וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על ספר האזרחות: רצח שירה בנקי הוגדר "אלימות על רקע דתי"

10.5.2016 / 0:24

בקהילה הגאה התרעמו שהספר החדש לא מתייחס למאבקים להט"ביים לשוויון זכויות. בדיקה בספר מגלה כי הקהילה מוזכרת בו רק פעם אחת כדוגמה לאלימות על רקע דתי, לצד "יידוי אבנים על מכוניות בשבת"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

(שר החינוך בנט הודף את הביקורת על הטיוטה שפורסמה: "מפיצים שקרים", ינואר האחרון)

ספר האזרחות החדש ממשיך לעורר תרעומת על הליקויים המופיעים בו לכאורה. ביקורת נשמעה אמש (שני) בקרב הקהילה הגאה על כך שהספר אינו מתייחס למאבקים להט"ביים (לסביות, הומואים, טרנסקסואלים וביסקסואלים) לשוויון זכויות. בדיקה בספר "להיות אזרחים בישראל" מעלה כי הקהילה מוזכרת בהסברי המחברים רק פעם אחת, כאירוע אלימות על רקע השסע הדתי, בדיוק כמו "ידויי אבנים על מכוניות בשבת".

המהדורה החדשה של ספר הלימוד שפרסם אתמול משרד החינוך ספגה ביקורת על נושאים שונים, שכללה התייחסות לא מספקת לבעיות המיעוט הערבי והצגה לקויה של השסע העדתי. אף שהקהילה הגאה מוזכרת גם בשני תרגולים בספר, ההסבר היחיד בספר בנושא מופיע בעמוד 240. בעמוד זה מוצגים "ביטויים לאלימות פוליטית בחברה הישראלית", המחולקים לארבע קטגוריות: אלימות על רקע השסע הלאומי, על רקע אידאולוגי-פוליטי, על רקע תחושה של קיפוח עדתי ועל רקע השסע הדתי. בקטגוריה האחרונה מפורטות הדוגמאות: "יידוי אבנים על מכוניות שנוסעות בשבת ורצח הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה בשנת 2015".

בקהילה הגאה הביעו זעם על מסגור הרצח כאלימות על רקע השסע הדתי ולא כפשע שנאה. העובדה שמעבר לכך אין אזכורים נוספים לקהילה הגאה ולמאבקה לשוויון זכויות הוסיפה לכעס. "אני מברך את מערכת החינוך על כך שהשכילה לאזכר את פשע השנאה הנוראי שהביא לרציחתה של שירה בנקי במצעד הגאווה בספרי החינוך", אמר יניב וייצמן, מייסד ארגון הנוער הגאה וחבר מועצה העיר תל אביב.

עוד באותו נושא:
ספר האזרחות החדש נחשף: השסע העדתי בחוץ, הייצוג הערבי בעייתי
מחברת ספר האזרחות ששוכתב: "מרחמת על המורים והאזרחים בישראל"
בנט: "מפיצים שקרים על הספר באזרחות, הוא יצא להדפסה בקרוב"

שליסל במצעד הגאווה, 2015. AP
"מדובר בפשע שנאה". ישי שליסל שולף סכין במצעד הגאווה בטרם רצח את שירה בנקי/AP

עם זאת, אמר וייצמן כי "מעבר לעובדה המצערת שזהו האזכור היחיד בספר לקהילה הגאה חשוב לציין שהמעשה הנתעב הזה קרה לא על רקע השסע הדתי והוא לא שקול לזריקת אבנים בשבת. הוא קרה על רקע של הסתה משתוללת מצד אנשי ונבחרי ציבור וגופי תקשורת בישראל. חשוב שתלמידי ישראל ילמדו מה קורה כשהמדינה אינה נלחמת בהומופוביה ולא משקיעה בחינוך לקבלה או פועלת לחקיקה לשוויון זכויות מלא לכל אזרח ואזרחית".

באגודה למען הלהט"ב בישראל ציינו כי הם מרוצים על ההחלטה של משרד החינוך ללמד את אזרחי ישראל העתידיים "על תוצאותיה הטרגיות של שנאת חינם ואי קבלת האחר". אולם מן הראוי, כתבו, שהיו בהירים יותר לגבי נסיבות האירוע, "שבו הותר דמה של שירה בנקי בחסות קיצוניות דתית". לדברי האגודה, "לאירוע חמור מסוג זה יש הגדרה ברורה והיא פשע שנאה מתועב. יש לנו אך לקוות שבמהדורה הבאה של הספר תלמידי ותלמידות ישראל יבינו לעומק את היקפה של התופעה ההולכת וגוברת ויחונכו למיגורה מהאקלים הישראלי לאלתר, על כל רקע שהוא".

לפני חודשיים הרשיע בית המשפט המחוזי בירושלים את ישי שליסל ברצח הנערה שירה בנקי בת ה-15 במצעד הגאווה בירושלים בשנה שעברה, בשישה ניסיונות רצח ובפציעה בנסיבות מחמירות.

להיות אזרחים בישראל במדינה יהודית ודמוקרטית – ספר אזרחות חדש. משרד החינוך, מערכת וואלה! NEWS
"הרצח אירע על רקע של הסתה משתוללת מצד אנשי ונבחרי ציבור וגופי תקשורת בישראל". ספר האזרחות החדש/מערכת וואלה! NEWS, משרד החינוך

ספר האזרחות פורסם אתמול במלואו על ידי משרד החינוך לעיון הציבור. סקירת הספר מלמדת כי עורכיו נענו לביקורות והשמיטו ממנו קטעים מסוימים ושמהדורתו הסופית נראית מאוזנת יותר מהטיוטות שדלפו ממנה לאורך החודשים האחרונים. עם זאת, מומחים לאזרחות טענו כי עדיין ניכרות בספר עמדות חד-צדדיות.

הספר, שמתפרס על יותר מ-500 עמודים, שוכתב במשך חמש השנים האחרונות ובמשרד החינוך טוענים כי "הספר מציג מורכבות, מציף דילמות ואינו מכריע בשום סוגיה". עוד אמרו כי "לאורך כל הספר יש דגש על נושאים מרכזיים המעסיקים את החברה הישראלית - כדי לאפשר למורים ולתלמידים להיחשף ולהכיר מגוון השקפות עולם, עמדות וגישות שונות בתחומי הדמוקרטיה, הליברליזם והלאומיות. המטרה: גיבוש תפיסת עולם – כל אחד על פי מה שתואם לו".

(עדכון ראשון: 23:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully