וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים אישרה: תושבי גבעת עמל יפוצו בדיור חלופי

27.3.2016 / 14:45

הצעת החוק, הקובעת כי הריסת הבתים בשכונה תתבצע רק עם מתן פיצויים לדיירים, תעבור לאישור הכנסת. "לא סביר שאדם יפונה מביתו ללא קבלת דיור ראוי", מסרה ח"כ מועלם רפאלי. ח"כ חנין: "התושבים הופקרו ליזמים והם דורשים את המינימום"

צילום: יותם רונן, אבי כהן; עריכה: גדי וינסטוק, ניב פוקס

(צפו: פינוי גבעת עמל, 2014)

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חברי הכנסת שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) ודב חנין (הרשימה המשותפת), המחייבת מתן פיצויים לתושבי שכונת גבעת עמל שבתל אביב. החוק, שיעבור לאישור במליאת הכנסת, קובע כי פינוי והריסת הבתים בשכונה יתבצע אך ורק באמצעות מתן פיצויים בדמות דיור הולם עבור הדיירים ויורשיהם. כמו כן, גם תושבי השכונה שכבר פונו מבתיהם יהיו זכאים לפיצוי.

בדברי ההסבר לחוק, ציינו חברי הכנסת את הרקע ההיסטורי להצעת החוק הייחודית: "גבעת עמל יושבה על ידי המדינה עוד בסוף שנות ה-40. לאחר כמה שנים נמכרו שטחים אלו על ידי המדינה ליזם פרטי, תוך סיכום עמו כי ידאג לדיור ראוי ובעל ערך עבור הדיירים שיפונו. במרוצת השנים הקרקע הועברה מיזם ליזם, כאשר המדינה והיזמים לא עומדים בסיכום על מתן פיצוי ראוי".

פינוי שכונת גבעת עמל בתל אביב, אפריל 2014. יותם רונן
"המדינה והיזמים לא עמדו בסיכום על מתן פיצוי ראוי". הפגנת תושבי השכונה נגד הפינוי/יותם רונן

בנוסף לכך, צוין כי התושבים שחיו בשכונה "נאלצו להתמודד עם תביעות חוזרות ונשנות מצד חברות פרטיות המחזיקות בקרקע, יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב-יפו, שטענו כי התושבים הם למעשה פולשים". על ההצעה חתומים חברי כנסת ממפלגות שונות שליוו את מאבק התושבים, בהם אורלי לוי-אבקסיס, יוסי יונה, סתיו שפיר, יעקב מרגי ואילן גילאון.

"אחרי עשרות שנים של עוול מתמשך מצד המדינה, הרשויות ובעלי הון, הגיע העת לתקן את העוול שנגרם לתושבים", מסרה ח"כ מועלם רפאלי. לדבריה, "לא סביר שאדם יפונה מביתו ללא קבלת פיצוי הולם ודיור ראוי. אותם טייקונים שרוצים לעשות כסף על גבם של הדיירים צריכים היו לנהוג באנושיות ואכפתיות כלפי אנשים שבמשך שנים גרו במקום. כיוון שזה לא קרה, המחוקק נאלץ להתערב". היא הוסיפה: "אני מודה לשרת המשפטים איילת שקד על הירתמותה למאבקם של התושבים".

עוד באותו נושא

עשרות פונו מגבעת עמל: "חולדאי זרק אותנו עם תינוקות לרחוב"

לכתבה המלאה
ח"כ דב חנין בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
" הם לא מבקשים שותפות במגדלי הפאר החדשים המוקמים במקום". חנין/מור שאולי

ח"כ חנין, המלווה את מאבקם של תושבי השכונה, מסר: "אני מברך על אישור החוק בוועדת השרים. תושבי גבעת עמל שיושבים על הקרקע היקרה בארץ דורשים את המינימום. הם לא מבקשים שותפות במגדלי הפאר החדשים המוקמים במקום, אלא בסך הכול פתרונות דיור בסיסיים של דירה תמורת דירה. המדינה והעירייה לא יכולות להמשיך ולהפקיר אותם ליזמים. לכן חיוני להעביר את הצעת החוק הזאת המעגנת את הפתרון ההוגן והמתבקש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully