וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנסות לרוכבים במדרכה? "העירייה לא סוללת שבילים - וזורקת אותנו לכביש"

18.4.2016 / 8:15

המשטרה הכריזה עם עיריית תל אביב-יפו על מבצע אכיפה נרחבת נגד מי שלא ירכב בשבילי אופניים. ואולם, חלק מתושבי יפו המתוסכלים נאלצים לשלם בכל מקרה – כי מעולם לא נסללו שבילים באזורם. "לא סופרים אותנו". ריאיון לאולפן

עריכה: אביב אירגז

"העיר הזאת מעודדת רכיבת אופניים רק בפארק הירקון ובצפון תל אביב": זאת רק אחת מיני תגובות רבות שנשמעו בקרב תושבי יפו, בתגובה להודעה אתמול (ראשון) על חלוקת קנסות לרוכבי אופניים שייסעו מחוץ למסלולים המיועדים להם. תושבי החלק הדרומי של העיר מדווחים על עמימות שלא מאפשרת להם לנסוע בבטחה וגם להימנע מקבלת דוחות. בעוד העירייה מתגאה כי משנת 2000 סללה 130 קילומטר של שבילי אופניים, ביפו עדיין מנסים לשכנע את הגורמים הרלוונטיים להנגיש גם את האזור שלהם לרוכבים. התשובה שהם מקבלים לרוב, לאכזבתם, היא כי רק לאחר בניית הרכבת הקלה בגוש דן יסללו עבורם שבילים.

"הגישה של העירייה מאוד פשוטה: או שתרכבו בשדרה ותחטפו דוחות, או שתרדו לכביש ותסכנו את עצמכם בתנועה המטורפת בכבישי השדרה", כתב רן עצמון, תושב יפו, בעמוד הפייסבוק שלו. "יש לי תחושה שבצפון תל אביב זה לא היה קורה, שם כל השדרות מסומנות למשעי, ואני שואל אם לא הגיע הזמן שהיפואים יסבירו לעירייה שהגיע הזמן להפסיק לחרבן עלינו".

עוד באותו נושא:
"לא אפטר מהאופניים החשמליים": התקנות החדשות לא מרתיעות התלמידים
ועדת הכלכלה אישרה: רכיבה על אופניים חשמליים – מגיל 16
ארדן הכריע: פקחים יוכלו לתת קנסות לרוכבי אופניים חשמליים

מצלמה בכיכר השעון ביפו אשר הוצבה כחלק מפרויקט של עיריית תל אביב להציב מצלמות לאכיפת חניה אסורה, פברואר 2014. ניב אהרונסון
העירייה טוענת לבעיות בטיחות - וגם לאילוצי בניית הרכבת. כיכר השעון ביפו/ניב אהרונסון

לינור, בת 21 מיפו, חיזקה את דבריו בשיחה עם וואלה! NEWS ואמרה כי "התקנה החדשה מגוחכת, שכן אין לנו בכלל שבילי אופניים. האלטרנטיבה שהעירייה נותנת לנו היא 'תהרגו את עצמם ותיסעו על הכביש'". לדבריה, המענה של העירייה לפניות התושבים היה כי "רק אחרי בניית הרכבת הקלה, בעוד שש שנים, יסללו שבילי אופניים". היא הוסיפה: "זה מגוחך וביזיון שלא מאפשרים לנו לנהל צורת חיים של רכיבה על אופניים בתור צעירים בתל אביב כמו בשאר האזורים בעיר".

גם עצמון פנה לעירייה בנוגע לרכיבה באזור, אך לפי מענה העירייה, לא הרכבת הקלה היא הבעיה – אלא דווקא סוגיית בטיחות. "אדריכל העירייה אמר שנושא שביל האופניים נבדק מספר פעמים ובשלב זה הוחלט לא לבצע עקב אילוצים של בעיות בטיחותיות. מה זה התשובה הזאת? עכשיו, עם החוק החדש, זה למות בכבישים או לחטוף קנסות. הגישה של עיריית תל אביב היא חלמאות ורשעות. היא לא סוללת שבילים וזורקת אותנו לכביש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
רוכבי אופניים ללא קסדה. תל אביב, מרץ 2016. ראובן קסטרו
"גם כשהעירייה סוללת כבישים - זו סכנת נפשות". רוכב במרכז תל אביב/ראובן קסטרו

העירייה הכריזה כי מטרת מבצע האכיפה, שיחל ב-1 במאי, היא צמצום הפגיעה ברוכבי האופניים ובהולכי רגל. ואולם, עצמון טוען כי גם כאשר העירייה סוללת שביל אופניים, הדבר נעשה ברשלנות. "שבילי אופניים בתל אביב הם בכייה לדורות וסכנת נפשות", אמר. "ברחוב אבן גבירול, זו הדוגמה הקלאסית. הסיכוי לפגוע בהולך רגל הוא מאוד גדול, כי הם לא יודעים שזה שביל אופניים, הוא צר מדי ולא מכיל את כל התנועה ברחוב, ואי אפשר לרכב בו כי הוא נקטע על ידי דוכני לוטו ותחנות אוטובוס. זה קשקוש. הפס הזה על המדרכה הוא לא שביל אופניים, הוא אחיזת עיניים מסוכנת".

"מהלך שנועד להכניס כסף: השוטרים כאן, לא במרכז העיר"

נטע, בת 31, קיבלה דוח בסך מאה שקלים משום שרכבה באופניים במעבר החצייה. "מצד אחד, העירייה מתעלמת מבקשות התושבים. התשובה שלהם היא: 'אנחנו מבינים שיש מצב אבסורדי, אבל גם ככה אנחנו הולכים להרוס את השדרה בהתאם לעבודות הרכבת הקלה ולכן לא נעשה שום דבר בנידון'. מצד שני, היא דואגת שיהיה באזור שיטור עירוני על בסיס יומיומי. מדובר במהלך שכל כולו נועד להכניס כסף לעירייה. אני לא רואה כל כך הרבה השוטרים בשדרות רוטשילד במרכז העיר", אמרה.

לדבריה, העמימות בכל הנוגע לחוקים ביפו מקשה רבות על תושביה להימנע מהיתקלות עם השיטור העירוני. "אי אפשר לא לכתוב שום דבר, לא להציב תמרורים, לחלק מרוכבי האופניים להגיד שאסור ולחלק להגיד שמותר, וליצור בלבול מכוון", אמרה. "אם מחליטים שנוקטים פעולות אכיפה, אז שזה יהיה בכל העיר ולא רק ביפו. זה מרגיש שנטפלים לאוכלוסייה מסוימת באופן שיטתי, כי זו יפו והיא לא נספרת בהרבה מקרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
"לא בכביש, לא במדרכה, לא בשדרה. אז איפה ניסע?"/ניב אהרונסון

250 שקלים נאלצה ענבל לשלם לעירייה לאחר שנתפסה נוסעת על המדרכה. "עצרה אותי ניידת שעמדה על מעבר חצייה. שאלתי את השוטר מה עשיתי, הוא כמובן לא ענה והגיש לי דוח על זה שרכבתי על המדרכה. לידי עמדה בחורה שקיבלה דוח על זה שרכבה על הכביש. אי אפשר לנסוע לא בכביש, לא במדרכה, לא בשדרה. אז איפה ניסע?", סיפרה בתסכול. "לא ייתכן שבחצי עיר אי אפשר לרכב על אופניים. על אף שמנסים להציג כאילו מעודדים כאן רכיבה על אופניים, העיר הזאת לא מעודדת בכלל רכיבת אופניים. אולי בפארק הירקון ובצפון תל אביב, אבל בדרום תל אביב זה לא קורה".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "שביל האופניים בשדרות ירושלים הינו שביל מוסדר אך ישן. אגף התנועה יבדוק הנדסית את נושא שיפור סימון השביל ובמידת הצורך יבצע בהקדם סימון של השביל בצבע, בדומה לסימון שבוצע לאחרונה באבן גבירול. בנוסף, בכוונת אגף התנועה לפנות משרד התחבורה שיאשר סימון מעברי חציה לאופניים בצמתים. באשר לאכיפה נגד רוכבי אופניים- יש לפנות למשטרה.

"בעוד כשנה אמורות להתחיל העבודות לביצוע הקו האדום של הרכבת הקלה לאורך שדרות ירושלים, אשר יימשכו מספר שנים, במהלכן יפורק שביל האופניים. תוואי הרכבת הסופי כולל גם שביל אופניים במרכז השדרה, נפרד מהולכי הרגל, למעט בחציית תחנות הרכבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully