וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באוסטריה: יתרון קל למועמד הימין הקיצוני; ההכרעה - מחר

23.5.2016 / 0:54

נורברט הופר, נציג מפלגת החירות, זכה ל-51.9% תמיכה בקלפיות במדינה. עם זאת, הפער הזעום עשוי להימחק לאחר ספירת הקולות מחו"ל. הופר עשוי להיות ראש המדינה הראשון באיחוד האירופי המגיע משורות הימין הקיצוני

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

נורברט הופר, מועמד מפלגת הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות אוסטריה, מוביל הלילה (שני) ביתרון זעום על נציג מפלגת הירוקים אלכסנדר ואן דר בלן בסיבוב השני והמכריע. בתום ספירת כל קולות הבוחרים מהקלפיות בשטח המדינה, הופר זכה ל-51.9% תמיכה, ואילו יריבו זכה ל-48.1%.

עם זאת, הפער בין השניים, המוערך בכ-144 אלף קולות, עשוי להיסגר בתום ספירת קולות המצביעים מחו"ל, שמספרם מוערך בכ-900 אלף. ממשרד הפנים בווינה נמסר כי התוצאות הרשמיות יוכרזו רק במהלך היום.

ניצחון הימין הקיצוני יכה גלים בגוש בן 28 המדינות, שבו ההגירה הנרחבת מהמזרח התיכון הפכה לסוגיה פוליטית מרכזית. אם הופר ינצח בסופו של דבר, הוא יהיה ראש המדינה הראשון באיחוד האירופי המגיע משורות הימין הקיצוני. מפלגת החירות זכתה בתמיכה נרחבת בעקבות משבר המהגרים הפוקד את היבשת וברקע החשש בציבור מפני אבטלה וטרור.

אוסטריה קלטה כ-90 אלף מבקשי מקלט בשנה האחרונה, יותר מ-1% מכלל אוכלוסייתה. רבים מהם הגיעו זמן קצר לאחר שהיא ושכנתה גרמניה פתחו את גבולותיהן בסתיו הקודם ואפשרו את כניסתם של מהגרים רבים, בהם פליטים ממלחמת האזרחים בסוריה. מאז, הממשלה נקטה יד קשה נגד ההגירה, אך מהלך זה רק חיזק את התמיכה בימין הקיצוני, שניצל את התסכול הגדול משתי המפלגות הגדולות – הסוציאל-דמוקרטים והשמרנים.

לקריאה נוספת בנושא
טלטלה באוסטריה: הקנצלר התפטר בעקבות עליית הימין הקיצוני
הישג חסר תקדים לימין הקיצוני בבחירות באוסטריה; ייערך סיבוב שני

נורברט הופר, מועמד מפלגת הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות אוסטריה, מצביע בקלפי בעיר הולדתו, 22 במאי 2016. רויטרס
יזכה בנשיאות? הופר מצביע בבחירות, היום/רויטרס

הסיבוב השני מתקיים ארבעה שבועות לאחר שהופר ניצח במפתיע בסיבוב הראשון, עם 35% מהקולות. לנשיא אוסטריה יש תפקיד טקסי בעיקרו, אך הוא משביע את הקנצלר, יכול לפטר את הממשלה והוא משמש מפקד הצבא. גם אם יפסיד, הפופולריות הרבה של מפלגת הימין הקיצוני במדינה משגשגת יחסית כמו אוסטריה היא סימן נוסף לעלייתם של הגורמים הקיצוניים ברחבי היבשת.

בנוסף לכך, בחרו המפלגות המסורתיות - שלראשונה מאז החלו הבחירות הישירות לנשיאות ב-1951 הנשיא לא יהיה משורותיהן – שלא לקרוא לאזרחים להתאחד סביב מועמד הירוקים מחשש שזה רק יגביר את התמיכה בהופר. תוצאות הסיבוב הראשון הובילו גם למרד בתוך מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית ולהתפטרותו של הקנצלר וורנר פיימן שהוחלף על ידי כריסטיאן קרן הפופולרי יותר.

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully