וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ המשפטי אסר על נשות הכותל לערוך טקס ברכת כוהנות ברחבה

21.4.2016 / 12:47

ארגון "נשות הכותל" תכנן לערוך את הטקס בחול המועד. בדיון בהשתתפות נציגי משרד רה"מ, המשרד לשירותי דת ורב הכותל הוצגה עמדה לפיה עריכת הטקס אינה בגדר "מנהג המקום" ברחבה

צילום: רוני כמפו, עריכה: מתן חדד

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, קיבל היום (חמישי) את עמדת רב הכותל והחרדים לפיה יש לאסור את תפילת "ברכת הכוהנות" שתכנן ארגון "נשות הכותל" בחול המועד פסח בכותל המערבי. ההחלטה ניתנה לאחר דיון בהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, המשרד לשירותי דת, רב הכותל המערבי שמואל רבינוביץ וגורמי משרד המשפטים.

בישיבה הוצגה עמדת רב הכותל והמשרד לשירותי דת, לפיה עריכת טקס "ברכת כוהנות" אינה בגדר "מנהג המקום" ברחבה. זאת, לנוכח העובדה כי טקס דתי של "ברכת כוהנות" לא מוכר ביהדות או בהלכה ובנוסף ממילא מעולם לא נערך ברחבת הכותל. לפיכך, עריכת הטקס אסורה בהתאם לתקנה לתקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים.

אף שמנהג זה לא מוכר בשום זרם יהודי - גם לא הרפורמי והקונסרבטיבי - הטקס היה אמור לשחזר אותו. במקום גברים, נשים, בנות לכוהנים, תכננו לעמוד ברחבת התפילה המרכזית כשהן עטופות בטליתות, לשאת כפיים ולברך את חברותיהן.

עוד באותו נושא:
הרב הראשי של ירושלים: "נשות הכותל חולות נפש; התגלמות השטן"
ח"כ גפני: "לא נתנגד לרחבה לרפורמים בכותל – אם תהיה כניסה נפרדת"
רב הכותל חוזר בו: דורש למנוע בחקיקה רחבת תפילה משותפת לגברים ונשים

נשות הכותל בתפילת ראש חודש אדר. נועם מושקוביץ
מנהג שלא מוכר בשום זרם. נשות הכותל/נועם מושקוביץ

הטקס תוכנן להיערך על רקע כישלונה של הממשלה ליישם את המתווה שנועד להסדיר את הזרמים הלא-אורתודוקסיים בכותל המערבי. בין החרדים לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנהלים בשבועות האחרונים מגעים בניסיון למצוא פתרון לבעיות שנמצאו בהסדר שאושר. אף מבחינת הרפורמים והקונסרבטיבים "כל שינוי בו לא יתקבל".

שר הדתות דוד אזולאי מסר בתגובה להחלטת מנדלבליט: "המשמעות היא שהטקס אינו חוקי על כל המשתמע מכך וכוחות המשטרה במקום יסייעו למניעת הטקס". יו"ר התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, מסר: "החלטת היועץ המשפטי מאכזבת והיא בגדר מתן פרס לגורמים קיצוניים, המבקשים לסכל את מתווה הפשרה בנושא הכותל, ובאותה נשימה להותיר אותו כבית כנסת חרדי. ספק גדול אם עמדה משפטית זו הייתה ננקטת אם הרבנות הראשית היתה קובעת הלכה חדשה ביחס לתפילה ברחבת הכותל. ההיבט החיובי היחיד בהחלטה הוא האישור המשתמע שקריאת נשים בתורה וההתעטפות בטלית הן כבר חלק ברור ממנהג המקום".

אמש דחה בית המשפט העליון את העתירה לבג"ץ שביקשה למנוע את קיום הטקס בטענה כי הבקשה הוגשה כמעט בדקה ה-90. בעמותת "בצדק", שהגישה את העתירה, אמרו בתגובה להחלטת בית המשפט: "אנו מצרים על כך שביהמ"ש במקום למנוע קיום טקס שהוא המצאה מוחלטת שמטרתו היחידה לעורר פרובוקציה השמה ללעג את המסורת היהודית ואת קדושת הכותל, נתלה בתואנה טכנית של 'הדקה ה-90'. לשיטת בית המשפט, גם ממצרים בני ישראל לא היו יוצאים מאחר שזה נעשה בחיפזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully