וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל חתמה על הסכם האקלים באו"ם - אך תמשיך לזהם את האוויר

24.4.2016 / 19:00

מתוך 34 מדינות ה-OECD, ישראל היא היחידה שלא התחייבה להפחית פליטת גזי החממה, ובמקום זאת היא תצמצם את ההגדלה הצפויה בזיהום. כלומר, זיהום האוויר יגדל - אך פחות מהמתוכנן. "לא מדובר בתכנית, אלא בדחייה"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: אביב אירגז

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם אלי בריף מארגון מגמה ירוקה על ההכנות לציון יום כדור הארץ מחר בחיפה)

בטקס חגיגי שנערך בסוף השבוע בבניין האו"ם בניו יורק, חתם השר להגנת הסביבה אבי גבאי בשם ממשלת ישראל על ההסכם להפחתת פליטות גזי חממה, שגובש בוועידת האקלים בפריז בדצמבר האחרון. גבאי היה אחד מ-175 נציגי מדינות העולם שהשתתפו באותה ועידה, שבסופה התחייבו המדינות להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות משתי מעלות עד סוף המאה. ואולם, ישראל היא היחידה מ-34 מדינות ה-OECD שלא התחייבה לצמצם את פליטת גזי החממה - אלא לצמצם את הגדילה המתוכננת שלהם. משמעות הדבר היא שפליטת הגזים תמשיך לגדול, אך פחות ממה שהיה מתוכנן בעבר.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי מאז השתתפות ישראל בוועידה, הוביל המשרד שורה של החלטות תקדימיות לצמצום זיהום האוויר והפחתת הפליטה, ובהן החלטת ממשלה על תכנית לאומית כלל-משקית להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית, וכן דרישה מחברת החשמל להפחית ב-15% את שריפת הפחם בתחנות הכוח. עם זאת, בארגונים הסביבתיים הרימו גבה לאור ההתנהלות של ישראל לעומת יתר המדינות החתומות.

לקריאה נוספת:
"עידן הצריכה ללא חשבון נגמר": 175 מדינות אימצו את הסכם האקלים
האחראי על אכיפת הזיהום יוגבל בעיסוק במפעלים המזהמים ביותר בארץ
"התחממות מסוכנת": חודש מרץ היה החם ביותר זה מאה שנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר גבאי חותם על ההסכם באו"ם, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
ועידת האקלים בפריז, דצמבר 2015. רויטרס
חתימת הסכם האקלים בפריז בדצמבר/רויטרס

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) עומדת היום בראש ועדת המשנה למעקב אחרי תכניות העבר הממשלתיות לצמצום פליטות הפחמן ומעבר לאנרגיה מתחדשת, ושימשה בעבר מנכ"לית מגמה ירוקה והפורום הישראלי לאנרגיה. לדבריה, התכנית הממשלתית להפחתת פליטות גזי חממה לא כוללת הצעות לביצוע, אלא עוסקת בעיקר בהקמת צוותים שיבחנו ויציעו תכניות פעולה.

לדוגמה, סיפרה כהן פארן כי התכנית מציעה להטיל על השר להגנת הסביבה, בהתייעצות עם שר האוצר, שר הבינוי והשיכון ושר האנרגיה, לגבש ולהגיש לממשלה עד ל-30 בספטמבר תכנית מפורטת, הכוללת אמצעים להפחתת פליטות במבנים קיימים וחדשים בישראל. זאת, "במטרה להשיג יעד להפחתת פליטות גזי חממה בסקטור המבנים, בסך של 5.9 מיליון טון גזי חממה עד שנת 2030". סעיף נוסף בתכנית מציע "להטיל על שר האנרגיה להמשיך לפעול למימוש היעד של 10% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות מסך צריכת החשמל של המדינה בשנת 2020".

פנלים סולאריים על גג בניין הכנסת, מרץ 2015. דוברות הכנסת,
פחות מ-2% מהחשמל מיוצר מאנרגיה סולארית נקייה". פאנלים סולאריים על גג בניין הכנסת/דוברות הכנסת

בארגון גרינפיס אמרו כי נכון לסוף שנת 2015, פחות מ-2% מייצור החשמל הופק מאנרגיות מתחדשות (שמש ורוח). לטענת הארגון, הסיבה לדבר היא "סחבת בירוקרטית ששיאה ברשויות המסים". מהארגון נמסר כי "רק בישראל נדרשים אזרחים לפתוח עסק כדי לעשות שימוש עצמי בחשמל סולארי זול ונקי. במעמד החתימה מתבקש ששר האוצר ימלא את ההתחייבויות שלהן התחייבה ישראל, ויעניק פטור ממס הכנסה לאזרחים. זאת, לבל נעבור עוד קיץ ללא חשמל סולארי, וכדי שנממש את מאגר השמש העצום ונתרום את חלקנו למאמץ העולמי".

ח"כ כהן פארן הוסיפה כי מחקר שנערך במסגרת ועדת המעקב, הצביע על כך שממשלות ישראל לא עמדו ביעדים שהציבו להפחתת הפליטות. "הדו"ח של מרכז המחקר של הכנסת הראה שגם אם היו מיישמים את התכנית הקודמת לצמצום פליטות גזי החממה משנת 2010 במלואה, לא היינו עומדים ביעדים שהציבה הממשלה אז, ובוודאי שלא התקרבנו אליהם כאשר הקפיאו את יישומה ב-2013. לאחר מכן ביטלו את התכנית", הסבירה.

ח"כ יעל כהן פראן, ירושלים. 15 במרץ 2016. ניב אהרונסון
"התכנית היא לא תכנית, אלא דחייה". ח"כ יעל כהן פראן/ניב אהרונסון

היעדים החדשים והתכנית החדשה לצמצום פליטות גזי החממה שאושרה לאחרונה, לדבריה, "נמוכים בהשוואה למדינות אירופה, וחישובם בהתאם לגודל האוכלוסייה בעצם גורם לעלייה בפליטות ולא להפחתה שלהן. התכנית אינה אלא דחייה של ההחלטה על תכנית פעולה, והקמה של צוותי עבודה לגיבוש פרקים שונים בתכנית בהמשך על פי לוחות זמנים".

בארגון גרינפיס בירכו על הצטרפות ישראל לחתימה על ההסכם שהושג בוועידת האקלים ההיסטורית בפריז, אך הדגישו את חשיבות מימושו בהקדם. "זהו רגע מכונן", נאמר בארגון. "אחרי שנים רבות של גרירת רגליים, התאחד העולם כדי להתמודד עם הנושא הבוער ביותר של זמננו, שינויי האקלים. ההסכם מבשר על סוף עידן הפחם והנפט המזהמים ועל תחילתו של עידן אנרגיות מתחדשות נקיות. אולם לא די במימוש ההסכם כדי להשאיר את האקלים העולמי בגבולות בטוחים. לכן, הכרחי לממש בהקדם את מרכיביו ולהניח את התשתית ליעדים שאפתניים עוד יותר. מסקנה זו מתבקשת במיוחד לישראל, שיעדיה מובילים מהסוף מקרב המדינות המפותחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully