וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחד הפיגועים הקשים שידעה טורקיה"; מניין ההרוגים עלה ל-37

חי איתן כהן, חוקר מאוניברסיטת תל אביב, אמר בריאיון באולפן וואלה! NEWS כי הפיגוע אירע באזור מרכזי, מאה מטרים ממשרד ראש הממשלה. לדבריו, כלי תקשורת מאשימים ארגון כורדי קיצוני שפרש מה-PKK. צבא טורקיה החריף הלילה את תקיפותיו נגד הכורדים

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

חי איתן כהן, חוקר טורקיה במרכז דיין שבאוניברסיטת תל אביב, התייחס היום (שני) בריאיון באולפן וואלה! NEWS לפיגוע הקטלני שאירע אתמול באנקרה, שבו נהרגו 37 בני אדם ונפצעו עשרות. "אפשר להגיד שזה אחד הפיגועים הקשים שהיו בטורקיה", אמר איתן כהן והוסיף: "מדובר במקום מרכזי, שנמצא בלב ליבה של אנקרה, מאה מטרים ממשרד ראש הממשלה".

"היום בבוקר הגיע אלינו מידע מדויק יותר על האירוע, לפיו מכונית תופת נכנסה בין שני אוטובוסים עם נוסעים" הוסיף. "יש המון נפגעים. כרגע יש 37 הרוגים אבל זה רק יעלה".

עד כה אף ארגון לא לקח אחריות, אך לדברי איתן כהן כלי תקשורת במדינה מפנים אצבע מאשימה לעבר ארגון "בזי החירות של כורדיסטאן" (TAK). מדובר בארגון שפעל בעבר בשיתוף פעולה עם המיליציה הכורדית PKK, אך בדצמבר האחרון הוא ניתק את הקשרים עם המיליציה מפני שלטענתו היא "הומנית מדי". כמו כן, גורמי ביטחון במדינה אמרו הבוקר כי יש בידיהם הוכחות לכך שבין שני המחבלים שהוציאו לפועל את הפיגוע נמצאת אישה המשתייכת ל-PKK.

עוד כתבות בנושא:
בעקבות הפיגוע בטורקיה: פרסום תמונות נאסר, פייסבוק וטוויטר נחסמו
טורקיה: 34 הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בפארק ציבורי באנקרה

פיצוץ באנקרה, טורקיה. 13 במרץ 2016. AP
"מכונית תופת נכנסה בין שני אוטובוסים". זירת הפיגוע, אתמול/AP

פרופ' אפרים ענבר, מומחה לביטחון במזרח התיכון ממרכז בגין סאדאת שבאוניברסיטת בר אילן, התייחס לסיבות שבגינן עורכים הכורדים מתקפות טרור נגד מטרות מרכזיות במדינה. "אני חושב שבדרך כלל המטרות של ארגוני טרור לא ריאליים", אמר. "יש מוטיבציה גדולה וחלום שרק לעיתים רחוקות הוא מתגשם. זה כנראה נכון גם לגבי ארגוני הטרור הכורדיים".

לדברי ענבר, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן החליט להגביר את המתיחות עם הכורדים על מנת לזכות בבחירות האחרונות. כמו כן, הוא ציין כי "התנועה הלאומית הכורדית מצליחה ליצור אזורי אוטונומיה נרחבים בגלל מלחמת האזרחים בסוריה וזה איום לטורקים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פיגוע מכונית תופת באנקרה, טורקיה, 13 במרץ 2016. רויטרס
מכונית התופת עולה בלהבות באנקרה/רויטרס

בתוך כך, שעות לאחר מתקפת הטרור קיימה המדינה את התחייבותה והגיבה במתקפה חריפה נגד עמדות של המיליציה הכורדית, ה-PKK. סוכנות הידיעות אנטוליה, המקורבת לממשל, דיווחה כי תשעה מטוסי F-16 ושני מטוסי F-4 תקפו 18 עמדות של המיליציה.

במקביל, המשטרה ערכה פשיטות בעיר אדנה שבדרום המדינה ובבירה אנקרה, ועצרה חשודים בהשתייכות למיליציה הנמצאת מחוץ לחוק. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי לפחות 50 חשודים נעצרו. נוסף על כך, טורקיה הכריזה היום על עוצר שאינו תחום בזמן בעיר סירנק שבדרום-מזרח המדינה, לקראת מבצע נגד ה-PKK באזור. לדברי מושל המחוז, העוצר ייכנס לתוקפו הלילה.

כוחות הביטחון עורכים מבצע באזורים הכורדיים בדרום-מזרח המדינה בחודשים האחרונים, ואף תקפו בעבר בצפון עיראק, לאחר קריסת תהליך הפסקת האש ביולי האחרון. עם זאת, כעת ככל הנראה יתגברו המתקפות.

פיגוע מכונית תופת באנקרה, טורקיה, 13 במרץ 2016. רויטרס
מכונית התופת שהתפוצצה באנקרה, אתמול/רויטרס

עד כה שום ארגון לא קיבל אחריות על הפיגוע, אך ראש הממשלה אחמט דאווטאולו אמר כי בידי החוקרים יש ראיות ברורות. "יש לנו מידע ברור בנוגע לעומדים מאחורי המתקפה", אמר דאווטאולו בהצהרה כתובה. "בקרוב יהיו בידינו תוצאות מהחקירה, ונפרסם אותן בציבור".

"המדינה שלנו הותקפה בטרור רב-ממדי", אמר דאווטאולו. "כמו שהיה בעבר, טורקיה תפעל בנחישות נגד הטרור למען אחדות האומה, והיא תעניש את המעגל הקיצוני ששם לעצמו למטרה לפגוע במדינה בצורה הקשה ביותר", הוסיף.

ארדואן: "בסוף המאבק הטרוריסטים יפלו על ברכיהם"

מוקדם יותר פרסם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הודעה וכתב כי ארגוני הטרור פוגעים באזרחים משום שהם מפסידים במאבק נגד כוחות הביטחון המתנהל במזרח המדינה בחודשים האחרונים. "המדינה שלנו לעולם לא תוותר על הזכות להגן על עצמה מפני כל איומי הטרור", כתב ארדואן. "כל כוחות הביטחון נאבקים בנחישות נגד הטרור, ואף מקריבים את חייהם למען המאבק. לדבריו, לעם הטורקי אין סיבה לדאגה. "המאבק בטרור יסתיים בהצלחה, והטרוריסטים ייפלו על ברכיהם לפנינו", הוסיף.

פיגוע מכונית תופת באנקרה, טורקיה, 13 במרץ 2016. רויטרס
זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס

סמוך לשעה 18:45 אירע פיצוץ עז בפארק גובן הסמוך למשרד החינוך ולמוקד תחבורה מרכזי בעיר. מכונית תופת הופעלה ליד אוטובוס. עשרות הפצועים בפיגוע הועברו לעשרה בתי חולים שונים ברחבי אנקרה והאזור פונה תחילה מחשש לפיגוע נוסף.

הלילה הורה בית המשפט באנקרה לאסור את גישת אזרחי טורקיה לרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר, לאחר שהופצו בהן תמונות מזירת הפיגוע. מוקדם יותר אסרה המועצה העליונה לשידורי טלוויזיה ורדיו בטורקיה על שידור חי מזירת האירוע ועל צילום קורבנות.

מדובר בפיגוע השלישי שהתרחש באנקרה בחמשת החודשים האחרונים. ב-10 באוקטובר פוצצו את עצמם מחבלים מתאבדים המשתייכים לדאעש בתחנת רכבת מרכזית בעיר. בפיגוע נהרגו 103 בני אדם. לפני כחודש נהרגו 29 בני אדם בפיגוע טרור שאירע בסמוך למעונות בבסיס צבאי בבירה הטורקית. מכונית תופת התפוצצה בסמוך לשני אוטובוסים שהסיעו אזרחים העובדים בבסיס והמתינו ברמזור.

(עדכון ראשון: 11:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully