וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים השתתפו במצעד החיים בפולין: "העולם הפקיר את היהודים"

5.5.2016 / 18:35

יותר מעשרת אלפים איש מ-40 מדינות צעדו בין המחנות אושוויץ ובירקנאו בפולין. שקד: "אירופה עדיין נרדפת בידי עברה". במצעד צוינו 70 שנה למשפטי נירנברג ו-80 שנה לחקיקתם

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

יותר מעשרת אלפים צעירים מ-40 מדינות ברחבי העולם השתתפו היום (חמישי) בטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה במחנה ההשמדה בירקנאו שבפולין. הטקס מתקיים זו השנה ה-28 בסיומו של "מצעד החיים" בין המחנה אושוויץ לבירקנאו.

בראש המצעד עמדו שרת המשפטים איילת שקד, הרב הראשי לישראל לשעבר ורבה של העיר תל אביב ישראל מאיר לאו, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) וח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני). במצעד ישתתפו גם משפטנים בכירים מהעולם שהגיעו לפולין לכנס בשיתוף מרכז ראול ולנברג לזכויות אדם ואוניברסיטת יגולוניה בקרקוב, לציון 80 שנה לחוקי נירנברג ו-70 שנה למשפטי נירנברג.

"פגיעה במסילות הברזל הייתה עוצרת את משלוחי המוות. פגיעה במחנות עצמם, הייתה יכולה לעצור את מסע ההרג. מאות גיחות, מאות הפצצות של מטרות צבאיות, ולא ניתן היה להקדיש מעט מהן להפסקת ההשמדה? העולם כולו הפקיר את היהודים. כעת, אני יכולה לומר בגאווה שאיננו זקוקים יותר לרחמי העולם. דם יהודי לא יהיה הפקר יותר", אמרה השרה שקד במהלך הטקס.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו || סיקור מיוחד:
רופאים ושדרנים בשירות הנאצים: מרדף אחרון אחרי אנשי האס.אס
"עכשיו כבר מותר לכולם לבכות": עדות בשידור ישיר
נתניהו ביד ושם: "אנשי אליטות באירופה מפיצים את הנגיף האנטישמי"

תמונות ממצעד החיים 2016 שנערך היום באושוויץ. יוסי זילגר, מערכת וואלה! NEWS
מצעד החיים, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זילגר

בהמשך, דיברה השרה על היחס של אירופה למדינת ישראל כפי שהיא היום. "ההיסטוריה מלמדת אותנו שהעברתם הכפויה של יהודים ממקום אחד בעולם למקום אחר בעולם תמיד הובילה לשלב נוסף. השלב בו מתגלה במהרה שליהודי אין בעצם כל מקום בעולם. בזמנו קראו באירופה – 'יהודי, הסתלק לפלשתינה'. היום קוראים באירופה – 'יהודי, הסתלק מפלשתינה'.

"אירופה של לפני שבעים שנה, זו שצמחה לאחר דורות רבים של אנטישמיות קלאסית ועממית שפשתה בקרב כלל החברה מימים ימימה, אירופה של ה'יהודופוביה', אירופה ההיא אולי מתה. אלא שאירופה החדשה לא מצליחה להשתחרר מרוחות הרפאים של עברה. הן רודפות אותה ולא מניחות לה. אירופה הישנה לא מוכנה בשום אופן לאבד אחיזה באירופה החדשה. על אדמת בירקנאו אומר זאת: קיומה של מדינת ישראל מוצדק בכל זמן נתון".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פעם קראו - 'יהודי, הסתלק לפלשתינה'. היום קוראים - 'יהודי, הסתלק מפלשתינה'". שקד/מערכת וואלה!, צילום מסך
תמונות ממצעד החיים 2016 שנערך היום באושוויץ. יוסי זילגר, מערכת וואלה! NEWS
מצעד החיים יוצא משערי מחנה ההשמדה אושוויץ, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זילגר

מצעד החיים הוא תכנית חינוכית שנתית שנוסדה בשנת 1988 כדי לשפר את לימודי השואה על ידי יצירת חוויה רגשית שתחבר את התלמידים לסיפורי הזוועות גם מחוץ לכותלי בית הספר. כל קבוצות המשלחת הן בליווי מדריכים מקומיים, היסטוריונים וניצולי שואה, המאפשרים למשתתפי המצעד לא רק לראות את נזקי השואה, אלא גם לשמוע ממקור ראשון על המעשים הנוראיים שביצעו הנאצים. המשתתפים במצעד החיים ביקרו בגטאות, אנדרטאות ומחנות השמדה ושיאו הוא הצעידה בין שני המחנות והטקס בבירקנאו.

תמונות ממצעד החיים 2016. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר
מצעד החיים מאושויץ לברקנאו, אפריל 2015. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
מצעד החיים מאושויץ לברקנאו, אפריל 2015/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

הבוקר בשעה 10:00 נשמעה צפירת דומייה בת שתי דקות בבוקר לזכר שישה מיליון הקורבנות שנספו בשואה. אזרחי ישראל ברחבי הארץ עמדו דום והתייחדו עם זכר הנספים. מיד לאחר הישמע הצפירה נפתחו טקסי הזיכרון. הנושא המרכזי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו הוא המאבק לשמירה על רוח האדם בתקופת השואה, תחת הכותרת: "הכול אסור לנו והכול אנו עושים".

במוזיאון "יד ושם" שבירושלים החל לאחר הישמע הצפירה טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה. בטקס משתתפים נשיא המדינה ראובן ריבלין, יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית אברהם דובדבני, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, המפכ"ל רוני אלשיך, זקן הסגל הדיפלומטי, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.

תמונות ממצעד החיים 2016. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
ניצולי שואה במהלך המצעד/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר
עומדים בזמן הצפירה, יום הזיכרון לשואה ולגבורה. פתח תקווה, 5 במאי 2016. ראובן קסטרו
עומדים בצפירה בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

בשעה 11:00 התקיים טקס "לכל איש יש שם", שבו הוקראו משמות הקורבנות באוהל יזכור שבמוזיאון. במקביל, נערך טקס זהה במשכן הכנסת שבירושלים. הטקס במשכן הכנסת התקיים במעמד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, שרים, חברי כנסת, חברי כנסת לשעבר וניצולי שואה.

טקס "לכל איש יש שם" נערך זו השנה ה-27, החל משנת 1989, ומטרתו הנצחת ושימור זכר קורבנות השואה. הטקס מאורגן על ידי הכנסת בשיתוף "יד ושם" ומרכז ההסברה במשרד התרבות והספורט.

במהלך הטקס הודלקו נרות הזיכרון במנורת "השישה" לזכר שישה מיליון היהודים שנרצחו בשואה, על ידי ניצולי שואה ובני משפחותיהם, בני הדור השני והשלישי: עליזה גלאם, אסתר מרון, אברהם איווניר, סבטלנה סורוקין, ד"ר ישראל פלג ופרומה גלנט.

(עדכון ראשון: 9:46)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
עומדים בזמן הצפירה, יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אשדוד 5 במאי 2016. לירון מולדובן
מתייחדים עם שישה מיליון יהודים שנרצחו בשואה. צפירה באשדוד, היום/לירון מולדובן
טקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, יד ושם. 5 במאי 2016. נועם מושקוביץ
הכנות לטקס הנחת הזרים במוזיאון יד ושם, היום/נועם מושקוביץ
טקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, יד ושם. 5 במאי 2016. נועם מושקוביץ
הנחת הזרים ביד ושם/נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, יד ושם. 5 במאי 2016. נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו מניח זר בטקס ביד ושם/נועם מושקוביץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, יד ושם. 5 במאי 2016. נועם מושקוביץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין ביד ושם, היום/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully