וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון אחרי הסכם הגרעין: מועצת הביטחון תדון בניסויים של איראן

14.3.2016 / 6:30

לבקשתה של ארה"ב, שכינתה את התנהלות טהראן "פרובוקטיבית", יתכנסו חברות המועצה באו"ם לדיון על שיגור הטילים הבליסטיים בשבוע שעבר. זאת על אף שהיא אינה רואה בכך הפרה ישירה של ההסכם ועל רקע הסנקציות החדשות שהטילה וושינגטון

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד ניסוי הטילים הבליסטיים שערכה איראן, בשבוע שעבר)

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום (שני) בניו יורק כדי לדון בניסויים בטילים בליסטיים שערכה איראן בשבוע שעבר. הדיון יתכנס לבקשת ארצות הברית, שכינתה את התנהלותה של איראן "פרובוקטיבית ומערערת יציבות". הממשל האמריקני אינו רואה בניסויים האיראניים הפרה ישירה של הסכם הגרעין עם איראן, אך אלו מפרים החלטות ישנות יותר של מועצת הביטחון ומציבים סימן שאלה לגבי כוונותיה של איראן בעתיד.

בירושלים עוקבים בעניין אחר ההכנות לדיון, שמהווה מבחן ראשון למעצמות בעידן שאחרי הסכם הגרעין. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לכך אתמול בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי על המעצמות לדרוש מאיראן לכבד את התחייבויותיה. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, ינאם במהלך הדיון וצפוי להעביר מסר דומה, שלפיו אי אפשר לקחת ברצינות את הסכם הגרעין עם טהראן כל עוד הרפובליקה האסלאמית מפרה החלטות בינלאומיות קודמות וממשיכה בשיגורי הטילים שלה.

לקריאה נוספת:
איראן: שיגרנו טילים בליסטיים שעליהם כתוב "ישראל חייבת להימחק"
התכנית למתקפת סייבר באיראן: כך התכוננה ארה"ב לכישלון שיחות הגרעין

רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרי אינו תקף. ניו יורק, 15 במרץ 2014. רויטרס
השגריר דני דנון ינאם במהלך הדיון. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

ארצות הברית החליטה כבר לפני כמה חודשים להטיל סנקציות חדשות על איראן בשל הניסויים הבליסטיים שהיא עורכת. הסנקציות הללו כוונו בעיקר נגד משמרות המהפכה ונגד גורמים עסקיים הקשורים לתעשיית הטילים האיראנית. הסנקציות התעכבה מעט בשל המגעים החשאיים שקיימו וושינגטון וטהראן לעסקת חילופי אסירים ביניהן, אך הן הוטלו בסופו של דבר לאחר שכמה אזרחים אמריקנים שהוחזקו באיראן שוחררו ושבו לארצות הברית.

סימן מעודד לקראת הדיון שיתקיים היום אפשר למצוא בדוח על המצב בלבנון שפרסם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בשבוע שעבר. הדוח בוחן את יישומה של החלטת 1701 משנת 2006, ששמה קץ למלחמת לבנון השנייה. על אף שהדוח מכיל ביקורת נרחבת על ישראל, כולל חזרה על הטענה שישראל עדיין כובשת שטחים בדרום לבנון (הכוונה לחוות שבעא ולכפר רג'ר, א"ת), בישראל רואים בחיוב רב סעיפים אחרים, הכוללים מלים קשות מצד המזכ"ל כלפי חיזבאללה.

כך, למשל, נכתב בדוח כי הארגון מסווה את כוונותיו המיליטנטיות. "מאגרי הנשק של חיזבאללה אינם משמשים להגנה על לבנון, כפי שהארגון טוען, אלא להיפך - מערערים את שלטון החוק בלבנון ומהווים סיכון משמעותי ליציבות ולריבונות של לבנון, וזאת כמעט עשר שנים לאחר מלחמה הרסנית אך ניתנת למניעה בין חיזבאללה וישראל". באן הבהיר גם כי פעילות החימוש של חיזבאללה עומדת בניגוד לכמה החלטות של מועצת הביטחון, ובהן כאמור החלטה 1701.

טילים בליסטיים של משמרות המהפכה האיראניים, 8 במרץ 2016. רויטרס
ניסוי הטילים הבליסטיים שביצעה איראן בשבוע שעברה/רויטרס

מזכ"ל האו"ם התייחס גם לדברים שאמר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בחודש שעבר לגבי האפשרות שהארגון השיעי יתקוף את בתי הזיקוק בחיפה. "האיום שהשמיע נסראללה נגד אזרחי ישראל ב-16 בפברואר הוא דוגמה מצמררת להצהרות בלתי-מתקבלות על הדעת, שאני מגנה", הבהיר באן. "אם מאגרי הנשק בהם מחזיק חיזבאללה, או הניסיונות שלו להשיג חימוש מתקדם, יובילו לעימות - עלולות להיות לכך השלכות הרסניות עבור לבנון והאזור כולו".

בנוסף לכך, באן גינה את המתקפה שביצע חיזבאללה נגד רכבי צה"ל ב-4 בינואר השנה בתגובה לחיסולו של סמיר קונטאר, כמו גם את ירי הרקטות מלבנון לעבר ישראל בדצמבר שעבר. לצד הדברים הללו, גינה מזכ"ל האו"ם את ישראל על כך שהיא מפרה את הריבונות האווירית של לבנון על ידי גיחות של חיל האוויר והזהיר גם מפני תגובות נחרצות מדי של ישראל כלפי מעשי תוקפנות של חיזבאללה. למרות הדברים, בירושלים מרוצים מהעובדה שהדו"ח כולל גינוי תקיף לחיזבאללה, דבר שאינו מובן מאליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully