וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות ארוכות בהמתנה, בתנאים ירודים ובלי הסברים: כך נראים חדרי המיון

דוח שפרסם משרד הבריאות על המוקדים מראה כי כמעט מחצית מהנשאלים דיווחו כי המתינו במקום יותר מארבע שעות, שליש מהם לא ידעו מה השלב הבא בטיפול ו-15% כלל לא קיבלו הסבר על תוצאות הבדיקה. ואיפה המטופלים הכי מרוצים?

חדר מיון, תל השומר. פברואר 2015. ראובן קסטרו
מיון בבית החולים שיבא בתל השומר/ראובן קסטרו

מעדיפים בתי חולים קטנים, ממתינים שעות ארוכות במוקד – כך עולה מדוח שפורסם היום (שני) על ידי משרד הבריאות בנוגע ליחס האזרחים למרכזי הרפואה הדחופה במדינה. מהסקר שנערך בנושא ושבו השתתפו 10,152 מטופלים מ-26 בתי חולים, עלה כי שביעות הרצון הכללית מהמוקדים בישראל נמוכה ועומדת על 56% בלבד, כאשר 39% לא ימליצו על המוקד שבו טופלו ו-45% דיווחו כי אנשי הצוות כלל לא הציגו את עצמם בשמם. רק 54% מהמטופלים הרגישו שמשך השהייה שלהם היה קצר או סביר – בעוד השאר טענו כי שהו במוקד יותר מארבע שעות.

חדר המיון שדורג במקום הגבוה ביותר בשביעות הרצון מבין בתי החולים הגדולים הוא של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים עם 63.1%, והדירוג הנמוך ביותר ניתן לבית החולים סורוקה בבאר שבע עם 47.9% בלבד. בית החולים שיבא בתל השומר קיבל דירוג של 55.3%, איכילוב בתל אביב זכה ל-55.1%, בילינסון בפתח תקווה קיבל 51.9% ואילו רמב"ם בחיפה - 49.4%.

מיון בית החולים הדסה עין כרם, ירושלים. ינואר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
מיון בית החולים הדסה עין כרם/תצפית TPS, הלל מאיר

מהשוואת שביעות הרצון של מטופלים בבתי החולים הגדולים, הבינונים והקטנים, עולה כי לבתי החולים הקטנים יתרון ניכר על פי בתי חולים בינונים וגדולים בכל הפרמטרים. בקרב בתי החולים הבינונים והקטנים ניכר יתרון לבתי החולים של הכללית על פי בתי החולים הממשלתיים. בית החולים הקטן שקיבל את הציון הגבוה ביותר בשביעות הרצון הכללית הוא מעייני הישועה בבני ברק עם 79.7% - פער ניכר משביעות הרצון המרבית בבתי החולים הגדולים. אחריו, מגיע בית החולים הסקוטי בנצרת עם 67.6%. אחרון דורג בית החולים רבקה זיו בצפת עם 50.8%.

בקרב בתי החולים הבינוניים השיג בית החולים כרמל בחיפה את הדרוג הגבוה ביותר עם 66.2% שביעות רצון. אחריו ניצב בית החולים העמק בעפולה עם 65.8%, ובתחתית ניצב וולפסון עם 44.1%.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שאלון הסקר נבנה על ידי ועדת היגוי רחבה שכללה נציגים ממערכת הבריאות ונציגי מטופלים. מבין הנושאים שנבדקו בשאלון: שביעות רצון כללית, נכונות להמליץ על המחלקה לרפואה דחופה, יחס הצוותים המטפלים, מתן מידע ובהירות ההסברים, זמני המתנה, רצף הטיפול בתחנות השונות, אופן התנהלות המוקד, סביבה ותנאים פיזיים. נדגמו מטופלים מכל סוגי המוקדים פרט לבריאות הנפש, נשים ויולדות.

על פי ממצאי הסקר ברמה הארצית, נמצא כי 75% סברו שניתן יחס וכבוד למטופלים. 66% מרוצים מהתנאים פיסיים, ולדעת 67% זמני המתנה היו סבירים או קצרים. 59% הביעו נכונות להמליץ על בית החולים ו-68% סברו שחדר המיון סיפק מענה סביר לבעיה. עוד עולה כי 69% חשבו שניתנים מידע והסברים למטופלים, ו-67% העידו על רצף טיפולי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד עולה מן הסקר כי ישנו יתרון מובהק למוקדי הילדים – 82% מההורים הרגישו שילדם טופל בידיים טובות, בעוד במוקדים הכלליים הנתונים עומדים על 66%. שליש מהמטופלים לא ידעו מה יהיה השלב הבא בטיפול שלהם, 35% לא הבינו את ההסברים על תוצאות הבדיקות שביצעו ו-15% טענו כי לא קיבלו כל הסבר עליהן. בהתאם, בשקלול מיון ילדים עולה כי דירוג בתי החולים גבוה יותר: כך לדוגמה השיג בית החולים רמב"ם את הדירוג הנמוך ביותר בקרב מבוגרים בין בתי החולים הגדולים, אך דורג במקום הראשון בדירוג מיון ילדים. כמו כן הופרדו בתי החולים בילינסון ושניידר, מה שהשפיע על הדירוג של בית החולים בילינסון, שבו אין מיון ילדים.

על פי דוברות בילינסון, "בית החולים נמצא במקום רביעי בשביעות רצון מכיוון והנתונים של שביעות רצון במיון ילדים מקפיץ את הנתונים, אך לבית החולים בילינסון אין מיון ילדים. כל מחלקת הילדים היא בבית חולים שניידר".

ד"ר ערן רוטמן, סגן מנהל בית החולים בילינסון, טען כי "מבין חדרי המיון המטפלים במבוגרים באזור המרכז, מוביל בית החולים בילינסון, בדגש על סביבת הטיפול, היחס הניתן למטופלים, הרצף הטיפולי והמידע הניתן למטופל במהלך שהייתו. בכך בא לידי ביטוי המבנה החדש והמתקדם ביותר של חדר המיון והצוות המסור והאיכותי המתפעל אותו."

בית החולים רמב"ם: "פועלים לשיפור, אך מתמודדים עם עומס רב"

מבית החולים רמב"ם בחיפה נמסר בתגובה לפרסום הנתונים: "הנהלת רמב"ם הציבה השנה את שיפור חווית הטיפול במיון בראש סדר העדיפויות - כולל מינוי מנהל חדש שהגיע מבית החולים הדסה עם ניסיון רב, וכן תגבור כוח האדם במיון, הקמת מנהלת אשפוז שבה חברים נציגי הנהלה בכירים, שיתוף פעולה עם חברת אינטל לאימוץ סטנדרטים של ענף ההיי טק לשיפור שיתוף פעולה בין הצוותים ועוד. אני מאמינים כי בשנה הבאה המאמצים האלה יבואו לידי ביטוי בשיפור ניכר בכל מדדי שביעות הרצון, כפי שהם באים לידי ביטוי במיון ילדים שלנו שניצב במקום ראשון בכל סקרי שביעות הרצון הארציים.

עוד נמסר כי "יחד עם זאת, חשוב להבין שרמב"ם הוא מרכז העל הרפואי היחיד בצפון, בשטח שבין מטולה לחדרה, וככזה משרת שני מיליון תושבים הזקוקים לטיפול במקרים המסובכים והקשים ביותר. עובדה זו יוצרת אתגרים לא פשוטים: אנו קולטים כל שנה פי שניים וחצי יותר מקרי 'טראומה קשה' מכל בית חולים אחר בישראל, דבר שמוסיף לעומס על צוותי המיון. בנוסף, אנו מתמודדים עם חוסר קשה של מיטות אשפוז לקשישים עם מחלות כרוניות באזור חיפה, שמעמיס על המחלקות הפנימיות ומקשה על פינוי מהיר של חולים מהמיון".

(עדכון ראשון: 9:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully