וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפילטע פיש זה המקדונלד'ס החדש: הג'אנק היהודי ברחובות בני ברק

15.4.2016 / 11:09

"הכל הופך לטהור בארוחת שבת ל-10 ילדים", אומרים בעיר, בהתייחס לדברי ליצמן נגד מזון מהיר. המטבח היהודי עתיר שמן וסוכר, אך במגזר לא מתרגשים. "הבריאות חשובה, אבל אין כמו צ'ולנט לקירוב לבבות"

ג'אנק פוד במגזר החרדי, מסעדת דליקטס, בני ברק. אפריל 2016. ראובן קסטרו
"הערינג, גפילטע פיש או קישקע זה סוג מסוים של ג'אנק". מסעדת "דליקטס" בבני ברק/ראובן קסטרו
"אם ליצמן היה רוצה להשלים מאבק אמיתי, הוא היה צריך גם לעשות בדיקה יסודית בבתי האוכל היהודי"

בימי חמישי, הופכים רחובות בני ברק עמוסים ושוקקים יותר אף ממרכז תל אביב. המעדניות ובתי האוכל מתמלאים באנשים שקונים אוכל לשבת, ועל הדרך גם תופסים משהו לאכול. הסועדים הרבים שישבו אמש ב"המסעדה היהודית", אחת המסעדות הפופולריות בעיר, שמעו גם הם על המלחמה שהכריז השבוע שר הבריאות יעקב ליצמן נגד הג'אנק פוד. מרביתם, בהם גם חילונים, סבורים שכוונתו הייתה נגד "המבורגר, צ'יפס ופיצה" אבל לא למעדנים האשכנזים שמוגשים להם על צלחות עמוסות. רגל קרושה, קרעפלך, צ'ולנט ודגי מלוח המכונים "הערינג" כבר נשמע להם פחות מפחידים.

"כשאומרים ג'אנק פוד זה לוקח אותך ישר למקדונלד'ס", אמר ישראל קליין, אחד הסועדים. "אבל הערינג, גפילטע פיש או קישקע כבר לא נתפסים כך. וזה אשכרה סוג מסוים של ג'אנק. כל ג'אנק הופך לכשר וטהור כשהאוכל הוא לארוחת שבת לעשרה ילדים". מנחם גולדברג, סועד נוסף, מצטרף לדבריו אבל טוען כי "זה תלוי איך מכינים אותו". "המבורגרים וצ'יפס זה מושג עולמי. קישקע וחמין הם מאכלים יהודים, לכן תשמע עליהם פחות", אמר. "אם ליצמן היה רוצה להשלים מאבק אמיתי הוא היה צריך גם לעשות בדיקה יסודית בבתי האוכל היהודי".

עוד בנושא:
"מה הקציצה המסכנה עשתה לליצמן?": סערה בעקבות המתקפה על מקדונלדס
ליצמן נגד אכילת ג'אנק פוד: "מקדונלדס אאוט, לא במדינתנו"

ג'אנק פוד במגזר החרדי, מסעדת דליקטס, בני ברק. אפריל 2016. ראובן קסטרו
ככל שזה תלוי בבעלי המסעדות, "האוכל היהודי הוא אוכל אמיתי"/ראובן קסטרו
"רגל קרושה או קציצת דג, מקורם ביהודי פולין. לא הייתה להם יכולת כלכלית גבוהה ולכן נאלצו להכין אוכל מרכיבים זולים"

בתי האוכל בעיר הפכו בשנים האחרונות לחוויה קולינרית עבור אלפי סועדים שפוקדים אותם בעיקר בסופי שבוע, וזה רק קצה הקרחון: עשרות קיוסקים ופיצוציות מעמידים למכירה סוכריות גומי, חבילות ענק של פופקורן ופיצוחים מכל הסוגים. ככל שזה תלוי בבעלי המסעדות, "האוכל היהודי הוא אוכל אמיתי".

"בכל מאכל יש יתרונות וחסרונות. גם באוכל היהודי. זה לא שונה", הסביר ישראל שטרן, אחד מבעלי המסעדות. "רגל קרושה או קציצת דג זה אוכל שמקורו ביהודי פולין. לא הייתה להם יכולת כלכלית גבוהה ולכן נאלצו להכין אוכל מרכיבים זולים. מי שיודע להכין אוכל יוכל לקבוע בוודאות שאין כאן מאכל אחד עם ג'אנק".

העיתונאי החרדי ישראל כהן, דמות בולטת בבני ברק, מכיר כמעט כל מסעדה בעיר וטוען כי המודעות בציבור החרדי אינה גבוהה בכל מה שקשור לתזונה בריאה. לדבריו, האוכל היהודי והג'אנק הופכים לפופולריים אצל החרדים בעיקר בשבתות. "השבת היא מעל הכל", הוא אומר. "הצ'ולנט והקיגל זה הרוחניות שלנו, זה העונג שבת. חלק מהתרבות והמסורת זה גם המאכלים האלה. לא משנה אם תקרא להם ג'אנק או לא, בסוף הם אפילו לא דבר פיזי שאפשר להחליף אותם במאכלים אחרים. לא בא בחשבון להחליף אותם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ג'אנק פוד במגזר החרדי, מסעדת דליקטס, בני ברק. אפריל 2016. ראובן קסטרו
"ג'אנק פוד? איך אפשר בכלל להשוות?". שרוליק ממסעדת "דליקטס"/ראובן קסטרו
"זה אמנם עם הרבה שמן", אומר אחד הלקוחות, "אבל לא שמן מטוגן כמו צ'יפס. זה אותנטי וטעים"

בבני ברק אין רק מסעדות עם מגוון רחב של מאכלים לשבת או לחג, אלא גם מעדניות שמציעות את כל סוגי ה"הערינג" והסלטים. הידועה שבהן, "מעדני זהבה", היא מעדניה פופולרית שאחת ההתמחויות בה היא הדגים המלוחים שנעשים לפי מתכון סודי. שמם יצא למרחקים ולמקום מגיעים בקביעות לקוחות רבים מחוץ לעיר. "זה אמנם עם הרבה שמן", אומר אחד הלקוחות, "אבל לא שמן מטוגן כמו צ'יפס. זה אותנטי וטעים".

מוטי קניג, הבעלים של מסעדת האוכל היהודי "שלייקס" בעיר, ביקש להפריך את הטענות. "ג'אנק פוד? איך בכלל ניתן להשוות בין המבורגר לבין צ'ולנט או גפילטע פיש משובח?", התרעם. "להיפך, אנחנו דואגים להגיש לסועדים שלנו את האוכל היהודי הכי טעים והכי בריא, בדיוק כמו שסבתא הייתה מכינה לנו. נסה להאשים את הסבתא הפולניה שלך שהאוכל שלה לא בריא... הרי היא תנשל אותך מיד מהירושה", הוסיף בחיוך.

לדבריו, האוכל היהודי המוגש אצלו מורכב מחומרי גלם איכותיים, טריים ובריאים. "אני לא אומר שאין קצת סוכר בקוגל או קצת שומן בטשולנט, אבל בין זה לבין ג'אנק פוד המרחק עצום. איך אומרים? הכי חשוב הבריאות, אבל גם השלום לא פחות חשוב, ואין כמו צלחת צ'ולנט משובחת שלנו כדי לקרב את הלבבות ולהשכין שלום בין איש לרעהו".

ג'אנק פוד במגזר החרדי, מסעדת דליקטס, בני ברק. אפריל 2016. ראובן קסטרו
מהפכת ג'אנק - אבל מחוץ למטבח היהודי/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully