וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא חסרים גורמים מסיתים": כך נערכים בצה"ל לתרחיש האימים בחג הפסח

14.4.2016 / 8:45

21 גדודים ישמרו על הביטחון באוגדת יהודה ושומרון במהלך ליל הסדר, על רקע החשש שגורמים קיצוניים יציתו את הרחוב הפלסטיני, ונתניהו ביקש משרים וח"כים לא לעלות להר הבית. גורם ביטחוני בכיר: "הם מחכים לסיבה להבעיר את השטח"

עריכה: ניר חן

בדיוני הערכות המצב בצה"ל לקראת חג הפסח עולות שוב ההתרעות מפני מפגעים בודדים. קיים חשש שבעקבות עליית יהודים להר הבית, תתפתח הסתה של גורמים קיצוניים, שיציתו את הרחוב הפלסטיני ויובילו לסבב פיגועים נוסף. בפיקוד המרכז מדגישים כי מה שהצית את גל הטרור, שהחל באוקטובר עם רצח בני הזוג הנקין בשומרון, היה הטענות על שינוי הסטטוס קוו בהר הבית.

לפי ההערכות במערכת הביטחון, הפלסטינים הבינו בהדרגה בחודשים האחרונים כי אין תוחלת בפיגועי טרור. לטענתם, פיגועי הדקירה לא הביאו להישגים בשטח, והיו מובילי דעה פלסטינים שטענו כי המחבלים נהרגו לחינם, בלי שהשיגו תמורה מדינית. למרות זאת, עדיין זורמות התרעות לפיגועים שעשויים להוציא לפועל מחבלים יחידים.

גורם ביטחוני בכיר אמר אמש לוואלה! NEWS כי "לא חסרים גורמים מסיתים, ובראשם חמאס, שמחכים לראות מה יקרה בהר הבית כדי להצית מחדש את דעת הקהל הפלסטינית. הם מחכים לסיבה להבעיר את השטח באמצעות המכנה המשותף הרחב ביותר בחברה הפלסטינית: הר הבית".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
אבות שכולים על מינוי מנכ"ל משרד הביטחון: "מי שנכשל שיפנה את מקומו"
הנמרים החדשים של צה"ל: הצבא ערך ניסוי בנגמש"ים המיוחדים. צפו
מאבק חדש בהנהגה הפלסטינית: אבו מאזן נגד "החזית העממית"

מתפללים פלסטינים במסגד אל-אקצא שבירושלים, 20 בפברואר 2015. רויטרס
המכנה המשותף הרחב ביותר בחברה הפלסטינית. מתפללים בהר הבית/רויטרס

הרשות הפלסטינית תרמה בתחילה להסתה לפיגועים, אך שינתה כיוון כעבור זמן מה. כשהבינה שהיא עלולה להיפגע מהפרות הסדר האלימות, שבתחילה כוונו נגד צה"ל אך לאחר מכן נגד הרשות במחאה על השחיתות והאבטלה, פעלה להפסקת החיכוך. עקב כך, התנזים קיבל הנחייה מפורשת לא לקחת חלק בפיגועים או בהפרות הסדר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

גל הטרור התרחב

במערכת הביטחון פעלו בחצי השנה האחרונה כדי לכבות את האש בכלי התקשורת הפלסטיניים ולצמצם את הטענות נגד ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו התבקש להבהיר את הנעשה בהר הבית גם לראשי מדינות ערביות באזור. אלא שההשפעה כבר החלה, והפיגועים התפשטו מיהודה ושומרון לירושלים ולעורף מדינת ישראל.

הגל השני של הטרור התרחב. חקירות הפיגועים העלו כי מחבלים רבים רצו לנקום את מות המפגעים שנורו בזמן סיכול הפיגועים או לאחר שנעשו. הגל השלישי נבע בעיקר מבעיות אישיות - המחבלים שפעלו במסגרתו הסתכסכו עם בני משפחתם מסיבות שונות, ויצאו מהבית כדי לדקור יהודים.

זירת פיגוע הדקירה בצומת אריאל. 17 במרץ 2016. שלומי גבאי
גם סכסוכים אישיים הובילו לפיגועים. זירת פיגוע דקירה בצומת אריאל, בחודש שעבר/שלומי גבאי

שר הביטחון משה יעלון הבהיר שלשום בתדרוך לכתבים צבאיים, כי על אף הירידה באירועי הטרור בשלושת השבועות האחרונים, המצב הביטחוני עלול להשתנות. בהקשר לכך, הוא הצביע על כמה מהלכים שנועדו לצמצם את המתח לגבי הר הבית. בין מהלכים אלה אפשר למנות את הוצאתם מחוץ לחוק של הארגונים התנועה האסלאמית, מורביטון ומורביטאת, ובקשה של נתניהו משרים ומחברי כנסת להימנע מעלייה להר הבית בתקופה רגישה זו, כדי שהביקור בהר לא יצטייר כפרובוקציה בכלי התקשורת הפלסטינים.

צעד נוסף שייעשה הוא תגבור אוגדת יהודה ושומרון, שבליל הסדר תמנה 21 גדודים שיפעלו לשמירה על הביטחון השוטף. בתחילת השבוע החל מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, להתראיין בכלי תקשורת פלסטיניים, כדי לחדד את סוגיית הר הבית ולמנוע כל אפשרות של הסתה תחת טענות לשינוי הסטטוס קוו במתחם. הימים המתוחים והדריכות בצה"ל יחלו עם חג הפסח, ויימשכו עד לתום חג הרמדאן, שבמהלכו נשמעות בדרך כלל דרשות קיצוניות, ובהן לעתים גם קריאה לאלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully