וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ובעלות בריתה באירופה לבאן קי מון: איראן הפרה את הסכם הגרעין

30.3.2016 / 3:34

ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה טענו במכתב שנשלח למזכ"ל האו"ם כי איראן הפרה את הסכם הגרעין, משום שערכה ניסויים בטילים שמסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים – כך פורסם בסוכנות הידיעת "רויטרס". "יש לדון בתגובה ראויה".

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(משמרות המהפכה של איראן פרסמו תיעוד של שיגור טילים בליסטיים ממתקן תת-קרקעי, לפני כשלושה שבועות)

ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה שלחו מכתב משותף למזכ"ל האו"ם באן קי מון, ובו טענו כי איראן הפרה את הסכם הגרעין – כך פורסם אמש (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, לטענת ארבע המדינות, משום שערכה ניסויים בטילים שמסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. המכתב נשלח גם לשגריר ספרד לאו"ם, רומן אוירזון מרצ'סי, משום שספרד אחראית על תיאום הדיונים במועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להחלטה.

לפי הכתוב, בניסויים האחרונים של איראן, שהתקיימו לפני כשלושה שבועות, נעשה שימוש בטילים שמסוגלים לשגר נשק גרעיני והיו "מנוגדים ואינם עולים בקנה אחד" להחלטת האו"ם בנוגע להסכם הגרעין, שהתקבלה ביולי. המכתב אף כלל בקשה ממועצת הביטחון של האו"ם לקיים דיון בנוגע ל"תגובה ראויה" לכשל של טהראן במילוי חובותיה.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון בירך הבוקר על הפנייה. "על איראן לשלם על התוקפנות כלפי ישראל ועל ההתעלמות המוחלטת מהחלטת מועצת הביטחון 2231, אשר אימצה את הסכם הגרעין", נכתב בהודעה מטעמו. עוד הוסיף דנון כי "איראן חשפה את פרצופה האמיתי המסתתר מאחורי מסך החיוכים שלה, ועל הקהילה הבינלאומית לפעול להטלת סנקציות נגדה".

עוד בנושא:
לראשונה: איראן שיגרה טילים בליסטיים ממתקנים תת-קרקעיים
מבחן ראשון אחרי הסכם הגרעין: מועצת הביטחון תדון בניסויים של איראן
זריף מתנער מאחריות: "מטרת ניסוי הטילים הייתה הגנה עצמית"

טילים בליסטיים של משמרות המהפכה האיראניים, 8 במרץ 2016. רויטרס
"הניסויים מנוגדים להחלטת מועצת הביטחון". טילים בליסטיים של משמרות המהפכה, שפרסם הארגון/רויטרס

לפי סוכנות הידיעות "פארס", על הטילים שבהם השתמשה איראן בניסוי האחרון נכתב בעברית "ישראל חייבת להימחק". הוא התקיים ב-9 בחודש הנוכחי ולפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", נורו במסגרתו שני טילים מסוג "קדר H" מבסיס באזור הרי אלבורז שממערב לטהראן, ופגעו במטרות בדרום-מזרח המדינה, במרחק של כ-1,400 קילומטרים ממקום שיגורם.

ניסוי זה נעשה יום לאחר שהחל תרגיל צבאי בטילים בליסטיים שמשך ביקורת בינלאומית. בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א, אמר מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אמיר עלי חג'יזאדה, כי הטילים נועדו לפגוע בישראל. "הסיבה שתכננו את הטילים שלנו לטווח של 2,000 קילומטרים היא כדי שנוכל לפגוע במשטר הציוני באופן בטוח, ממרחק", טען.

בעקבות הניסויים הללו התכנסה לפני שבועיים כי מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק, לבקשת ארצות הברית. האמריקנים כינו את התנהלותה של איראן "פרובוקטיבית ומערערת יציבות". שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור אמרה כי ארצה תמשיך לדחוק במועצת הביטחון לפעול נגד איראן בסוגיית ניסוי שיגור הטילים הבליסטיים שביצעה.

טילים בליסטיים של משמרות המהפכה האיראניים, 8 במרץ 2016. רויטרס
המתקן התת-קרקעי שממנו שוגרו הטילים/רויטרס

כמו כן, האשימה פאוור את רוסיה כי היא "מחפשת סיבות שלא להגיב להפרות של החלטות האו"ם בידי טהראן". "נראה שרוסיה מסנגרת על איראן ומחפשת סיבות שלא לפעול. אנחנו לא נוותר למועצת הביטחון", אמרה פאוור.

לעומת ארצות הברית, רוסיה התייחצבה לצדה של איראן. שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין, אמר כי מועצת הביטחון לא צריכה להטיל עיצומים על המדינה, מאחר שלא הפרה את החלטתה. כשנשאל צ'ורקין אם יש להטיל סנקציות חדשות על טהראן, ענה בהחלטיות כי "התשובה הברורה היא לא".

שר החוץ האיראני של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי מטרת ניסוי הטילים הבליסטיים הייתה הגנה עצמית ולכן אין שחר לטענות ארצות הברית על הפרת הסכם הגרעין. זריף הבהיר כי הטילים שנבחנו לא ישמשו לתקיפה.

טילים בליסטיים של משמרות המהפכה האיראניים, 8 במרץ 2016. רויטרס
זריף: הטילים נועדו להגנה עצמית. אחד הטילים הבליסטיים ששגרה איראן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully