וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלי אבטחה וחוסר ביטחון בעובדים: נמל התעופה בבריסל עדיין סגור

מאז הפיגוע נותר אולם ההמראות מיותם מנוסעים. התאגדות השוטרים במדינה מזהירה מליקויים רבים ומאשימה את הרשויות שלא תקצבו את תכניות הביטחון שביקשו לקדם. עוד הם סיפרו: חלק מהעובדים, בעלי עבר פלילי, חגגו את הטרור בפריז

עריכה: ניר חן

(דנה ירקצי, שליחת וואלה! NEWS לבריסל, ימים ספורים אחרי המתקפה בעיר)

נמל התעופה בבריסל לא ייפתח להמראות ונחיתות לפחות עד מחר (ראשון) – כך הודיעה סוכנות התעבורה האווירית של אירופה בסוף השבוע. נמל התעופה נותר סגור מאז הפיגועים בעיר, ב-22 במרץ, אז נהרגו לפחות 16 בני אדם בפיצוצים שאירעו באולם ההמראות במקום.

ביום חמישי האחרון אישרו הרשויות את חידושן של הטיסות מנמל התעופה, אולם החששות הביטחוניים הסדרי האבטחה במקום, שכשלו ביום מתקפת הטרור, טרם התפוגגו. עקב כך, נמנעו האחראים מלנקוב מועד שבו תשוב העבודה בנמל לסדרה. יו"ר התאגדות השוטרים במדינה, וינסנט ז'יל, הזהיר מבעיות ביטחוניות חמורות בנמל כמו פגמים באבטחה, הליכי בירוקרטיה לקויים ואף העסקה של עובדי מטען בעלי עבר פלילי.

מתקפת טרור בבריסל || סיקור מיוחד:
יותר משבוע אחרי: שני צעירים שנפצעו בפיגועים בבריסל הוטסו לישראל
שבוע לאחר הפיגועים בבריסל: סערה סביב השער החדש של "שרלי הבדו"
בלגיה פרסמה תיעוד חדש מנמל התעופה: "המחבל בלבן" טרם נלכד

שדה התעופה בבריסל בו אירע הפיגוע. בלגיה 22 במרץ 2016. AP
הקמת עמדת ביקורת נדחתה בשל תקציב. פינוי נמל התעופה בבריסל, 22 במרץ/AP

"שמעתי מעמית במשטרה שכמה עובדי מטען מחאו כפיים וחגגו את מתקפת הטרור בפריז", סיפר ז'יל שהוסיף כי "זה מדאיג מאוד. צריכים להיות זהירים ואנחנו בודקים את זה". ז'יל אישר כי כמה מהעובדים הם בעלי עבר פלילי, אך סירב לנקוט מספר.

עוד הוא מוסיף ומותח ביקורת על המדיניות של בלגיה שפעמים רבות התעלמה מבקשותיהם להגברת הציוד הביטחוני מחוץ לנמל התעופה בשל שיקולים כלכליים. בדצמבר האחרון ביקש ז'יל בשם הארגון להקים עמדת ביקורת ביטחונית בכניסה לטרמינל, אך זו נדחתה עקב היותה "יקרה מידי", כך הוא טוען שנאמר לו. קציני הביטחון והשוטרים הסכימו עם ז'יל כי הם אינם מרוצים מרמת האבטחה במקום. "המשטרה זועמת על כל הדרגים המדיניים שלא מנעו את המתקפות".

ייתכן קשר עקיף בין המחבלים למדיניות האבטחה

ז'יל משרטט תמונה של קשר עקיף בין המחבלים לבין מדיניות האבטחה בנמל התעופה. לדבריו, יש קשר בין המחבלים שביצעו את הפיגועים בבריסל ובפריז לבין אזורי מהגרים ואזורי עוני בבלגיה ובצרפת. חלק מהעובדים בחברות התעופה בנמל מעסיקות עובדים מאותם אזורים. על כן, לדבריו, ייתכן שיש קשר בין כשלי האבטחה של נמלי התעופה לבין מדיניות גיוס האנשים.

שוטרים בלגים מאבטחים את רחובות בריסל. רויטרס
"מוכנים מבצעית לפתיחה מחודשת של הנמל". שוטרים מאבטחים את רחובות בריסל/רויטרס

דוברת נמל התעופה בבריסל, אנקה פרנסן, אמרה כי הם מודעים לחששות שמעלה התאגדות השוטרים אך נמנעה מפירוט נוסף על הפקת לקחים או נקיטת צעדים עקב כך. עם זאת, נמסר כי הם "מוכנים מבצעית לפתיחה מחודשת של נמל התעופה". האישור לכך, כאמור, טרם ניתן מסוכנות התעבורה האווירית של אירופה. במקביל, "בריסל אירליינס" הודיעה אתמול כי תמשיך להשתמש בשדה תעופה חלופי לפחות עד ה-4 באפריל.

עמדת זיכרון במרכז בריסל, בלגיה. 22 במרץ 2016. AP
אנדרטת זיכרון להרוגים בפיגועים בבריסל/AP

זו לא הפעם הראשונה שישנו חשש ביטחוני מחדירת מפגעים וממחדלי אבטחה בשדות תעופה באירופה. אחרי מתקפת הטרור בפריז, פשטה המשטרה על 4,000 תאי אחסון של עובדים בנמל התעופה שארל דה גול בחיפוש אחר ראיות הקושרות אותם למעורבים פוטנציאליים. 87 אלף בעלי תג עובד של שדה התעופה תושאלו. הפשיטות לא הניבו הרבה מידע, אבל 12 עובדים פוטרו ותגיהם של יותר מ-80 עובדים נשללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully