וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרדו: חושש שאנו מתקרבים לנקודת האל-חזור בסכסוך עם הפלסטינים

4.5.2016 / 6:00

בהתבטאות נדירה אמר ראש המוסד לשעבר: "אני מודאג שההזדמנות לפתרון שתי המדינות מתרחקת". פרדו, שדיבר בפאנל באוניברסיטת הרווארד, גם ביקר את ההסכם עם איראן. על המאבק בדאעש: "לצערי איננו מנצחים כרגע"

ראש המוסד תמיר פרדו בכניסה לישיבת הממשלה – 22 בפברואר 2015. רויטרס
"כבן הדור השני לשואה פתרון של מדינה אחת אינו מקובל". פרדו/רויטרס

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, השתתף הלילה (רביעי) בפאנל באוניברסיטת הרווארד לצדו של המשנה לראש ה-CIA לשעבר, מייקל מורל, וענה באופן נדיר על שאלות הנוגעות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, הסכם הגרעין עם איראן והמאבק העולמי בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

פרדו נשאל לגבי דברים שאמר בעבר, לפיהם האיום הגדול ביותר על ישראל הוא הסכסוך עם הפלסטינים. הוא אישר כי אכן אמר את הדברים, והוסיף: "ההכרזה לפני שנים של בנימין נתניהו לפיה יש לפעול לפתרון שתי מדינות היא נכונה. אני מודאג שככל שהזמן חולף ההזדמנות הזו מתרחקת ואולי לא תקפה עוד". פרדו טען כי אם אכן הפתרון יהיה בלתי-ישים, "בשלב מסוים אנו עלולים לראות שבני דודינו הפלסטינים יעדיפו פתרון של מדינה אחת. עבורי כבן הדור השני לשואה זה לא פתרון מקובל. אני מודאג שאנחנו מתקרבים לנקודת האל-חזור ככל שהזמן חולף".

עוד באותו נושא:
משרד החוץ הגרמני: "נתניהו מנצל אותנו, לשקול את היחסים עם ישראל"
ביידן: "קיים תסכול רב בארצות הברית מהממשלה הישראלית"

המשנה לראש ה-CIA לשעבר, מיקל מורל. AP
"מודאג מהתמיכה האיראנית בטרור". מורל/AP

כנשאל ראש המוסד לשעבר לגבי הסכם הגרעין שנחתם בתקופת כהונתו בין איראן ושש המעצמות, אמר פרדו כי הוא חושש שהאיראנים ימשיכו בתכניתם הגרעינית על אף ההסכם. "אם האיראנים יתניעו מחדש את תכנית הגרעין שלהם, ואני מקווה שזה לא יקרה בשנים הקרובות, אני לא בטוח שהם לא ינסו משהו טיפשי בתקופה הזו", אמר פרדו והוסיף: "הם עלולים לחוש בטוחים מספיק כדי לפעול מבלי להיענש ואני מודאג מכך". פרדו ציין כי אחת הבעיות בהסכם היא אי-התייחסותו לתמיכתה של איראן בטרור: "הטעות בהסכם הייתה לאפשר לאיראן להמשיך לעשות שימוש בטרור כדי להשיג מטרות מדיניות".

מורל התייחס אף הוא להסכם ואמר כי על אף תמיכתו בו, הוא מודאג מתמיכתה של איראן בטרור. "אני בעד ההסכם בפני עצמו, אך מה שמדאיג אותי באיראן הוא חלק אחר במדיניות שלהם – התמיכה בטרוריסטים, למשל חיזבאללה, והקריאות שנשמעות להשמדת ישראל. הייתי רוצה לראות לצד הסכם הגרעין הפעלת לחץ מצד ארצות הברית כלפי איראן, גם באמצעות סנקציות, בנושא הזה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"אנחנו נמצאים במעין מלחמת עולם שלישית"

שני הבכירים התייחסו רבות במהלך הכנס למאבק בדאעש, ופרדו הציג עמדה פסימית לגבי ההישגים של המדינות הלוחמות בארגון הקיצוני. "אנחנו לא מנצחים כרגע, למרבה הצער", אמר. "מנקודת מבטי אנחנו נמצאים במעין מלחמת עולם שלישית. זו מלחמה מסוג שונה שלא ניתן להשוות בינה לבין הקודמות". הוא ציין כי אנשים רבים שנקלעו לקשיים כלכליים פנו למסגדים, שם הופצה האידיאולוגיה הקיצונית של הארגון. לדבריו, יש להיאבק בעוני ובכך למנוע את התפשטות האידיאולוגיה.

"אני חושב שכשמתמודדים עם דאעש מתמודדים עם תופעה חברתית-כלכלית", הדגיש. "אנשים מאבדים את עבודתם, נותרים ללא כסף לקנות מזון לילדיהם, מעמד הביניים נעלם במדינות הללו. באזור שלנו אנשים לא הפכו לקומוניסטים אלא פנו למסגד, לכנסייה או לבית הכנסת. המוסלמים פנו כמובן למסגדים, שהציעו להם דברים שונים. בסופו של יום מדובר על החלטה פוליטית – יש לספק לאנשים האלה מזון, סיוע הומניטרי וחינוך כדי להיאבק במה שמציעים להם במסגדים".

פרדו לא הביע אופטימיות גם מהסיכוי להביא להפסקת אש יציבה בסוריה שתימשך זמן רב. "נניח שמחר בבוקר כל הסיעות בסוריה, וישנן רבות, יסכימו על שביתת נשק למשך 30 יום. נניח גם שאסד ופמלייתו יסכימו לפרוש למוסקבה או לאיי הבאהמה. מה יקרה ביום ה-31? המלחמה תימשך ללא בשאר אסד. למה? מכיוון שכדי להשיב את סוריה למצב שבו הייתה לפני חמש שנים יש צורך ב--300-200 מיליארד דולר. מי ישקיע את הכסף הזה? לא האמריקנים, לא הרוסים, לא הסינים. המצב יישאר כפי שהוא היום אלא אם כן נמציא פתרון מחוץ לקופסה למשבר הכלכלי באזור".

מורל הביע עמדה אחרת ואמר כי "אנחנו גם מנצחים וגם מפסידים". לדבריו, "דאעש בעיראק ובסוריה מצטמצם - מבחינת אובדן טריטוריה, פגיעה בנכסים ובתשתיות ומבחינת השליטה בחיילים בשטח. אבל הם מנצחים מבחינת יכולתם להוציא מתקפות באירופה. מדובר בתשתית מתוחכמת וחשאית שמציבה איום ישיר כלפינו. הם מנצחים גם במובן של הפצת האידאולוגיה שלהם מחוץ עיראק ולסוריה. אל-קעאדה היו קיצונים מוסלמים גרסה 1.0, דאעש הם גרסה 2.0. אם לא נביס אותם נראה גם את גרסה 3.0 מגיחה".

פעילי דאעש ברצועת עזה. סקיי ניוז, אתר רשמי
"חושש מהתחזקות דאעש ברצועה". פעילי הארגון בעזה/אתר רשמי, סקיי ניוז

פרדו אף ציין כי לדעתו אין לאפשר ציתות לטלפונים ומעקב אחר חשבונות פרטיים של אזרחים ברשתות החברתיות, על אף שימושו של דאעש בכלים אלה כדי לגייס לוחמים. "האם עלינו לבחון את הטלפונים של אזרחים, מה הם כותבים ועל מה הם מדברים? אני חושב שעדיף לנו לסבול את האיום הזה מאשר לפגוע בחירות שלנו", ציין. "זה קל מאוד לחייב בחוק חברות לספק מידע לגורמי ביון, אבל בטווח הארוך זה לא דבר שנכון לעשותו".

פרדו הביע את חששו מהתחזקות הארגון הקיצוני בקרב תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה. "אני לא מפחד מאל-קאעדה או ג'בהת א-נוסרה שיפלשו לישראל", אמר. "הם לעולם לא יוכלו לעשות זאת. ראיתי לפני שנה סקר שרק מעטים בגדה המערבית ובעזה תומכים בדאעש, אבל יש מגמת עלייה. זה עלול להיות סיפור שונה לחלוטין להתמודד עם כוחות כאלה בעזה או בגדה".

"לעשות דברים רעים זה חלק מהמשחק"

כשנשאל על יכולות המוסד והחיסולים המיוחסים לארגון, אמר פרדו: "אני לא חושב שחיסולים יכולים לפתור בעיות. מעולם לא הודנו שחיסלנו מישהו". עם זאת, הוא ציין כי "אני חושב בכנות, שלעשות דברים רעים זה חלק מהמשחק. חלק מהחיים. זה חלק מההיסטוריה. מגיע זמן שצריך להשתמש בכוח שלך – וכל מדינה וכל מעצמה עושה זאת במטרה לשמר את האינטרסים האסטרטגיים ולטפל באיומים. אני לא אוהב את הרעיון הזה, אבל כשזה הכרחי לעשות ואין דרך אחרת זה צריך להיעשות".

פרדו נשאל על הדברים שאמר לאחרונה דונלד טראמפ, שבהם תהה "מה היה קורה אם לפני חמישים שנה המנהיגים שלנו היו הולכים לבלות בחוף הים במקום להתערב במזה"ת?". "באופן כללי יכול לצמוח טוב מכך שפוליטיקאים ילכו לבלות בחוף הים", אמר פרדו בגיחוך והוסיף כי אכן היו שגיאות בכל הנוגע להתערבות ארצות הברית במצב במזרח התיכון. "אנחנו יודעים לפתוח במלחמות, אבל אנחנו לא יודעים כיצד לסיים אותן", ציין. "אולי אנחנו מבריקים במהלכי פתיחה ובניהול הכוחות אבל אי-אפשר לדעת מה יבוא בהמשך". לדבריו, "הפלת סדאם והמתקפה בעיראק היו מהלך מתוכנן ומחושב שלא יכולנו בהכרח לצפות את אחריתו. לא נלקחה בחשבון למשל המתיחות בין שיעים לסונים במדינה".

מלך ערב הסעודית סלמאן. רויטרס
"לא חושב שהיחסים עם ערב הסעודית ישתפרו לפני פתרון הסכסוך". המלך סלמאן/רויטרס

השניים התייחסו גם ליחסים של שתי המדינות עם ערב הסעודית, ופרדו אמר כי יחסיה של ישראל עם הממלכה לא ישתפרו עד שייפתר הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אני מקווה שהיחסים ישתפרו בין סעודיה לישראל ולעולם, אבל אני לא חושב שזה יקרה לפני שנפתור את הנושא הפלסטיני, אחרת יימשכו יחסים אסטרטגים מתחת לשולחן ובדרג נמוך יותר", אמר.

מורל נשאל לגבי הדרישה לחשוף את החלקים המסווגים מדוח החקירה של פיגועי 11 בספטמבר הנוגעים לקשר הסעודי ואמר: "אני תומך בפרסום העמודים הנותרים בדוח. אני מאמין שאתם תתאכזבו מתכולתם. כל מי שקרא את 28 העמודים האלה יודע שלממשל הסעודי לא היה שום תפקיד בפיגועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully