הרוב, ובבחירות האחרונות הציבור רצה ממשלת ימין, אבל אני לא חושב שנכון למדינה שנשענת על סולידריות להקים ממשלות קיצוניות".

עוד באותו נושא

יעלון על התפטרות גבאי: "מעריך אותו, הוכיח שאפשר אחרת"

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו בחתימה על ההסכם הקואליציוני, מאי 2016. יותם רונן
"צעד שלא יכולתי להשלים איתו". נתניהו וליברמן, השבוע/יותם רונן

גבאי קרא לראש הממשלה לחזור בו מהחלטתו. "אני קורא לראש הממשלה להתעשת רגע לפני, ולזכור שביטחון הוא ביטחון ונשען על אנשים, מנהיגות, ולא רק טנקים ומטוסים. אני מודה למשה כחלון ולחברי כולנו על המסע המשותף והמרתק. אני מתנצל בפני מי שחשב שאני צריך להמשיך. מצטער, אבל הבטחתי שלא אהיה פוליטקאי ציני", אמר.

כחלון: "תיק הגנה הסביבה יעבור לידיי"

יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, התייחס להתפטרותו של גבאי ואמר כי תיק הגנת הסביבה יישאר בידיו. "אתמול הודיע לי השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, על כוונתו להתפטר מהממשלה. עדכנתי את ראש הממשלה בנושא והודעתי לו כי בכוונתי להמשיך ולהחזיק בתיק הגנת הסביבה. התכנית הלאומית לצמצום המזהמים במפרץ חיפה תימשך לצד יוזמות חשובות נוספות שהוביל המשרד בתקופת גבאי".

כחלון הוסיף כי הוא מודה לגבאי על עבודתו לאורך השנים. "למשרד להגנת הסביבה השפעה משמעותית על איכות החיים של כולנו ובכוונתי להמשיך ולבצע את המהלכים שהתחלנו בשיתוף פעולה עם מנכ"ל המשרד והעובדות והעובדים המסורים. אבי גבאי היה אחד מהמקימים והמייסדים של מפלגת כולנו. הוא היה מהראשונים שהאמינו ודחפו להקמת מפלגה כלכלית, חברתית, לאומית שתתווה דרך חדשה. אני מודה לו על השותפות לדרך ומאחל לו המון הצלחה", אמר.

(עדכון ראשון: 10:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully