וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: הישראלים מעדיפים לראות את קלינטון בבית הלבן

11.3.2016 / 7:00

כל המועמדים לנשיאות ארה"ב מבטיחים שהברית עם ישראל תישאר איתנה תחת הנהגתם, אך מהסקר עולה כי על אף האהדה כלפי המועמדת הדמוקרטית – דווקא טראמפ נתפס כטוב יותר לאינטרסים הישראליים. 38% מהציבור הישראלי היה בוחר בשרת החוץ לשעבר. פרופ' קמיל פוקס באולפן וואלה! NEW

עריכה: ליאור נאור

המועמדים השונים לנשיאות ארצות הברית נדרשים לעתים להתייחס לקשר עם ישראל, ורובם ככולם נוהגים להבהיר ללא סייג כי אם יזכו בכרטיס הכניסה לבית הלבן - הברית האסטרטגית בין שתי המדינות תמשיך ותשגשג גם תחת הנהגתם. אבל מה חושבים הישראלים על המרוץ לבית הלבן, ומי לדעתם ישמור טוב יותר על האינטרסים של ישראל?

סקר מיוחד של פרויקט המדגם בהנהלת ד"ר אריאל איילון וחברת "סטט-נט" בהנהלת יוסף מקלדה, שנערך אתמול (חמישי) בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס עבור וואלה! NEWS, מראה כי הישראלים אמנם מעדיפים לראות את המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בבית הלבן בפער גדול, מבין האופציות הקיימות, אבל סומכים יותר על המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ שידאג לאינטרסים הישראליים.

לקריאה נוספת:
טראמפ בעימות הרפובליקני: "אין יותר פרו-ישראלי ממני"
טראמפ: "האסלאם שונא אותנו, קשה להבחין שם מי קיצוני ומי לא"
לקראת "מיני סופר טיוזדיי": סנדרס וקלינטון ראש בראש בפלורידה

דונלד טראמפ בנאום ניצחון בלאס וגאס, נבאדה, 24 בפברואר 2016. רויטרס
33% מתומכי מפלגות הימין בארץ מעדיפים אותו. טראמפ/רויטרס
26% מהאוכלוסיה היהודית היו בוחרים בטראמפ, לעומת 7% בקרב הערבים. קלינטון, מנגד, זוכה ל-44% תמיכה בקרב האוכלוסיה הערבית ו-37% אצל היהודים

בסקר השתתפו 601 בני אדם, מהם 499 מהמגזר היהודי ו-102 מהמגזר הערבי. אחוזי התמיכה הכוללים העולים מן הסקר מראים כי 38% מכלל הנשאלים מעדיפים לראות את המועמדת המובילה במפלגה הדמוקרטית כנשיאה הבאה של המעצמה החזקה בעולם. במקום השני ניצב המועמד המוביל במפלגה הרפובליקנית, איש העסקים השנוי במחלוקת טראמפ, עם 23% תמיכה.

יתר המועמדים, הסנאטורים מרקו רוביו וטד קרוז מהמפלגה הרפובליקנית, וכן הסנאטור ברני סנדרס מהמפלגה הדמוקרטית, נותרו הרחק מאחור. סנדרס זה ל-7% תמיכה, קרוז ל-5% ורוביו ל-4% בלבד. מושל אוהיו ג'ון קייסיק, המתמודד גם הוא במפלגה הרפובליקנית אך משתרך מאחור במרוץ, לא נדגם כלל בסקר זה. 23% מהנשאלים השיבו כי אינם יודעים במי הם תומכים.

בפילוח נתוני הסקר למגזרים, עולה כי בקרב האוכלוסייה היהודית זוכה טראמפ ל-26% תמיכה לעומת 7% במגזר הערבי. מנגד, קלינטון זוכה ל-44% בקרב האוכלוסייה הערבית לעומת 37% בלבד בקרב האוכלוסייה היהודית. בתוך המגזר היהודי, נראה כי 51% מהמשתתפים שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות המרכז או השמאל (כולנו, יש עתיד, המחנה הציוני ומרצ) העידו כי קלינטון היא המועמדת המועדפת עליהם, לעומת 25% ממצביעי מפלגות הימין והמפלגות הדתיות (הליכוד, הבית היהודי, ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה ויחד). מנגד, 33% ממצביעי מפלגות הימין אמרו כי הם תומכים בטראמפ, לעומת 18% בלבד מבין תומכי מפלגות המרכז והשמאל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טראמפ זוכה ליתרון בייצוג האינטרס הישראלי – בעיקר במגזר היהודי

שאלה נוספת שהופנתה לנשאלים היא "ללא קשר להעדפתך, מי מהמועמדים ישרת את האינטרסים של ישראל בצורה הטובה ביותר כנשיא ארצות הברית?". כאן, זכה טראמפ ליתרון קל על פני קלינטון: 25% מהנשאלים העדיפו את איש העסקים מניו יורק על פני שרת החוץ לשעבר, שזכתה ל-24% תמיכה בשאלה זו. בבחינת נתוני המשיבים בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד, מצבו של טראמפ טוב אפילו יותר: 28% מהנשאלים השיבו כי הם סבורים שטראמפ ישרת את האינטרסים של ישראל באופן הטוב ביותר מבין כלל המועמדים, לעומת 22% שנקבו בשמה של קלינטון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרב המשיבים במגזר הערבי, 33% השיבו כי קלינטון תייצג את האינטרסים של ישראל באופן המיטבי, ואילו 13% סברו כי טראמפ יעשה כן. שליש מן הנשאלים בשאלה זו השיבו כי הם לא יודעים מי ייצג את האינטרסים של ישראל באופן המוצלח ביותר. שלושת המועמדים האחרים שנדגמו, קרוז, סנדרס ורוביו, זכו ל-6% כל אחד.

המותג "קלינטון" עדיין עובד בישראל

"הישראלים מעדיפים את קלינטון, אבל חושבים שטראמפ יהיה עדיף בשביל האינטרסים שלהם", הבהיר פרופ' פוקס, שפיקח על הסקר. בשיחה עם וואלה!NEWS הסביר פוקס את ההבדלים בתשובות שהתקבלו בין שתי השאלות. לטענתו, משתתפים שהביעו העדפה למועמד מסוים לא בהכרח גם מאמינים שהוא המועמד שישרת הכי טוב את האינטרסים הישראליים.

לדבריו, "אם אתה לוקח, למשל, את אותם 7% שאמרו שהם מעדיפים את סנדרס, הם בהחלט יכולים לחשוב שמי שיהיה טוב יותר לישראל זה לאו דווקא סנדרס. מעניין לראות שגם במגזר הערבי, האחוז של אלה שחושבים שטראמפ יהיה יותר טוב לישראל הוא גדול יותר מאלה שמעדיפים את טראמפ. הם מכירים בזה שכנראה שטראמפ אמור להיות טוב יותר לאינטרס הישראלי מאשר קלינטון".

"בשאלה השנייה יש היפוך", הסביר פוקס. "קלינטון נתפסת יותר קרירה לנושא הישראלי, אולי בגלל שראש הממשלה בנימין נתניהו נראה אוהד יותר את הצד הרפובליקני, ולכן כל דבר שהוא רפובליקני נתפס כעדיף לישראל".

הילרי קלינטון מעידה בפני הקונגרס האמריקני בעניין הפיגוע בלוב 23 אוקטובר 2015. רויטרס
זוכה לתמיכה בישראל בזכות אהדת הציבור לבעלה. קלינטון/רויטרס

באשר לאחוזי התמיכה הגבוהים שגרפה קלינטון בשאלה הראשונה, אמר: "היא זוכה לתמיכה בציבור הישראלי גם בזכות ביל קלינטון, שבזמנו ספד לרבין במילים 'שלום, חבר', והייתה אמירה שהוא יכול להיבחר לראשות הממשלה בישראל ללא תחרות. הציבור מאוד אהב אותו". פוקס סבור כי גורם נוסף שהשפיע על התוצאות לטובתה של קלינטון הוא זהותו הלא ממסדית של המועמד הרפובליקני המוביל. "אם היה לרפובליקנים מועמד מקובל יותר מאשר טראמפ, שנחשב לבלתי צפוי, נניח מיט רומני או ג'ון מקיין, אני חושב שקלינטון הייתה זוכה לאחוז הרבה יותר קטן", אמר.

פוקס סיכם בכך שהחלוקה בציבור הישראלי בין ימין ושמאל מובהקת מאוד, וכי ניכר שהציבור בארץ ימני. "היות שהציבור ימני, הוא היה בוחר, כך אני חושב, במועמד הימין אם הוא לא היה כל כך שנוי במחלוקת. במובן הזה, טראמפ, לפחות לפי מה שרואים אצלנו בטלוויזיה, הוא בהחלט דמות שנויה במחלוקת ובלתי צפויה", הרחיב. לשיטתו, לו הייתה נשאלת השאלה "האם אתה מעדיף מועמד רפובליקני או דמוקרטי", הייתה מתקבלת תוצאה המראה על תמיכה גדולה בהרבה ברפובליקנים מאשר זו שנמצאה כלפי טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully