וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עונש כפול": ח"כים דרשו מיעלון לסייע לטרנסג'נדרית סרבנית המצפון

עומר שליט

31.3.2016 / 17:45

חברי הכנסת אילן גילאון ומיכל רוזין פנו לשר הביטחון, לרמטכ"ל וליועצת לענייני מגדר, בעניינה של טרנסג'נדרית שסירבה להתגייס ונכלאה באגף הגברים בכלא 6: "קיימת סכנה לפגיעה חמורה". "גם לטרנסג'נדרים יש זכות למחות נגד הכיבוש"

חברי כנסת ממרצ פנו אתמול (רביעי) לשר הביטחון משה יעלון ולרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בבקשה לפעול למען טרנסג'נדרית בת 19, המסרבת להתגייס לצה"ל מטעמי מצפון. ביום שלישי נדרשה הצעירה להתייצב בבקו"ם ולהתחיל בשרשרת החיול. לאחר הגעתה לבסיס הגיוס והכרזתה על סירוב להתגייס, היא נכלאה באגף הגברים בכלא 6, חרף הגדרתה כאישה.

במכתב דחוף שהעביר ח"כ אילן גילאון שיגר מכתב דחוף לשר יעלון, לרמטכ"ל וליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם), תת-אלוף רחל טבת-ויזל, הוא הסביר את הצורך בהתערבותם לטובת הטרנסג'נדרית: "ככלי להגן עליה מפני אלימות מינית או אלימות על רקע מגדרי, הצבא עלול אף להעבירה לבידוד - כפי שנהוג כלפי טרנסג'נדריות בבתי הכלא האזרחיים - דבר המוגדר עינוי ומשמש מוצא אחרון להגנה על אדם מפני עצמו או על הסביבה שלו מפניו. מעבר לסכנה הפיזית הצפויה לאישה טרנסג'נדרית בכלא גברים, קיימת סכנה לפגיעה נפשית חמורה אולי אף יותר, דבר שהצבתה באגף הבידוד לא יפתור, ואולי אף יחמיר".

עוד בוואלה! NEWS:
תאונת אימונים חריגה בגולן: טנק ירה פגז על טנק, אין נפגעים
חתני פרס ישראל על מפעל חיים: אלוף במיל' דורון אלמוג והרב אלי סדן
צפו: השייטת תרגלה השתלטות על ספינה מול אילת

ח"כ מיכל רוזין, יו"ר שותפה של השדולה הגאה בכנסת, שלחה מכתב ליעלון ולתא"ל טבת-ויזל, בעניינה של הצעירה. "התרשמתי לטובה מהפתיחות ומההכלה שצה"ל מפגין כלפי חיילים וחיילות טרנסג'נדרים", כתבה ח"כ רוזין במכתבה. "הקשבתי בהערכה רבה ליוהל"ם, שהסבירה כיצד צה"ל דואג ברגישות 'לתפור את החליפה המתאימה' לכל חייל וחיילת הזקוקים לה, ולטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות שהעידו על ניסיונם החיובי ועל שירות משמעותי למרות הקושי והשונות המגדרית".

"דווקא לנוכח האמור לעיל, הופתעתי לשמוע על המקרה שבעניינו אני פונה אליך", הוסיפה. רוזין הוסיפה וביקשה "לעשות את אותו מאמץ שנעשה במקרים שעליהם דווח בוועדה ו'לתפור' גם עבורה את 'החליפה המתאימה לה'. אבקש לבחון חלופות ראויות יותר מזו שנבחרה".

בראיון לוואלה! NEWS סיפרה רוזין כי בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בכל הנוגע לסוגיות להט"ביות בצה"ל. "זהו צבא העם, וחובת הגיוס מחייבת אותו להיות נגיש ושוויוני לכול, ללא אפליה על בסיס נטייה מינית או זהות מגדרית", אמרה. "כליאתה ללא התחשבות בזהותה המגדרית מעמידה אותה בסכנה להשפלות, לאיומים ומעל לכול - כופה עליה מגדר שאינה מזדהה עמו".

לדבריה, התעלמות המערכת מזהותה המגדרית של הצעירה "מכפילה את עונשה" ומשדרת מסר מאיים כלפי חברי וחברות הקהילה הטרנסית העומדים לקראת גיוס לצה"ל. "פניתי בדחיפות לשר הביטחון בנושא. אין לי ספק שצה''ל יכול לפתור את הסוגיה באופן המתאים ביותר עבורה", הבהירה.

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר כי שלחו מכתב דומה ליוהל"ם מוקדם יותר השבוע, בבקשה שיתחשבו במצבה בתהליך הגיוס. "עקב ההתפתחויות האחרונות, שבהן הצעירה נכנסה לכלא גברים, מן הראוי שצה"ל ינהג בצעירה באופן רגיש ומקבל בהתאם למגדרה", נמסר מטעם האגודה. "אנו תומכות בחברי הכנסת גילאון ורוזין, אשר קראו מידית לכל הגורמים הרלוונטיים כדי לאפשר את ימי מחבושה של הצעירה בכלא נשים, וכך למנוע סכנה פיזית או נפשית שהיא עלולה לחוות".

שעות ספורות לפי גיוסה המתוכנן סיפרה בריאיון לוואלה! NEWS כי היא חוששת שתזכה ליחס בלתי-הולם בכלא הצבאי בשל מגדרה. "אין לי מושג מה יהיה, ואני לא יודעת גם לאיזה כלא אכנס", אמרה. "אני מניחה שאשלח לקב"ן כדי שיקבעו שאני לא נורמלית. אני מפחדת שצה"ל יתייחס אליי כגבר, ואני מקווה לתמיכה מצד חברי כנסת". עוד באותו ערב עדכנה הצעירה על המתרחש בפייסבוק שלה: "השאירו אותי יום שלם בבקו"ם בתא עם סורגים והיה לי מאוד קשה", כתבה. "אחרי ההפגנה והסיקור התקשורתי, אל הבקו"ם הגעתי עם שמלה ועם איפור מנצנץ. זה לא מנע מאחד החיילים להטריד אותי מינית ולשלוח לעברי תנועה מגונה. כאשר פניתי אל החייל הוא לא העז לפעול. לאחר מכן חבורת חיילים הקניטו אותי בלעג".

פרקליטתה של הצעירה מטעם רשת "מסרבות", עו"ד נועה לוי, מסרה: "הצעירה, אשר נכלאה בשל סירובה לשרת בצבא הכובש ומדכא עם אחר, הצהירה על עצמה כאישה בכליאתה ובמשפט שלה. פרוצדורה רשמית לטיפול בטרנסג'נדרים בוודאי שאין לצה"ל, כך שהטענה כאילו לא הגישה בקשה רשמית היא דרך לטאטא את השאלה יותר ממענה אמתי לה. היא צעירה אמיצה העומדת מאחורי מצפונה ולוקחת אחריות מוסרית על מעשיה. ניתן רק לקוות ששלטונות הצבא לא ינצלו את זהותה הייחודית כדי לפגוע בתנועת הסירוב, תוך כדי סיכון בריאותה הנפשית והפיזית". עו"ד לוי הוסיפה כי הצעירה סיפרה לה שהמפקד בכלא רצה שתסתפר, אך היא סירבה. "הוא אמר שזו הפעם הראשונה שהוא שומע על דבר כזה. אמרתי לו שזה נכון, כי אני הטרנסית הראשונה בכלא הצבאי", ציטטה הפרקליטה את הצעירה. "גם לטרנסג'נדרית יש זכות למחות נגד הכיבוש".

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully