וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בפתח: הושג הסכם פיוס עם חמאס; תוקם ממשלת אחדות

28.3.2016 / 8:55

חבר הוועדה המרכזית של התנועה מוחמד אשתייה הודיע כי ההסכם כולל בין היתר קיום בחירות בתוך חצי שנה. עם זאת, הוא לא התייחס לכמה נקודות מהותיות, ובהן השבת השליטה ברצועה לידי הרשות ונושא האסירים הפוליטיים

יו"ר הלשכה המדינית של החמאס חאלד משעל ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. AP, Getty images, עיבוד תמונה
פרטי ההסכם לא פורטו יתר על המידה. אבו מאזן ומשעל/עיבוד תמונה, AP, Getty images

מוחמד אשתייה, חבר הוועדה המרכזית של הפתח, הודיע הלילה (שני) על הסכם שהושג בין תנועתו לחמאס בנוגע לסוגיית הפיוס בין שני הצדדים ברצועת עזה. לדבריו, נציגים מטעם שני הצדדים החליטו בפגישה בדוחא בירת קטאר על הקמת ממשלת אחדות לאומית, שכוללת את חמאס ויתר הפלגים הפלסטיניים, שתשלטו ברצועה וברשות. כמו כן הוחלט על עריכת בחירות למועצה המחוקקת ולנשיאות בתוך חצי שנה.

אשתייה הוסיף כי לפי ההסכם, ממשלת האחדות תפעל בהתאם לקווים שיתווה אש"ף - פתח היא תנועה שמאוגדת תחתיו - ולפי השקפת עולמו של אבו מאזן. זאת, כדי למנוע התנגדויות מצד הקהילה הבינלאומית. כמו כן, הוא מסר כי נערכו דיונים בנודע להעסקתם מחדש של פקידי הרשות הפלסטינית ברצועת עזה אשר פוטרו בשנת 2007, ואמר כי נעשים מאמצים לפתור את בעיית תשלום המשכורות לפקידי חמאס. עם זאת, הוא לא ירד לפרטים בנושא זה.

חבר הוועדה המרכזית של פתח לא פירט על ההסכם יתר על המידה. אמנם ציין הבנות מסוימות, אך לא נגע בסוגיות מכריעות, כמו עתיד העצורים והמעצרים הפוליטיים, השבת השליטה ברצועה לידי הרשות, הפעלת מעבר רפיח, שילוב פעילי חמאס במנגנוני הביטחון ברשות ועוד. לכן, טרם התברר אם באמת הושגה התקדמות בפיוס בין הצדדים במסגרת הדיונים האחרונים בדוחא.

כבר בשנת 2014 חתמו בכירי חמאס ופתח על הסכם עקרונות בין התנועות, שמשמעותו הקמת ממשלת אחדות לאומית תוך חמישה שבועות. הצדדים הודיעו אז על סוף הסכסוך, שהחל עם השתלטות חמאס על הרצועה בשנת 2007, והוחלט כי יתקיימו בחירות כלליות בגדה ובעזה באותה שנה. עם זאת, כמה חודשים לאחר מכן ההסכם התפוצץ, משום שהרשות לא שילמה את משכורותיהם של כ-40 אלף פקידי ממשלת חמאס לשעבר.

לקריאה נוספת:
למרות המתיחות: חמאס פתח במעצרים של פעילים סלפים לבקשת מצרים
דיווח: נציגי חמאס ופתח ייפגשו בקטאר לחידוש שיחות הפיוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully