וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפרסום בוואלה! NEWS: הרב הראשי נסוג מהתנגדותו למינוי דיינים

5.4.2016 / 14:22

מועמדותם של ארבעה דיינים לתפקיד בבית הדין הרבני הגדול בירושלים נחסמה עד כה בשל התנגדותו של הרב יצחק יוסף לאחד מהם, המזוהה עם הציונות הדתית. בעקבות עתירה לבג"ץ בנושא, הודיע הרב כי הוא מסיר את התנגדותו

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
ניסה להחמיר את התנאים למינוי דיינים, אך המהלך נחסם. הרב יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

אחרי שהרב הראשי הספרדי יצחק יוסף ניסה לחסום דיינים שהיו מועמדים לתפקיד בבית הדין הרבני הגדול בירושלים, הודיע אמש (שני) ראש לשכתו של יוסף, יצחק אלחרר, כי הרב מסיר את התנגדותו למועמדותם של ארבעה דיינים. במכתב ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, עו"ד הראל גולדברג, כתב אלחרר: "כבוד הרב סבור שיש לאשר את ארבע הבקשות המונחות על שולחנה של מועצת הרבנות הראשית לקבלת כושר לבית הדין הרבני הגדול".

מועצת הרבנות הראשית נמנעה בחודשים האחרונים מלאשר את בקשתם של ארבעה דיינים להתמודד לתפקיד היוקרתי. אף שמדובר בהליך טכני, לא אושרו המועמדים במשך תקופה ארוכה, וזאת בעקבות התנגדות יחידה של הרב הראשי יוסף, שהתנגד לכאורה למועמדות של הדיין הרב יאיר בן מנחם, המזוהה עם הציונות הדתית. הסיבה הרשמית הייתה העובדה שבן מנחם נחשב לצעיר, אך בסביבתו טענו כי הוא מתאים לתפקיד, וההתנגדות למינויו נובעת מ"השתייכותו לציונות הדתית".

לאחרונה, אחרי שהמהלך של הרב יוסף פורסם בוואלה! NEWS ולקראת התכנסותה הקרבה של הוועדה למינוי דיינים, הגיש המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט עתירה לבג"ץ בדרישה לאשר את המעומדות של ארבעת הדיינים. העתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין פרופ' אביעד הכהן וד"ר חגי וינצקי, נועדה בעיקר לאפשר את מועמדותו של בן מנחם. בעקבות העתירה, ולאור סיכוייה הגבוהים של המדינה להפסיד בה, החליט הרב הראשי לחזור בו.

עוד על מינוי דיינים:
בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: סוכלה תכנית הרב יוסף למינוי דיינים
בסיוע החרדים: כך משתלט הרב הראשי הספרדי על הליך בחירת הדיינים

"יש לקוות שמכאן ואילך תנהג המועצה בדרך שוויונית"

לזהות הדיינים הנבחרים לבתי הדין יש השפעה רבה על האזרחים ועל אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות להחליט אם לנקוט מדיניות מקלה בסוגיות כמו גירושים וגיור. נוסף על כך, מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול הוא הליך מסובך. בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה למינוי דיינים, מינוי לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה. לאורך שנים ארוכות שום מועמד לא הצליח לזכות ברוב כזה בגלל חילוקי דעות פוליטיים בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים, ואילו היתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים. לאחרונה קבע בג"ץ כי יש למנות דיינים במינוי קבוע.

החוק הקיים קובע כי מי שכיהן כדיין בבית דין רבני אזורי לפחות שלוש שנים רצופות, זכאי לקבל הסמכה אוטומטית ממועצת הרבנות הראשית לישראל למועמדותו לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול. במטרה לקדם מינויים לפי טעמו, פעל הרב יוסף, יחד עם גורמים נוספים, להחמרת התנאים, כך שכל דיין שירצה להתמודד לתפקיד הנחשק יזדקק לאישורו, אך בינתיים המהלך נחסם.

פרופ' אביעד הכהן אמר בתגובה להחלטת הרב יוסף: "חבל מאוד ששלוש פניות מוקדמות למועצת הרבנות הראשית לישראל לא נענו, ורק הגשת העתירה לבג"ץ הביאה את מועצת הרבנות הראשית לפעול כפי שהחוק מחייב אותה. יש לקוות שמכאן ואילך תנהג המועצה בעניין זה בדרך שוויונית, ובכך תובטח בחירת הדיינים הראויים ביותר לבית הדין הגדול, תוך שמירה על עקרונות יסוד של שוויון, הוגנות ומימוש הזכות לבחור ולהיבחר".

מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", עו"ד בתיה כהנא דרור, אמרה בתגובה כי "המונופול הרבני הקיים בישראל בתחום הדין האישי מחייב את הרבנות לנהוג במשנה זהירות בנקיון כפיים ועל פי הנהלים כאשר מדובר במינויי דיינים. אני מקווה כי בפעם הבאה הרב הראשי הספרדי ימנע את חילול השם הזה ולא יאפשר מינויים רק תחת חרב בג"ץ ופניות ליועמ"ש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully