וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות מול ארה"ב: ישראל מנסה בכל דרך להגדיל את הסיוע הביטחוני

3.4.2016 / 10:00

בעוד וושינגטון סייעה באחרונה לירדן ולערב הסעודית, התשובה לגבי הגדלת החבילה הביטחונית לישראל מתמהמהת. ירושלים אמנם רוצה לחתום במהירות, אך מצפה לסכומים גבוהים יותר, ובינתיים האמריקנים מעריכים כי העיכוב הוא ניסיון לחבל בסיכוי הדמוקרטים להגיע לבית הלבן

עריכה: ניר חן

במסגרת המשא ומתן עם ארצות הברית על הסיוע הביטחוני לישראל בשנים הקרובות, הועברה לבית הלבן ולפנטגון רשימה מפורטת של מערכות נשק, סוגי תחמושת וכלי טיס שהמדינה מעוניינת לכלול בהסכם. פקידים בכירים אמנם אישרו לאחרונה לוואלה! NEWS כי הנכונות האמריקנית לסייע לישראל הייתה יוצאת דופן אפילו בהשוואה לעבר, אך בירושלים עדיין ממתינים לתשובה מוושינגטון – גם לאחר ניסיונות חוזרים לשכנע את האמריקנים כי מאזן הכוחות המזרח התיכון השתנה.

הפגישות בין הצדדים התקיימו גם במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) ומשרד הביטחון. ככל הנראה, האווירה בהן הייתה חיובית והמשא ומתן התקדם, עד שבשלב מסוים רמזה וושינגטון כי אין בכוונתה להגדיל משמעותית את היקף התקציב. בירושלים התאכזבו מהבשורה, ותוצאתה הישירה הייתה גרירת רגליים בכל הנוגע למשא ומתן.

לקריאה נוספת:
בשל הקשיים במגעים על הסיוע הביטחוני: נתניהו לא ייצא לארה"ב
בצל המתיחות, ביידן יפציר בנתניהו "לרדת מהעץ" ולהתפשר בנושא הסיוע

טנק מרכבה סימן 4 במהלך תרגיל צבאי ברמת הגולן. ינואר 2016. AP
בישראל הכחישו טענות על מניפולציות. טנקים בתרגיל של צה"ל בגולן/AP

נציגי ארצות הברית, מצדם, פירשו את ההתנהלות הישראלית בשיחות באופן שלילי, והעריכו כי ירושלים מנסה להעביר את ההכרעה לידי הנשיא ברק אובמה באופן מניפולטיבי. זאת, להערכתם, מתוך כוונה למנוע מהמפלגה הדמוקרטית לקבל נקודות זכות במערכת הבחירות המתנהלת בארצות הברית. גורמים בישראל הכחישו את הטענות על מניפולציות מסוג זה, ובשבועות האחרונים הועברו מסרים ברורים לוושינגטון לפיהם ישראל מוכנה לחתום מידית על ההסכם, ואינה מעוניינת לדחות אותו.

על אף הניסיון לשלוח מסר מרגיע לוושינגטון, גורמים במל"ל הוסיפו לרמוז למקביליהם האמריקנים בנוגע לציפייתה של ישראל להגדלה משמעותית של התקציב. זאת, בשל מרוץ החימוש המתנהל בשנים האחרונות על ידי ארגוני טרור ומדינות עוינות לישראל, כניסתה של רוסיה למזרח התיכון וקיום שיתוף פעולה הדוק בין מוסקבה, מדינות אויב וארגון חיזבאללה. נוסף על כך, ציינו אנשי המל"ל כי בתקופה האחרונה סייעה ארצות הברית למדינות כמו ירדן, ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ בנשק ובציוד צבאי בהיקף של יותר מ-200 מיליארד דולרים. עיקר הסיוע כלל רכש כלי טיס, טנקים, מערכות הגנה אוויריות, טילים ופצצות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מטוסי קרב רוסיים בבסיס חיל האוויר בלטקיה, סוריה, 20 בינואר 2016. AP
בקשת הגדלת התקציב נשענה גם על המעורבות הרוסית באזור. מטוסים רוסיים בסוריה/AP

גם האיום האיראני נותר על הכוונת של ירושלים, מאחר שטהראן מנהלת כבר בשלב זה תהליכי רכש מואצים בעקבות האפשרויות שנפתחו לה לאחר הסרת הסנקציות של המערב עם יישום הסכם הגרעין. כל אלו, טענו בירושלים, שינו את המאזן האסטרטגי במזרח התיכון, כך שהמציאות המתהווה בו מחייבת את חיזוק צה"ל.

תקציב הסיוע השנתי המעניקה ארצות הברית לישראל נאמד ב-3.1 מיליארד דולר המועברים מדי שנה משנת 2007. סכום זה לא כולל תוספות משמעותיות שהעבירו האמריקנים לירושלים בשלבים שונים, שמטרתם הייתה רכישת סוללות הגנה אוויריות, מחקר ופיתוח איתור מנהרות ותחומים נוספים, וכן מימון מלאי החימוש שהידלדל בעקבות המבצעים ברצועת עזה. במערכת הביטחון בישראל מקווים כי הסכם הסיוע שייחתם יהיה לעשר שנים, כמו בהסכם הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully