וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוקרים כאילו תפסו נאצים": עדויות מחקירת הלוחם הנאשם בהרג פלסטיני

15.5.2016 / 13:45

היום, לפני שנתיים בדיוק, נהרג הנער נדים נווארה בהפגנת יום הנכבה בביתוניא. חומרי חקירה שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים טפח מהאכזבה והחששות של בן דרי, שנאשם בהריגה: "לא מאמין שאני פה. לא יריתי את הקליע הזה"

כתב: שבתי בנדט, צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכת וידאו: שניר דבוש

(אביו של נדים נווארה דורש צדק: "הוא נרצח בדם קר")

"נעשה לי עוול, העניין יצא מפרופורציות" – כך טען בחקירתו בן דרי, שוטר מג"ב המואשם בהריגתו של הנער הפלסטיני נדים נווארה במהלך הפגנה לציון יום הנכבה בביתוניא, שבאזור רמאללה, ב-15 במאי 2014. "אני יודע שלא יריתי בנשק חי, אני לא מאמין שאני נמצא כאן. אני כמו כל חייל שתורם למדינה חוויתי סכנת חיים בשירות שלי מצד פלסטינים".

מחומרי החקירה שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי דרי, שהיה נתון במצב נפשי קשה בעת חקירותיו במשטרה ובזמן מעצרו, הביע זעם רב על כך שהוא נחקר בגלל מעשה שביצע במהלך שירותו הצבאי. כמו כן, התברר כי המשטרה הקליטה שיחות שנערכו בין דרי לבין לוחמים נוספים שהיו עמו בתקרית, בניסיון להוציא ממנו הודאה.

עוד בוואלה! NEWS:
למרות תיעוד מותו: נסגר מחוסר ראיות תיק הירי בפלסטיני בביתוניא
"המשפט נדחה, היורה בביתו": אב הפלסטיני שנהרג מאש חיה דורש צדק
החליף גומי בנשק חי? שלב ההוכחות של הלוחם שמואשם בהרג פלסטיני

צעיר פלסטיני שנורה למוות במחסום ביתוניא, מאי 2014. ארגון "הגנה לילדי פלסטין", צילום מסך
"חושב שהוא תפס איזה נאצי". זירת הירי/צילום מסך, ארגון "הגנה לילדי פלסטין"

בשיחה שהוקלטה בנובמבר 2014, נשמע לוחם מג"ב נוסף שנחקר עם דרי, שהתייחס לחוקר ואמר: "הוא חושב שהוא חוקר פשעי מלחמה, שהוא תפס איזה נאצי". הוא הוסיף בזעם: "לא לקחנו שוחד, לא עשינו... סך הכול משימה מבצעית, ואתה שואל את עצמך, זה מה שמגיע לנו? איזה מדינה, איזה עולם?".

דרי, מצדו, נשמע אומר: "לא כואב לי על עצמי, כואב לי על ההורים שלי שצריכים לעבור את זה עוד פעם", בהתייחסות לכך שאחיו נעצר בעבר. בהמשך, הוא הוסיף: "אני לא מאמין שאני פה". בשיחה נוספת שהוקלטה מאוחר יותר באותו היום, לאחר שהחוקרים צירפו לוחם נוסף שהיה באותו האירוע, נשמע מפקדו של דרי אומר: "אנחנו באותו חרא בסופו של דבר. אתה מסתכל אחורה, אתה אומר, כמה שנתת מעצמך, ויזמת ויצאת... אין, אתה רואה יחס של...". לכך הגיב דרי: "הכול שווה לתחת".

סרטונים, עדויות, בדיקות מעבדה ובדיקות בליסטיות

כתב האישום נגד דרי בגין הריגתו של נווארה, בן 17, הוגש כחצי שנה לאחר האירוע, בתום החקירה המורכבת של נסיבותיו. הדיונים בתיק צפויים להמשיך בשבוע הבא. בתקרית נהרג גם סלמה אבו טאהר, שלאחרונה הוחלט לסגור את תיק החקירה בנוגע לנסיבות מותו.

חומרי החקירה כוללים כמה סרטונים שצולמו ביום האירוע ממצלמות אבטחה שהיו במקום ועל ידי צוות של רשת CNN, שורה של בדיקות מעבדה, שמהן עולה כי הנער הפלסטיני נורה מהרובה האישי של דרי ומהמרפסת שבה שהה יחד עם הלוחמים הנוספים, וכמובן, את חקירותיו הרבות של דרי במשטרה, בנוסף לעדויותיהם של לוחמי מג"ב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהמרפסת ניתן היה לירות משני מקומות, בטווחים של 83 ו-95 מטרים. צילום אוויר של הזירה, מתוך חומרי החקירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבדיקות הבליסטיות שנערכו בתיק ביקשו לקבוע, בין היתר, את זוויות הירי האפשריות. המומחה מטעם המדינה, סגן-אלוף גיא נפתלי, בחן שלוש זוויות אפשריות שהיו עשויות להוביל למותו של נווארה, וקבע כי מקור הירי עשוי להיות אחד משתי נקודות. האחת מכונה "המשטח" והאחרת "המרפסת", שבה שהו דרי ויתר הלוחמים. נפתלי קבע כי מ"המשטח", המרוחק יותר מהזירה, ניתן היה לבצע ירי ממרחק של 235 מטרים, ואילו מהמרפסת ניתן היה לירות משני מקומות, בטווחים של 83 ו-95 מטרים.

"מבחינתי, זה לא יצא מהנשק שלי"

"אני לא מבין למה אני נמצא כאן בכלל", אמר דרי בחקירה בנובמבר 2014, "ביצעתי את התפקיד שלי על הצד הטוב ביותר, פעלתי לפי הנהלים ועבדתי תחת קצין". באותה חקירה, העיד דרי כי במרפסת שבה שהה יחד עם שני לוחמי מג"ב נוספים, היה גם חייל מדובר צה"ל, שהופקד על תיעוד האירוע וביקש להתנסות בירי גומי. "הוא ביצע ירי של טמפון (כדור - א"ס) גומי אחד בלבד, לא לעבר מפגינים אלא לעבר הקיר שנמצא מול המרפסת", הבהיר.

דרי שב והכחיש כי ביצע ירי חי מנשקו, גם כשעומת עם בדיקות מעבדה הסותרות את גרסתו. "מבחינתי, זה לא יצא מהנשק שלי", אמר לחוקרים. "אני לא יריתי חי. בתוך תוכי אני יודע שלא יריתי חי". כשנשאל "איך אתה יכול להסביר" כי בחקירות קודמות מסר "בוודאות מלאה" שלא העביר את הנשק לאף אחד, השיג דרי: "הקליע הזה לא יצא מהנשק שלי כי לא יריתי אותו".

הארכת מעצר לשוטר מג"ב שירה בפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
"אני לא מבין למה אני נמצא כאן בכלל". דרי בהארכת מעצרו, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ

החוקרים עימתו אותו עם סרטון המתעד את האירוע ובו נראה תרמיל שיוצא מנשקו במהלך הירי. דרי התבקש להסביר זאת, לאחר שהעיד כי בירי של כדורי תחמיש, המשמשים לירי כדורי גומי, התרמיל לא נפלט החוצה באופן אוטומטי כמו בירי מנשק חי, אלא רק בעקבות דריכה ידנית. דרי טען כי הוא "ספציפית לא מכיר" מקרה שבו תרמיל תחמיש נפלט החוצה באופן אוטומטי, אך ציין כי הוא "שמע שדבר כזה יכול להיות".

הוא אישר כי ירה עשרות כדורי גומי במהלך הפרת הסדר שהתרחשה באותו יום, אך טען כי וידא שמדובר בכדורי גומי ולא בכדורים חיים. דרי גם ציין את "סכנת החיים" שבה היה נתון כוח מג"ב במקום. "מבחינתנו בקבוק תבערה זה סכנת חיים, ובאותו היום נזרקו בקבוקים לעבר הכוח שבו אני הייתי במרפסת", אמר בחקירתו בחודש מאי 2014, "חלק מהבקת"בים הגיעו למרפסת והתלקחו במרחק של מטרים ספורים מהכוח".

הנתיחה קבעה: נווארה נהרג מירי חי

נתיחת גופתו של נווארה נערכה ב-11 ביוני, כחודש לאחר האירוע. הנתיחה בוצעה על ידי ד"ר סאבר אל-עאלול, מנהל המכון לרפואה משפטית באוניברסיטת אל-קודס הפלסטינית, ובפיקוח התובע הכללי של הרשות הפלסטינית. בהתאם לחוות דעתו של ראש המכון הישראלי לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל, שהתבססה על ממצאי הנתיחה של הצוות הפלסטיני, נקבע כי "סיבת המוות היא איבוד דם כתוצאה מנזק לווריד הנבוב התחתון לכבד, כתוצאה ממעבר קליע מירי במהירות גבוהה דרך הגו".

בהמשך נקבע כי "הנזק לווריד הנבוב התחתון גרם לאיבוד דם מהיר ויחד עם הנזק החבלתי לכבד גרמו הלם תת-נפחי והתנפחות". ד"ר קוגל כתב כי הוא אינו יכול להעריך את המרחק ממנו בוצע הירי, אך קבע כי כיוון הירי הוא "מקדימה אחורה (הקליע נכנס בחלק הקדמי של הגוף ויצא מאחור - א"ס), מלמעלה למטה ומעט משמאל לימין". בחוות דעתו של ד"ר ריקרדו נחמן, מומחה נוסף במכון לרפואה משפטית, נקבע כי נווארה מת כתוצאה מירי חי ולא מירי של כדור גומי, בהסתמך על בדיקת הגופה.

"אני כבר לא עומד בחקירות האלה"

במסגרת החקירה, האזינו החוקרים גם לשיחה שניהל דרי עם הוריו ב-11 לנובמבר. תמליל השיחה, שנחשף לראשונה בערוץ 10, מלמד אף הוא על מצבו הנפשי הקשה של דרי ועל חששו מפני ריצוי עונש מאסר.

דרי: אני כבר לא עומד בחקירות האלה.

האב: תחזיק מעמד.

דרי: אני לא יכול. זה נעשה מסובך. וזהו, זה נראה כאילו אני אשם.

האב: עזוב. בסדר. זה יעבור. יום-יומיים זה יעבור לך. תחזיק מעמד.

דרי: אני לא יכול, אבל, אני לא יכול.

נדים נווארה, שנהרג מירי מג"ב בהפגנה בביתוניא, 15 במאי 2014. טוויטר, צילום מסך
"הם מראים לי פה סרטונים, והכול נראה כאילו זה אני". נווארה/צילום מסך, טוויטר

האם: תשמור על זכות השתיקה.

דרי: הם מראים לי פה... הם מראים לי פה סרטונים, והכול נראה כאילו זה אני, כאילו אני יריתי.

האב: בסדר, אז הם מראים. הם מראים לך את מה שהם רוצים לראות.

האם: הם רוצים בכוח להאשים אותך.

סלמה אבו טאהר, שנהרג בהפגנה לציון יום הנכבה, ביתוניא, 15 במאי 2014. AP
התיק נסגר. סלמה אבו טאהר, שנהרג באותה הפגנה ב-15 במאי 2014/AP

האב: תחזיק מעמד. אכלת משהו?

דרי: לא. אין לי תיאבון.

האם: תאכל משהו שלא תתמוטט לי שם, תאכל משהו, תכניס לפה, כפרה, תשתה משהו.

דרי: מה? (נשמע בוכה - א"ס) מה אני אעשה, מה? מה, אני אשב בכלא עכשיו? הם אומרים שאני חשוד ברצח.

האם: אל תתייחס אליהם, תגיד להם שהם רוצחים ולא אתה. כי אתה מגן על המדינה וזה התודה רבה שאתה מקבל.

"ניתוח החומר לא מסיר את סימני השאלה המהותיים"

דרי פנה באמצעות עורך דינו ציון אמיר וביקש לקבל את התחקיר הצבאי שנערך על ידי מח"ט בנימין שעות ספורות לאחר האירוע. הבקשה הגיעה עד לבית המשפט העליון ונדחתה על ידי השופט יצחק עמית, שקבע כי התחקיר, שאורכו שמונה עמודים, "מכיל פרטים רלוונטיים לאירוע, אך כאלה הידועים היטב לעורר, והם מופיעים בחומר החקירה". השופט עמית הוסיף כי "ידוע שמסקנת התחקיר היא שלא נעשה שימוש בירי חי".

בהחלטה, שניתנה בחודש דצמבר, כתב עמית כי בנוסף לתחקיר המח"ט נערך גם תחקיר של מפקד פלוגת הלוחמים. עם זאת, השופט קבע כי שני התחקירים נערכו לפני שהתקבלו הממצאים המאשרים כי הכדור שפגע בנווארה יצא מהרובה של דרי, וכי מסקנות התחקירים בכל הנוגע לנסיבות מותו של נווארה הן "כוללניות", ואינן כוללות עדויות של לוחמי מג"ב וחיילים שהיו בשטח. "מטרת התחקיר לא הייתה לגלות מי גרם למותו של המנוח, אלא ללמוד ולהפיק לקחים ברמה המערכתית כדי למנוע מקרה דומה בעתיד", הבהיר עמית.

עורכי הדין של משה קצב. מגד גוזני
"מחדלי החקירה שומטים את הבסיס מתחת לכתב האישום". עו"ד אמיר/מגד גוזני

עו"ד אמיר מסר: "ניתוח חומר הראיות לא מסיר את הספקות ואת סימני השאלה המהותיים שמרחפים על התיק. דווקא מחדלי החקירה – אותן פעולות שהיה מצופה מהרשויות לבצע ולא ביצעו – שומטים את הבסיס מתחת לכתב האישום".

בימים אלה נמשך שלב ההוכחות במשפטו של דרי, המואשם כאמור בהריגה שנתיים לאחר התקרית עצמה. התמשכות ההליכים מקורה בחקירה הממושכת שבוצעה בעקבות המקרה. דרי עצמו נעצר בנובמבר 2014, כחצי שנה לאחר הירי וכתב אישום הוגש כמה שבועות לאחר מכן. לפני כחצי שנה כבר החל הדיון הראשון בשלב ההוכחות בו היה אמור להעיד האחראי על כלי הנשק בבסיסו של דרי, אולם עם הגעתו לבית המשפט המחוזי בירושלים התברר כי הוא בן דודו של השופט בתיק, אמנון כהן. בשל כך, נאלץ כהן לפסול עצמו מלשמש כמותב בתיק וזה הועבר לשופט אחר, דבר שהביא לדחיה משמעותית במשפט שהחל באפריל האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully