וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היית או חלמתי חלום: ותיקי וחברי עין גדי חוגגים שישים לקיבוץ

קיבוץ עין גדי חוגג בימים האחרונים 60 שנה להיווסדו. וותיקי הקיבוץ בחרו לציין את האירוע על ידי הנחת אבן פינה לשיקום אתר היאחזות הנח"ל, זו שהעלתה על פני השטח את המתיישבים הראשונים

צילום: זוהר גואטה, עריכה: מיכאל ברגמן

"עין גדי היא נווה מדבר", "יום חדש אינו דומה לאמש" ו"עתיד מזהיר צופן המחר" כך כתבו מייסדי קיבוץ עין גדי על פועלם בימי ההקמה. השבוע, אותם מייסדים בחרו לציין את יום הולדתו ה60 של הקיבוץ בטקס הנחת אבן הפינה לשיקום אתר היאחזות הנח"ל וסיפרו לאורחים על אתגרי העבר, ההווה ועתיד ההתיישבות בקיבוץ – על רקע שלל הסכנות הסביבתיות המאיימות על המשך שגשוגו.

עמוס גנור, המזכיר הראשון של גרעין המייסדים הזמין את חבריו ואורחים נוספים, ותיקי גרעין הנח"ל להניח אבן פינה לחידוש ושיקום המבנים הישנים של ההיאחזות, בהם חיו ראשוני המתיישבים במאה הקודמת. "כשבאנו לעין גדי ידענו למה אנחנו הולכים והייתה הרגשה של שליחות, של חלוציות עליה חונכנו בתנועות הנוער", מספר עמוס ונזכר בימים של שרב בלתי נסבל ומתקפות מחבלים מכיוון הגבול עם ירדן. "היה ויכוח אם קיבוץ עין גדי יכול להתקיים, לא היו בטוחים שיש כאן מקורות קיום", כך לדבריו.

בשנים האחרונות נשקפת סכנה אמתית להמשך שגשוגו של הקיבוץ, ואולי גם לאזור כולו – תחום המועצה האזורית תמר. הבולענים שנפערו בכל האזורים המישוריים של המועצה, מונעים פיתוחן של תשתיות חדשות בכל התחומים. הרחבות ביישובים, מלונות חדשים ושיפוצי כבישים – כולם נפלו קורבן לבולענים. דב ליטבינוף ראש מועצה אזורית תמר - ים המלח מודה כי זו "תקופה לא פשוטה עבור ההתיישבות בים המלח בכלל, לא רק בעין גדי". אותם בולענים לדבריו, פגעו בעיקר בקיבוץ. "אני לא אופטימי לגבי מצבו של ים המלח. מדברים על תעלה שיקומית כזו או אחרת, אבל אני צופה שבעשרים שנה הקרובות ים המלח ימשיך לרדת ואנחנו נידרש להמשיך לחיות עם האי וודאות הזו (והבולענים)", כך לדבי ליטבינוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully