וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחאת הקירחים": הורים לילדים חולי סרטן קורסים תחת העול הכלכלי

דב גיל-הר

25.3.2016 / 11:15

אבידן כלפה, אביו של צוריאל חולה הסרטן ומוביל המחאה, הסביר באולפן וואלה! NEWS כי הורים כמוהו נאלצים לטפל בילדים על חשבון שעות עבודה - והמדינה לא מסייעת. הדיון בעניין הגיע לכנסת ביוזמת ח"כ שמולי, שטען: "יורקים להורים בפרצוף"

עריכה: ניר חן

המקרה הפרטי של אבידן כלפה, אב לשישה, הפך למחאה שהגיעה עד לכותלי הכנסת. כלפה הוא אביו של צוריאל, חולה סרטן העצם ומוביל "מחאת הקרחת", שנועדה להקל את הבירוקרטיה שעמה מתמודדים הורים לילדים חולי סרטן והקשיים הכלכליים שאליהם נקלעות המשפחות במסגרת המאבק במחלה. "אנחנו לא רוצים צדקה, אלא צדק", אמר כלפה באולפן וואלה! NEWS, "ברגע שיש סרטן לא רק החיים של הילד משתנים, אלא של כל המשפחה. השגרה נעלמת לגמרי, וזה מה שהביא אותי לצאת למאבק".

השבוע התקיים דיון בוועדת הרווחה של הכנסת בעניין קריסתם הכלכלית של משפחות שבהן אחד הילדים חולה בסרטן. את הדיון יזם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שציין כי הורים רבים קורסים כלכלית משום שברגע שמתגלה המחלה, הן נאלצים לעזוב הכל כדי לתמוך בילד, להפסיק לעבוד ולעתים הם אף מפוטרים ממקום עבודתם. "זה בלתי נתפס שבזמן שילד בן תשע צריך לעבור הקרנות, מדינת ישראל לא מוכנה לתת להורים שלו תמיכה ולהגן עליהם מפני פיטורים ומאפשרת לחברות הביטוח פשוט להתעלל במשפחות", אמר בדיון והוסיף: "ברגע שמגלים שלילד שלך יש סרטן, כל הדברים האחרים מתגמדים וזזים הצידה. המדינה פשוט יורקת להורים בפרצוף".

עוד בוואלה! NEWS:
ההורים נגד משרד החינוך: בטלו את הגבלת מספר הזכאים להקלות
"התושבים במצוקה": המדינה טרם העבירה את הכספים שהובטחו לסורוקה
מרגיש שאתה יהודי? זה מספיק למדינת ישראל כדי להשקיע בך

איציק שמולי, המחנה הציוני, אפריל 2015. טלי מאייר
"המדינה אומרת, 'תסתדרו לבד'". ח"כ איציק שמולי בדיון בכנסת/טלי מאייר

"אבידן וקבוצה של הורים הגיעו אלי לפני בערך חודש וסיפרו את הסיפור שלהן", סיפר ח"כ שמולי באולפן וואלה! NEWS, "זה לא נורמלי שבשעה שהמדינה צריכה לספק את רשת הביטחון הכי גדולה שיש, היא אומרת 'תסתדרו לבד, אתם לא מעניינים אף אחד'. הדבר הזה הגיע לוועדת עבודה ורווחה ופשוט התפוצץ על שולחן הוועדה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
"ברגע שאירוע כזה קורה, אחד ההורים מושבת כי הוא צריך להיות ליד המיטה של הילד ואז יש ירידה דרסטית בהכנסות"

כלפה סיפר כי הם גילו את המחלה של צוריאל בינואר 2015, "מאז כל שגרת החיים השתנתה מהקצה אל הקצה". לדבריו, "אני מאוד אוהב לתמרן בין העבודה לטיפול בצוריאל ולמזלי המעסיק שלי, להבדיל מאחרים, מאוד קשוב, עוזר ותומך. המשכורת שלי לא נפגעה ואני ממשיך לעבוד וצריך להגיד על זה תודה. אבל, ההוצאות גדלו בכ-40%".

"פגשנו הורה בוועדה שפיטרו אותו בלי סיבה, כי בתו חולת סרטן ומאושפזת. מצאו תירוץ וניסו לעשות לו שימוע, אבל לא הצליחו", סיפר כלפה, "גם לאימא לא הייתה עבודה וזאת בעיה קשה. מי ירצה אותה כשהבת שלה חולה בסרטן?". עם זאת, לכלפה יש הרבה תקווה שהצעדים שהוא נוקט יצליחו להביא לשינוי. "יש לי אמונה שהמחאה תצליח", הוסיף כלפה, "ראיתי את ח"כ שמולי בוועדה והוא יודע לעבוד מצוין. הוא דיבר כאילו מדובר בילדיו".

"אם יש משפחה שנשענת על הכנסה מסוימת, וברגע שאירוע כזה קורה אחד ההורים מושבת כי הוא צריך להיות ליד המיטה של הילד, יש ירידה דרסטית בהכנסות", אמר ח"כ שמולי. "צריך לעשות כמה שינויים בחוק. הוא לא נותן הגנה תעסקותית להורים האלה. היום מדינת ישראל אומרת בביטוח לאומי להורים כאלה להסתדר לבד, כי ילד בן תשע שעובר הקרנות הוא לא סיעודי, הוא לא צריך מטפל צמוד. בדבר הזה חייבים לטפל. תהיה מלחמה ואנחנו לא נתפשר".

במהלך הדיון שהתקיים בכנסת נמסר על ידי נציגי הביטוח הלאומי כי מדובר ב-550 משפחות של ילדים חולי סרטן שקורסות תחת העול הכלכלי. החוק היבש מצריך את ההורה להימצא ליד הילד החולה 24 שעות ביממה, ללא קשר לרצונו של ההורה לעשות זאת, ובעקבות כך הנטל הכלכלי גובר, ההורים נאלצים להתפטר ממקומות העבודה וחלקם אף מפוטרים בשל המצב. נציגת ביטוח לאומי הוסיפה כי הביטוח הלאומי מעוניין לבצע את השינויים ולהעניק מרווח מחייה כלכלי למשפחות, ואף סיפרה כי בעקבות חישוב שערכו מדובר ב-13 מיליון שקלים בלבד עבור כלל המשפחות לתקופת המחלה ואף אחריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully