וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן: אנס כבר לא יוכל להתחתן כדי לחמוק מעונש, אלא במקרה אחד

שמעון סימן-טוב

25.4.2016 / 16:35

שנים של מחאה של ארגוני נשים בממלכה הובילו לביטול הסעיף לחוק העונשין שהרחיק אנסים ממאסר ומהוצאה להורג. אך המאבק לא תם, שכן תת-סעיף המתייחס ל"בעילת קטינה בהסכמה" נותר בחוק בעינו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינה מחזיקה שלט ועליו כתוב "תאנוס ותתחתן בחינם - סעיף 308"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שני עשורים של מחאה ציבורית שביקשה להגן על זכויותיהן של קורבנות אונס, ביטלה ממשלת ירדן את סעיף 308 לחוק העונשין, שפטר אנסים מענישה פלילית אם נשאו לאישה את קורבן האונס שלהם. אולם, אף שארגוני הנשים בממלכה מחשיבים החלטה זאת כניצחון של ממש – אליה וקוץ בה.

סעיף 308 ימשיך להיות מיושם במקרים של "בעילת קטינה בהסכמה". כלומר אם גיל קורבן האונס נע בין 15 ל-18, יוכל עדיין התוקף שלה לשאת אותה לאישה ולחמוק מעונש. העונש על מעשה אונס של נערה מתחת לגיל 15 הוא הוצאה להורג.

סלמי אלנמס, מנכ"לית הוועדה הלאומית לזכויות האישה בירדן, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "ביטול סעיף 308 הוא התקדמות חשובה במאבק נגד אלימות ואפליה נגד נשים. לצערנו, נמשך השימוש בסעיף זה במצבים אחרים כמו 'בעילת קטינה בהסכמה'". היא הוסיפה כי "המועצה הלאומית לזכויות האישה דורשת ביטול סעיף זה באופן מלא".

עוד בוואלה! NEWS:
"ביקשו לזרוע פחד": שבעה יהודים מואשמים בטרור נגד פלסטינים
מילד ש"היה צריך להיות שחקן" – לפעיל חמאס: משפחת המחבל מי-ם מדברת
שריפת ענק ביער ביריה בצפון: מטיילים פונו, צירי תנועה נחסמו

חתונה המונית בעמאן שבירדן, 2012. AP
"דורשים ביטול הסעיף באופן מלא". חתונה המונית בירדן/AP

התנועות לזכויות הנשים בירדן, ובהן תנועת "תדאמון" (הזדהות), ניסו זה זמן רב להיאבק בסעיף 308 בטענה כי מדובר בעונש כפול לקורבנות האונס. אנסים אלו חמקו מעונשים קשים מאוד: העונש המחמיר על אונס בממלכה ההאשמית הוא מוות בתלייה או 25 שנות מאסר למי שאינו אזרח ירדן.

ואולם, בית הדין הפלילי בירדן הבהיר כי על האנסים שכבר נישאו לקורבנותיהם לא תחול ענישה פלילית. במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שקיימו שר המשפטים בסאם א-תלהוואני ושר התקשורת וההסברה מוחמד אל-מואמני, הכריזו השניים על ביטול סעיף 308 ועל הותרת תת-סעיף ל"בעילת קטינה בהסכמה" על כנו.

א-תהלוואני הצהיר כי הרפורמה בענישה הפלילית נועדה להתאים את חומרת העבירות לחומרת הפשעים, ולהרחבת מסגרת ההפללה בחלק מהעבירות. במסגרת הצעת חוק העונשין המתוקנת יבוטל גם העונש "עבודת פרך". בסקר שנערך לאחרונה בקרב 850 תושבי ירדן הצהירו 70.8% מהם כי הם תומכים בביטול סעיף זה, 13.5% התנגדו לו ו-15.7% השיבו כי אין להם עמדה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully