וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה להתרסקות המטוס הקל של תא"ל עמאר: "אובדן שליטה רגעי"

3.4.2016 / 17:40

מתחקיר נסיבות התרסקותו של יו"ר המנהל האזרחי מוניר עמאר עולה כי מטוסו איבד שליטה והושפע מהרוח באזור. לדברי החוקר הראשי של משרד התחבורה לתאונות אוויריות, "הדבר הביא לגלגול פתאומי וחריג שהטייס לא היה מוכן אליו"

צילום: אדריאן הרבשטיין

תאונת הטיסה שהביאה למותו של תת-אלוף מוניר עמאר, יו"ר המנהל האזרחי, נבעה מאובדן שליטה רגעי כתוצאה מטיסה קרובה להר והשפעת הרוח – כך עולה מדוח תחקיר האירוע שפורסם היום (ראשון) ונוגע לנסיבות מותו של הקצין לפני כעשרה ימים.

בדרכו חזרה מאזור הכינרת לחיפה, ביקש תא"ל עמאר מבקר הטיסות לטוס בגובה נמוך, ואמר שיש לו אישור לעשות זאת למרות שלא היה לו אישור כזה. כשירד מתחת לגובה 2,000 רגל הוא נעלם מהמסכים, ועדי ראיה על רכס ההר הבחינו בו עושה סיבובים, מאבד גובה ולבסוף נעלם. על פי ממצאי הדוח, עמאר התנגש עם מטוסו בשני עצים, ונהרג ככל הנראה ממכה בראשו.

עורך הדין יצחק רז, החוקר הראשי של משרד התחבורה לתאונות אוויריות, הסביר: "הטיסה לא הייתה מתוכננת מההתחלה. עמאר החליט לטוס בעקבות תכנית אחרת שהשתבשה. הוא ביקש לטוס מחיפה לכנרת ובחזרה. כשהתקרב לכנרת הוא ביקש מהבקר הצבאי לעשות את הדרך חזרה בגובה נמוך דרך כרמיאל. הוא נשאל אם יש לו אישור לחריגה וענה שכן, כאשר בפועל לא היה לו אישור". לדברי רז, אין זה נדיר שטייסים אומרים שיש להם אישור לטוס נמוך בעוד שבפועל אין להם כזה.

לקריאה נוספת:
"עמאר היה המצפן המוסרי של העדה": מטוס התא"ל לא שידר אות מצוקה
"דוגמה ומופת": תא"ל מוניר עמאר שנהרג בהתרסקות הובא למנוחות
סגן שר הביטחון מתנצל על ההספד: "רואה בדרוזים אחים לדרך"

מפת התרסקותו מטוסו של מוניר עמאר. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
מסלול טיסתו של תא"ל עמאר/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה
מטוסו של מוניר עמאר. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
מטוסו של עמאר פגע בשני עצים וחלקיו נחתו במרחק מטרים ספורים זה מזה/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה

בשלב זה, על פי הדוח, נתן הבקר לעמאר אישור לטוס בגובה 2,000 רגל. "הוא פנה חזרה מערבה לצלמון, משם הוא היה צריך לעשות את החריגה מכרמיאל, והבקר נתן לו מרבי אלפיים, דהיינו הבקר נתן לו אישור לרדת מתחת לגובה אלפיים רגל", אמר רז. "ברגע שהוא ירד בגובה הוא נעלם במסכים, מה שקורה בפועל תוך כמה רגעים".

"אזרחים מהיישובים שעל רכס הר כמון ראו אותו עושה שלושה סיבובים מעל לרכס וסביבו, כאשר בכל סיבוב הוא ירד בגובה", הוסיף. "בסיבוב השלישי הוא ירד מתחת לגובה הפסגה הקרוב להר ונעלם מעיניהם. הממצאים בשטח מלמדים שהמטוס פגע בשני עצים, אחד אחרי השני, שנמצאים במרחק עשרים וחמישה מטרים זה מזה. כתוצאה מהפגיעה התנתקה הכנף החיצונית מהמטוס, פגעה בגלגל הקדמי שברה אותו". בשלב זה, על פי רז, נחתו חלקי המטוס במרחק כמה מטרים אחד מהשני.

החוקרים מניחים, על פי ממצאי הדוח, כי עמאר נהרג ממכה שקיבל בראשו. רז הסביר כי האופן והכיוון שבו נשבה הרוח הסית את המטוס ימינה כך שכנף שמאל פגעה בהר. "המטוס התפרק באוויר והחלקים עפו קדימה והוא נחת כשמונים מטר קדימה על הגב". עוד הוסיף רז כי נשללה האפשרות לתקלה טכנית, נבצרות עקב חוסר תפקוד רפואי, וכי הסיכוי לחוסר תשומת לב הוא קלוש ביותר. "עלתה האפשרות של חוסר התמצאות, אך גם היא נשללה כגורם יחיד. מה שגרם להתרסקות הוא אובדן שליטה עקב כניסת כנף ימין לתוך השפעת הרוח – מה שהביא לגלגול פתאומי וחריג שהטייס לא היה מוכן לו".

תת אלוף מוניר עמאר, ראש המנהל האזרחי, שנהרג בהתרסקות מטוס קל בגליל המערבי. המנהל האזרחי, מערכת וואלה! NEWS
"גלגול פתאומי שהטייס לא היה מוכן לו". תא"ל עמאר/מערכת וואלה! NEWS, המנהל האזרחי
תופעת הרוטור ורוח יורדת - הדמיה - התרסקות מטוסו של מוניר עמאר. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
"ראו אותו עושה שלושה סיבובים מעל לרכס וסביבו, כאשר בכל סיבוב הוא ירד בגובה". כך התרסק מטוסו של תא"ל עמאר/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully