וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חבר של אולמרט": כך נגזלו עשרות אלפי שקלים מניצול שואה

29.5.2016 / 9:05

אליעזר גולן מואשם שביקש ממרדכי ויזל עזרה במימון "מכון לתרבות ישראל באירופה". כדי להגדיל את האמון בו אמר שהוא איש שב"כ וחבר של סטנלי פישר. ויזל: "זו בעיה שלי, שאני מנסה לעזור"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טען כי הם מיודדים. גולן ואולמרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברו הטוב של סטנלי פישר, ידידו של אהוד אולמרט ובעל קשרים בשב"כ - אלו הם חלק מהתיאורים שהעניק לעצמו ככל הנראה אליעזר גולן, בן 68, במסכת ההונאה המתוחכמת שבה הוליך שולל ניצול שואה בן 87 וגנב ממנו עשרות אלפי שקלים. הוא הואשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

כתב האישום נגדו הוגש לבית משפט השלום בירושלים באפריל 2011, אך הוא שהה בחו"ל ולכן ההליכים נגדו עוכבו. לפני שבוע הוא אותר בישראל, נעצר והובא לדיון בבית המשפט. לאחר מכן, שוחרר ממעצר בתנאים מגבילים. בדיון בעניינו אמר כי הוא "יודע במה מדובר", אך הכחיש את המעשים המיוחסים לו.

התרמית לכאורה התרחשה לפני תשע שנים. לפי כתב האישום, גולן פגש בירושלים במרדכי ויזל, ניצול מחנה אושוויץ יליד רומניה בן 87, והציג את עצמו כעולה חדש חסר כל מהונגריה, שמסמכיו וכספו נגנבו. עוד נכתב כי גולן אף סיפר כי הוא הציג את עצמו כפרופסור העומד בראש "המכון לתרבות ישראל באירופה", שאותו ייסד בהונגריה ובו מועסקים 1,400 עובדים. צוין שגולן אמר לויזל כי הוא מבקש להעסיקו בשלוחת המכון בישראל כמתורגמן ועוזר אישי, משום שאינו שולט בעברית. הוא ביקש מויזל לשכור חדר בדירתו, שישמש למגוריו האישיים ולעבודת המכון.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
האתגר של ליברמן: הארגונים הסלפיים ברצועה מחממים את הגבול
"הופך את הבטן": הכנסת תדון במאבק של ניצול השואה בהוצאה לפועל
"מתוסכלים שהחוק לא נאכף": מאות דונמים נשרפו בי-ם בעקבות ל"ג בעומר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוזה העסקה בין ויזל לגולן - הראשון יעבוד לכאורה עבור המכון ויקבל 7,500 שקל בחודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, נטען כי כדי לזכות בהערכתו של ויזל, הוסיף גולן שהיה מפיק סרטים בהוליווד וגם קצין בדרגת אלוף משנה בשב"כ. בנוסף לכך, הוא ככל הנראה אמר שהוא מכיר את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, את נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר ואת האלוף יוסף פלד, לשעבר מפקד פיקוד הצפון, וכן אנשי ציבור נוספים. עוד טען לכאורה כי הוא מכיר באופן אישי את ניצול השואה הידוע וחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל, וניסה לרמוז על אפשרות לקשר משפחתי בינו לבין מרדכי ויזל.

"גולן אמר שהוא המנהל הכללי של המכון, הציג לי תמונה שלו עם אהוד אולמרט וסיפר שהחבר הכי טוב שלו הוא סטנלי פישר. הוא אמר שהוא רוצה להקים שלוחה של המכון בישראל, משום שאנטישמים בהונגריה מתנגדים לקיומו באירופה. בשלב מסוים הוא נעלם לכמה ימים, ותירץ זאת בכך שהוא עובד עם השב"כ ומפיק סרטים עם סטיבן שפילברג. הוא ביקש שאשמור על כך בסוד", כך אמר ויזל, בשיחה עם וואלה! NEWS.

גולן אף רשם חברה בשם "המכון לתרבות ישראל באירופה" ברשם החברות בישראל, וביולי 2007 פתח חשבון בנק עבור המכון. הוא הנפיק שני כרטיסי אשראי על שם אותו חשבון, ולפי כתב האישום שכנע את ויזל לחתום על ערבות עצמית בסך 15 אלף שקלים. כך גרם להרחבת מסגרת האשראי להיקף של 20 אלף שקלים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלח גולן לרקטור אוניברסיטת תל אביב, כדי לסייע לכאורה לנכדו של ויזל/מערכת וואלה!, צילום מסך

באמצעות אחד מכרטיסי האשראי רכש גולן לכאורה כרטיס טיסה ושכר חדר במלון בעלות של 8,575 שקלים. כדי להסתיר זאת, הוא נאשם כי אמר לוויזל שהכסף נועד לממן את ביקורה של עובדת המכון שהגיעה לארץ מחו"ל. במקביל, רשם גולן המחאות שונות על החשבון שפתחו השניים, בסך של יותר מ-11 אלף שקלים.

משום שהסכומים שהוציא גולן חרגו ממסגרת האשראי שניתנה לו, נאלץ ויזל, כערב, לשלם מכיסו 28,575 שקלים. הוא אף שילם עשרת אלפים שקלים על הוצאות המכון, וזאת לאחר שלטענתו הובטח לו לכאורה כי הסכום יוחזר. לפי כתב האישום, גולן אף לא שילם לויזל משכורת בעבור עבודתו במסגרת המכון, את הוצאות שכר הדירה וכן את הוצאות שיחות הטלפון שערך להונגריה, ארץ מוצאו, בסך כולל של 21 אלף שקלים.

בסופו של דבר, ויזל גילה את התרמית כביכול, לאחר שגולן הבטיח לסייע לו ברישום נכדו לאוניברסיטת תל אביב. כשהגיע לאוניברסיטה ביחד עם הנכד גילה לתדהמתו כי שם כלל לא מכירים פרופסור בשם אליעזר גולן.

"אמרתי לו שהוא שקרן"

ויזל פנה לבנק וביקש לחסום את כרטיס האשראי ששימש לחיובים. כמה ימים לאחר מכן קיבל ויזל טלפון מגולן. "הוא אמר לי שלא הייתה לי זכות לחסום את הכרטיס. אמרתי לו שהוא שקרן, ושהוא הוציא ממני עשרות אלפי שקלים במרמה. רציתי לעזור למשפחה שלי אבל נכשלתי בזה. זה התחיל כי ריחמתי על כך שמגיע אדם לישראל וגונבים לו את כל המסמכים. זו הבעיה שלי, שאני מנסה לעזור לאנשים. נולדתי עם לב טוב", אמר בצער.

ההיכרות בין השניים הולידה לכאורה תרמית נוספת שאירעה אף היא במהלך שנת 2007. ויזל קישר בין גולן לבין אדם בשם פאול קמיל, שפנה לגולן כדי שיסייע לו לתרגם ספר, לאחר שהוצג לו כפרופסור וכבעליו של המכון. בכתב האישום צוין כי קמיל שילם לחברה 2,203 אירו, אולם גולן לא תרגם את הספר ובסופו של דבר עזב את הארץ וטס לחו"ל.

"גולן פשוט עבד עליי"

"גולן פשוט עבד עליי, ועל ויזל הוא עבד פי שתיים. הספר נכתב על ידי אבי, הוא מתאר את חייו במחנה ריכוז, ואני הדפסתי אותו", סיפר קמיל. "רציתי שזה יתורגם לאנגלית ולעברית כדי שהדור החדש יקרא את זה. זהו ספר בעל ערך שנמצא היום ביד ושם. גולן טען שהוא נציג של חברה ושהוא יתרגם את זה. העברתי לו את הכסף בהעברה בנקאית, וזמן קצר לאחר מכן התברר לי שהרשויות בהונגריה מחפשות אותו, בגלל הונאה אחרת שקשורה למחנה קיץ שריכז לאנשים שנפגעו באסון צ'רנוביל".

גולן טען כי לא לקח את הכסף לכיסו, והוסיף כי החברה שהקים היא חברה אמיתית, הפועלת כיום ורשומה כדין. עוד טען כי לא עזב את ישראל מאז שעלה לארץ לפני תשע שנים, וכי ויזל היה זה ש"עשה שימוש בכסף למטרות פרטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully