וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל לכוח ואנושיות: נקבר הייני בורנשטיין, ממצילי יהודי אירופה

17.4.2016 / 23:43

בורנשטיין, חבר קיבוץ להבות הבשן שנפטר ביום שישי, היה מראשי השומר הצעיר ונשלח במלחמת העולם השנייה לאירופה, שם סייע ליהודים. "הוא קיים את הצו: במקומות שבהם אין אנשים, הוא היה איש"

הייני בורנשטיין בטקס 100 שנה לשומר הצעיר ביער הקיבוצים, 2013. יורי קנדל, מערכת וואלה! NEWS
בורנשטיין באירוע 100 שנה לשומר הצעיר/מערכת וואלה! NEWS, יורי קנדל

עשרות בני אדם ליוו היום (ראשון) את הייני בורנשטיין, פעיל מרכזי בהצלת יהודי אירופה מקיבוץ להבות הבשן שהלך לעולמו ביום שישי. בורנשטיין היה מראשי השומר הצעיר ומפ"ם. "אבא יקר, חיית חיים מלאים", ספדה לו בתו, רחל. "אבא עם ערכים אנושיים ועשייה ללא קץ. בפועלך תמיד היית איש פשרות. לאחרונה, הרהרתי בכך והבנתי שהיכולת להתפשר היא סימן לכוח ואנושיות. בחרת את המלחמות הראויות". בורנשטיין בן ה-95 היה אב לשלושה וסב ל-11 נכדים ול-15 נינים.

"יש הרבה סמלים בשומר הצעיר. הייני הוא אחד מהם. אנשים הגיעו לצומת הקיצוני של השואה ושאלו את עצמם מה הדבר הנכון לעשות, והבחירה שלו ושל חבריו הצילה חיי אלפים", סיפר איתי זידנברג, מזכ"ל השומר הצעיר, בהתייחסו לפועלו של בורנשטיין בתקופת מלחמת העולם השנייה בתור שליח השומר הצעיר באירופה. "אי אפשר לדעת איך דברים היו מתפתחים ללא פעילותם. בזכותם, אנשים הבינו שהם לא לבד בעולם. האתוס הישראלי מספר את סיפור המרד והגבורה. חשוב שידעו שיש עוד סיפורי גבורה, ובחירתו להתגייס למפעל ההצלה לא פחות אמיצה ומשמעותית".

הלוויית הייני בורנשטיין. יורי קנדל, מערכת וואלה! NEWS
"בחרת את המלחמות הראויות". הלווייתו של בורנשטיין/מערכת וואלה! NEWS, יורי קנדל

חברת הקיבוץ, חיה דגן, סיפרה כי בורנשטיין היה "דמות מרכזית בקיבוץ, מעין מגשר בין החברים. אידאליסט ואופטימיסט ללא תקנה". ההיסטוריון אביהו רונן ספד לו גם הוא, וסיפר כי היה מזמין אותו להרצות במכללת תל חי. "לימדתי על מחדלי היישוב באותה תקופה, אבל הוא היה דוגמא לתרומה רבת ערך באותם ימים. באוגוסט 1940, כשנציגי התנועות עזבו את אירופה, הייני וחבריו נשארו כדי לפעול עם האנשים בארצות הכבושות, שלחו פספורטים דרום אמריקניים ומזויפים וחבילות מזון. הוא פעל כלשכת קשר מטעם עצמו", סיפר.

"זה היה ממש אוצר בלום. בזכותו ובזכות חבריו, נוצר קשר שאף תנועה לא הצליחה לשמור עם אנשיה. לאותם אנשים שאיתם היה בקשר, היו רק מילים טובות עליו, הוא היה קרן אור עבורם. זו הייתה פעולה אדירה. תמיד חשב מה עוד הוא יכול לעשות. הוא לא היה מגיבורי ילדותנו. לא לוחם, לא טרקטוריסט גדול. רק כשבגרנו הבנו את גודל המעשה שלו. הוא קיים את הצו: במקומות שבהם אין אנשים, הוא היה איש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אידיאליסט ואופטימיסט ללא תקנה". הלווייתו של בורנשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully