וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממסד, הנשיאים לשעבר וקלינטון נחושים למנוע את "הנשיא טראמפ"

5.5.2016 / 11:24

בוש האב והבן הבהירו כי לא יתמכו במועמד הרפובליקני, ולמרות שסנדרס מקווה לחסום את קלינטון, האמריקנים מתכוננים לקרב בין שרת החוץ לשעבר לאיל ההון. מה יעשה טראמפ בימיו הראשונים כנשיא?

צילום: מתוך חשבון הטוויטר הרשמי של הילרי קלינטון, עריכה: אוהד פיטר

פרישתם של שני המועמדים הרפובליקנים טד קרוז וג'ון קייסיק, לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות המקדימות באינדיאנה, הותירו את המפלגה הרפובליקנית עם מועמד בודד – דונלד טראמפ. התקווה של קרוז "לחסום" את טראמפ, ולהגיע לוועידת המפלגה בחודש יולי כשאף אחד מהמועמדים השיג את הרף הנדרש של 1,237 צירים, התבררה כלא מציאותית.

למרות התמיכה שלה זוכה טראמפ בקרב המצביעים, הממסד הרפובליקני מתקשה לקבל את רוע הגזירה. לראשונה מאז סיום כהונתו, הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב הכריז כי לא יביע תמיכה במועמד הרפובליקני. ג'ים מקגראת', דוברו של הנשיא ה-41 של ארצות הברית, הבהיר לעיתון "טקסס טריביון" כי "בגיל 91, הנשיא כבר פרש מהפוליטיקה". גם בנו של בוש, שכיהן כנשיא ה-43, הבהיר באמצעות עוזרו האישי פרדי פורד כי הוא "לא מתכנן להתייחס לקמפיין לנשיאות".

עוד בוואלה! NEWS:
קייסיק פרש מהמרוץ הרפובליקני; טראמפ נותר המועמד היחיד
בובת מין וד"ש ממוניקה: בדיחות מיניות על קלינטון צוברות תאוצה
7 הערות על הפריימריז באינדיאנה

מועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, אינדיאנה. מאי 2016. AP
"אנחנו רוצים להביא אחידות למפלגה הרפובליקנית". טראמפ באינדיאנה/AP

"מה שטד עשה היה דבר נפלא, כי אנחנו רוצים להביא אחידות למפלגה הרפובליקנית", קרא טראמפ בנאום הניצחון שלו בלילה שבין יום שלישי לרביעי, לאחר שנודע כי קרוז פרש, וזמן קצר לפני שקייסיק – שלא היווה איום על מועמדותו של טראמפ – עשה זאת גם כן. "אנחנו חייבים להביא אחדות", הבהיר מי שמסתמן כמועמד הרפובליקני. נותרו לו עוד כמה שבועות לצבור פחות מ-200 צירים, על מנת להבטיח כי לבכירי המפלגה אין ברירה אלא לקבל את מועמדותו.

גם במרוץ הדמוקרטי התמונה נראית ברורה. הסנאטור מוורמונט ברני סנדרס, שנותר מועמד בודד מול שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון, כבר לא יצליח לנצח במרוץ, מכיוון שהפער בינו לבין קלינטון גדול מדי, והצירים שנותרו בפריימריז הקרובים לא יספיקו לו על מנת לסגור אותו. עם זאת, גורמים במטה הבחירות של סנדרס הבהירו כי המטרה היא למנוע מקלינטון לעבור את הרף הנדרש של 2,383 צירים לפני ועידת המפלגה הכללית, על מנת להשאיר את המרוץ פתוח ותלוי בהעדפתם של צירי העל הדמוקרטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

עם זאת, הסבירות למערכת בחירות של טראמפ מול קלינטון רק הולכת וגדלה. העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" ערך סקירה של ההצבעה במערכת הבחירות הנשיאותית האחרונה, בשנת 2012, בשילוב עם הסקרים האחרונים, על מנת לחזות את התוצאות של מערכת הבחירות הצפויה של 2016. למרות שטראמפ צפוי לזכות במרבית מדינות הדרום וב"חגורת התנ"ך", קלינטון תביס אותו בקלות ברמה הלאומית, עם 347 אלקטורים, מול 191 בלבד של המועמד הרפובליקני.

להערכת "ניו יורק טיימס", גם אם טראמפ ישפר את עמידתו בסקרים ב-5%, הוא לא יצליח להשיג מספיק אלקטורים על מנת להבטיח את הנשיאות, והתוצאות במצב כזה יהיו 253-285 לטובת קלינטון. עם זאת, אם יצליח טראמפ להגביר את התמיכה בו ב-10%, קלינטון תנצח רק במדינות צפון-מזרח ארצות הברית ובחוף המערבי, ולא תשוב לבית הלבן כנשיאה ה-45.

"זקוק לטיפול, חמדן ורהבתן"

קלינטון התייחסה הלילה לכך שטראמפ נותר המועמד היחיד לראשות המפלגה הרפובליקנית, וטענה כי לא ניתן לסמוך עליו, ולכן הוא מהווה סכנה עבור ארצות הברית. "הוא יוצא בהצהרות גדולות, אבל בשלב מסוים יצטרך ממש להסביר את מדיניותו – מה יעשה וכיצד יעשה זאת", טענה.

אכן, שרת החוץ לשעבר כבר נמצאת עמוק בתוך הקמפיין מול טראמפ. הלילה העלתה קלינטון סרטון שמלקט את המתקפות עליו של חבריו למפלגה. הסרטון נפתח בהצהרתו של טראמפ: "אני דמות מאחדת, אנחנו נהיה מפלגה מאוחדת", ומיד לאחר מכן נראים עמיתיו למרוץ לשעבר תוקפים אותו בחריפות. בין היתר, מככבים בסרטון ג'ב בוש, שהבהיר כי "הוא זקוק לטיפול", מרקו רוביו שכינה את המועמד המיועד "אמן תרמית", ואילו המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2012 מיט רומני, שקרא לו "צבוע, חמדן ורהבתן".

הילארי קלינטון פוגשת תומכים במערב ויר'יניה. רויטרס
"הוא יוצא בהצהרות גדולות". קלינטון במפגש עם תומכים בווירג'יניה/רויטרס

אלא שבתקופה האחרונה, הסביר טראמפ בשורת ריאיונות מה יהיו צעדיו הראשונים בחדר הסגלגל, אם ייבחר, לצדו של הסגן שזהותו טרם התבררה. הנשיא טראמפ יבקש לראיין מועמדים להחליף את השופט אנטונין סקאליה בבית המשפט העליון – אם אובמה לא יצליח עד סוף השנה לאשר את מינויו של מריק גרלנד, יתחיל בעבודות התכנון של החומה הידועה שהוא רוצה להקים בגבול המקסיקני, יקדם את איסור הכניסה למוסלמים לארצות הברית ויבטל את תכנית ביטוח הבריאות שהפכה לאחד מהישגיו המרכזיים של הנשיא היוצא ברק אובמה.

הלילה הבהיר טראמפ כי הוא עומד מאחורי האמירה שלו כי יש למנוע כניסת מוסלמים לארצות הברית. בריאיון לחדשות הלילה ברשת NBC הבהיר: "אנחנו צריכים להיות חזקים. יש בעיות רציניות בעולם, אתה רואה מה קורה עם הגירה באירופה, אתה רואה את הפשע משתולל בגרמניה. תראה מה קרה בפריז, במקום שבו אין לאנשים כלי נשק, והם נכנסו והרגו 130 אנשים. זאת בעיה רצינית ויש לנו נשיא שאפילו לא מוכן לומר את המילים 'אסלאם קיצוני'".

"הכול יהיה ממש בסדר"

"אני יודע שאנשים לא בטוחים כרגע איך יהיה הנשיא טראמפ", טען בריאיון, "אבל הכול יהיה ממש בסדר. אני לא רץ לנשיאות כדי לערער את המדינה". לאחר נשף "מהמם" שהוא מתכנן לאחר השבעתו – מול הפגנות סוערות שייערכו ככל הנראה באותה העת, טראמפ יתחיל ב"בניית ממשלה שבנויה על יחסים טובים", ככל הנראה בהתייחסות לעימותים הפומביים בין הבית הלבן לקונגרס בתקופה האחרונה.

הוא התייחס לחדר הסגלגל העתידי כחדר ישיבות סוער, שיתקיימו בו דיונים ביטחוניים ומדיניים. את חשבון הטוויטר הפעיל שלו, ככל הנראה יזנח ממשרדו החדש, אך הוא הבהיר כי כולם ימשיכו לדעת בדיוק מה הוא חושב. "כנשיא, אעבוד מהיו הראשון עם סגן הנשיא והסגל על מנת להבטיח שארצות הברית תשתנה לטובה באופן משמעותי", אמר בסוף השבוע טראמפ. "אנחנו לא יכולים לבזבז זמן. אני רוצה להשפיע במהירות על גבעת הקפיטול, ולהעביר מסר ברור לאומה ולעולם, כי ממשלתי תפעיל את כוחה באופן שונה".

איוונקה טראמפ, ספטמבר 2003. Myrna Suarez, GettyImages
תייעץ לאבא. איוונקה טראמפ/GettyImages, Myrna Suarez

בתו של טראמפ, איוונקה, צפויה להישאר קרובה אליו גם בבית הלבן, והוא הבטיח כי יתייעץ עמה ועם בעלה, איש העסקים ג'ארד קושניר, בענייני הממשל. "כבר התחלתי לחשוב על השגריר לאו"ם, על שר ההגנה ועל שר האוצר, אבל אני קודם כל חושב על לנצח", הבהיר טראמפ. "אני רוצה בתפקידים האלה אנשים שרוצים לנצח. האו"ם לא עושה דבר על מנת לסיים את הסכסוכים הקשים בעולם, ולכן צריך שגריר שיטלטל את האו"ם".

מקורביו של טראמפ הבהירו כי מילת המפתח למאה הימים הראשונים שלו בבית הלבן היא "משא ומתן". הוא מקווה לקבץ סביבו בכירים בקהילה העסקית והביטחונית, ולהוביל מגעים עם חברות פרטיות, על מנת לקדם את חזונות הכלכלי לארצות הברית. בין היתר, הוא ציין חברות כמו ענקית התרופות "פייזר", חברת המכוניות "פורד", וחברות נוספות, שיבקש להטיל עליהן מסים נוספים בשל העובדה שהם מעבירים את הייצור למדינות אחרות.

דיפלומטים זרים נעדרו מתכניותיו של טראמפ לפגישות שיערוך בשבועות הראשונות בתפקיד. "הם לא בהכרח יהיו בעדיפות עליונה", הבהיר. "אנחנו חייבים לנקוט עמדה קשוחה יותר מול מדינות זרות. אנחנו כמו השוטר של העולם כרגע, אז לא הייתי רוצה לפנות אליהם מיד ורק להסתבך יותר".

"הנשיא הוא לא מלך"

"טראמפ צופה שהוא יצליח לעשות את כל הדברים האלה, אבל עומס העבודה שלו יהיה עצום, והסמכות שלו תוגבל על ידי ההחלטות של קודמיו בתפקיד, על ידי הבירוקרטיה ועל ידי החוקה", הסביר רוברט דאלק, היסטוריון של הנשיאות האמריקנית. "גם במסחר ובהגירה, טראמפ טוען שהוא יעשה שינויים מהפכניים, אך לקונגרס יש סמכות על הדברים האלה. הנשיא הוא לא מלך".

ארי פליישר, דוברו לשעבר של הנשיא ג'ורג' וו. בוש, הבהיר כי "מאה הימים הראשונים שלו יהיו מרתקים. השאלה היא אם הוא יצליח לרדת מהעץ של הרטוריקה של הקמפיין שלו, ולהגיע לעניינים רציניים של בניית כהונה המבוססת על כושר שיפוט ועל שיתופי פעולה נחוצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully