וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל איתר מנהרת חמאס שחדרה לישראל סמוך לכרם שלום שבעוטף עזה

18.4.2016 / 10:30

המנהרה אותרה באזור שבין כרם שלום לחולית ונוטרלה באופן מבוקר. עומקה של המנהרה כ-40 מטרים, והיא התגלתה הודות לטכנולוגיות שונות שבהן נעשה שימוש לאחרונה. חמאס טוען כי מדובר במנהרה ישנה

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

צה"ל איתר פתח של מנהרה מרצועת עזה שחדרה לשטח ישראל באזור שבין כרם שלום לחולית - כך הודיע היום (שני) דובר צה"ל. שנתיים אחרי "צוק איתן" הצליח חמאס לחפור מנהרה שעומקה ברצועה הוא 40 מטרים. לטענת חמאס מדובר במנהרה ישנה שנעשה בה שימוש במבצע ב-2014. "חמאס איבד נכס, הוא מורתע", אמרו היום בצה"ל. לפי דובר צה"ל, מנהרת הטרור ההתקפית אותרה במאמץ מבצעי ומודיעיני והיא נוטרלה באופן מבוקר.

המנהרה נחשפה לאחר תקופה ארוכה שבצה"ל בשיתוף עם שב"כ נקטו מאמצים אגרסיביים והשתמשו בטכנולוגיות שונות, כשהיעד הוא סיכול של כל מנהרה חוצה, מיגון של כל הרצועה. בצה"ל מזהים כי חמאס מורתע ונמצא במצוקה, ולא מזהים רצון לעימות וגילוי המנהרה מהווה אובדן נכס של חמאס. בשבועות האחרונים מתנהל בין צה"ל לראשי המועצות קשר שוטף כדי לא לייצר לחץ מיותר.

רשת החדשות הפלסטינית "זמאן פרס" דיווחה כי לפי ההערכות הישראליות, חפירת המנהרה שהתגלתה נמשכה לפחות שנתיים. מפקד פיקוד דרום, אלוף אייל זמיר, אמר היום: "חשיפת המנהרה בימים האחרונים היא תוצאה של עבודה ממושכת, נחישות ומיומנות של כוחותינו. צה"ל ימשיך וינקוט את כלל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול כל ניסיון לפגיעה בתושבי מדינת ישראל או בחיילי צה"ל".

לקריאה נוספת:
שלושה פעילי חמאס נפצעו קשה בקריסת מנהרה בעזה; חמישה נעדרים
הסוואה בחסות שדות החיטה: תרחיש החדירה שמדיר שינה מהצבא
כך מנצלת ישראל את הערפל סביב קריסת המנהרות להרתעת חמאס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
חפירות של צה"ל באזור עוטף עזה, אמצע אפריל 2016. שי מכלוף
פעילות צה"ל באזור עוטף עזה, השבוע/שי מכלוף

אלוף זמיר הוסיף כי אזור רצועת עזה, לאחר "צוק איתן", חווה את התקופה השקטה ביותר שלו בעשור האחרון. "חמאס ממשיך לנסות לשקם את יכולותיו הצבאיות שנפגעו קשה במבצע, מכין עצמו למלחמה אך מודע למחיר הכבד שישלם אם תפרוץ. בימים האחרונים כוחות אוגדת עזה הצליחו לאתר במאמץ רחב מנהרת טרור בדרום הרצועה. נטרלנו אותה. אנחנו פועלים במאמץ רחב ויכולות שלא ניתן לפרטם כדי לאתר מנהרות נוספות אם ישנן".

המנהרה אותרה ביום חמישי לפני שבועיים, לאחר פעולות מודיעיניות וטכנולוגיות בדרום הרצועה. מומחים למנהרות הצליחו לחשוף ולמפות את פיר המנהרה. לאחר שנשללה אפשרות למטעני חבלה במקטע הראשון של המנהרה הגיעו אל המקום הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד דרום, אלוף זמיר, וגורמים נוספים מהמטה הכללי כדי לחזות בה. בסקירה שקיבל הרמטכ"ל התברר כי מדובר במנהרה בעומק של 40 מטרים, שאורכה ככל הנראה נאמד בכשני קילומטרים. דפנות המנהרה, שנחפרה עשרות מטרים לכיוון שטח מדינת ישראל, נבנו מבטון ובתוכה יש מסילות ברזל, קווי חשמל ואמצעים נוספים.

קצין בכיר בפיקוד דרום אמר כי המנהרה הייתה מוכנה לפעולה בתוך שטח מדינת ישראל. לא ברור אם היא נחפרה קודם למבצע "צוק איתן" או אחריו. במקביל לאיתור, למיפוי ולנטרול המנהרה פועלים עשרות כלים הנדסיים של צה"ל לאורך קו הגבול לאיתור מנהרות נוספות. הקצין הוסיף כי הנחת העבודה היא שיש מנהרות נוספות ובשטח מבוצע מאמץ עילאי טכנולוגי ומודיעיני במטרה לאתר את המנהרות.

חפירות בעוטף עזה. דובר צה"ל
פעילות כלים הנדסיים בגבול הרצועה/דובר צה"ל

בחודשים האחרונים פועל צה"ל לאיתור ולחשיפת מנהרות של חמאס באזור עוטף עזה. עם זאת, בצבא לא מזהים לפי שעה כוונות התקפיות של חמאס והארגונים ברצועה לפתוח בעימות מול ישראל, שגם היא אינה מעוניינת בהסלמה. בימים האחרונים דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי כלים הנדסיים כבדים פועלים בגבול הרצועה. אך חקלאים באזור אמרו אתמול כי הם ממשיכים לעבוד כרגיל, כמה עשרות מטרים מגדר המערכת, למרות המתיחות הביטחונית.

במקביל, בשבועות האחרונים, אירעה שורת תקריות של קריסת מנהרות ברצועה. לפני שבוע נהרגו שלושה לוחמים של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, בקריסת מנהרה באזור רפיח שבדרום הרצועה, בסמוך לגבול מצרים. יום קודם לכן דווח גם על פעילות של צבא מצרים באזור הגבול עם רצועת עזה. בדיווח נמסר כי כוחות הצבא הציפו מנהרה של חמאס באזור רפיח ודווח גם על כמה פצועים ונעדרים כתוצאה מכך, אולם טרם התברר אם יש קשר בין שני הדיווחים.

קריסת מנהרה בשכונת זייתון, עזה, 28 בפברואר 2016. טוויטר, צילום מסך
קריסת מנהרה באזור זייתון שברצועה/צילום מסך, טוויטר

לפני כשלושה שבועות ביקרה במצרים משלחת בכירי חמאס, במאמץ לגרום לקהיר להפסיק את הצפת המנהרות בגבול עם הרצועה באזור רפיח. המשלחת, שכללה את חברי הלשכה המדינית של חמאס מוסא אבו מרזוק ומחמוד א-זהאר, נפגשה עם ראש המודיעין המצרי חאלד פאוזי, והכחישה בפניו את ההאשמות שהציגה מצרים בשבוע שעבר, לפיהן חמאס מעורב בהתנקשות בתובע הכללי המצרי שאירעה שנה שעברה.

בתחילת פברואר חשף שר האנרגיה והתשתיות כי מצרים הציפה במים את המנהרות המשמשות להברחות לרצועת עזה, במידה מסוימת לבקשת ישראל. שטייניץ, שדיבר באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, הוסיף כי "התיאום הביטחוני בין ישראל למצרים טוב מאי פעם".

חפירות של צה"ל באזור עוטף עזה, אמצע אפריל 2016. שי מכלוף
המנהרה אותרה הודות לטכנולוגיות חדשות שבהן עושה צה"ל שימוש/שי מכלוף

גורמים צבאיים אמרו לאחרונה כי בצה"ל בוחנים שיטה חדשה לאיתור מנהרות בגבול עזה. לשם כך, נערכים הגורמים המתאימים באוגדת עזה להקמת תשתיות מתאימות. מדובר ברעיון ניסיוני מבוסס טכנולוגיה מתקדמת, שייבחן לאורך זמן.

במקביל נודע לוואלה! NEWS כי ישראל מנהלת צוותי חשיבה עם גורמים מקצועיים מחו"ל שמתמודדים עם הבעיה בתחומי מדינתם. ישראל השקיעה בנושא המנהרות כשלושה מיליארד שקל בשנים האחרונות, לא כולל תקציב אמריקני מיוחד בסך 120 מיליון דולר.

כמה שבועות אחרי מבצע "צוק איתן" אישר קצין בכיר במטה הכללי כי צה"ל פרש אמצעים טכנולוגיים לאורך קטעים נבחרים בגבול עזה במטרה לאתר מנהרות. עם זאת הוא הזהיר: "אנחנו רחוקים מפתרונות של 100% ומדובר ביכולות מוגבלות מאוד".

תמונות של הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט ליד המנהרה שנחשפה בעוטף עזה. דובר צה"ל
הרמטכ"ל איזנקוט מבקר באזור המנהרה, בשבועיים האחרונים/דובר צה"ל
חפירות של צה"ל באזור עוטף עזה, אמצע אפריל 2016. שי מכלוף
"חמאס מכין את עצמו למלחמה הבאה". כלים ברצועת עזה/שי מכלוף

במהלך מבצע "צוק איתן" אירעו כמה חדירות ממנהרות חמאס, בשלב הקרקעי של המבצע אותרו 30 מנהרות שחדרו לשטח ישראל. בתחילת חודש יולי 2014 נהרגו חמישה מחבלים מיחידת עילית של חמאס במנהרה שזוהתה על ידי צה"ל באזור דרום הרצועה. יומיים לאחר מכן פוצץ חמאס את המנהרה. כמה ימים לאחר מכן סיכל צה"ל ניסיון חדירת 13 מחבלים דרך מנהרה ליד קיבוץ סופה.

ב-19 ביולי חדרו לישראל תשעה מחבלים סמוך לקיבוץ בארי ונתקלו בכוח צה"ל. בחילופי האש בין הצדדים נהרגו שני חיילי צה"ל ומחבל אחד. באירוע חדירה נוסף הגיעו מחבלים דרך מנהרה לאזור שבין קיבוצי ניר עם וארז. הם ירו טיל נ"ט שהוביל למותם של ארבעה חיילים. עשרה מחבלים חוסלו. ב-28 ביולי חדרו מחבלים באמצעות מנהרה סמוך לקיבוץ נחל עוז. הם ירו טיל נ"ט לעבר עמדת פילבוקס והרגו חמישה חיילים. מחבל אחד נהרג והשאר חזרו לרצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully